Haal
minimaal een
keer per jaar
de zadelpen
uit het stalen
frame en vet
hem opnieuw
in. Als je
zo'n
ellenlange
moderne
zadelpen hebt
maar geen
sloping frame
kun je er
gerust een
stuk afzagen,
5 cm voorbij
de onderkant
van de
bovenbuis
laten zitten
is zat.
Scheelt mij
werk, zie de
foto hierboven
(de emmer vol
aluminium
spanen mag je
er zelf bij
denken ;) )
11/4
Hapril
Kennelijk
is de H weer
in de maand,
en Veilig
Verkeer
Nederland, de
club van
voorlichters
die met 160
km/h door het
land scheuren,
heeft een
'Metastudie'
opgediept die
70% *) minder
kans op
dodelijk
hoofdletsel
beloofd als je
een fietshelm
zou dragen.
Hoe werkt een
meta studie?
Je harkt wat
onderzoekjes
uit verre
oorden met een
totaal andere
verkeerssituatie
bij elkaar
(die uiteraard
de eigen
geloofsrichting
ondersteunen,
want een
onderzoek dat
nauwelijks
effect
aantoont zal
wel niet
kloppen) en
extrapoleert
de conclusies
met oogkleppen
op tot er een
spectaculair
getal uitrolt
dat de krant
haalt. Veilig
fietsen is
alleen wat
anders dan een
helmpje
opzetten: je
hebt meer aan
je hersens
gebruiken,
opletten en
vooruit
denken, leren
sturen, remmen
en balanceren en
misschien geen
E-bike kopen
als je daar al
niet goed in
was. Fietsen
is heel
veilig, en
fietsen zonder
vallen en
ongelukken is
stukken fijner
en gezonder
dan crashen
met
piepschuim.
Als ze dat nou
eens zouden
promoten (maar daar kan je niet aan
verdienen, zoals in " inmiddels is de ANWB
om, dit jaar denken ze zelfs 80.000 helmen
te verkopen, vorig jaar waren dat er 60.000) *) 70% is het soort getal
dat uit een studie rolt als je twee
onvergelijkbare groepen vergelijkt,het
klassieke voorbeeld is rijk en oververzekerd
(met helm) tegen zwart, arm dus
onderverzekerd en op straat tussen de auto's
spelen. Of
met een flink
cohort mensen
in de studie
die dronken de
kroeg
uitrollen.
Kijk je in de
praktijk wat
er gebeurt bij
helmplicht dan
zie je dat het
fietsen
afneemt (hart
en vaatziekten
iemand?) , het
gevaar per
fietser
toeneemt en de
ziekenhuizen
het net zo
druk houden.
zie bv:
https://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/10/NVC2011-bijdrage39.pdf
8/4
"tikkende
herrie die
geen
fietsenmaker
in mijn buurt
er uit kan
krijgen" (dan
maar naar Kiel Windeweer)
Je
zou dus denken
dat een beetje
fietsenmaker
er inmiddels
achter is dat
je bij de
tandriem op
een Rohloff
naaf de
herziene
drager moet
monteren met
de geschroefde
borgring om
het tandwiel
spelingvrij te
klemmen. Dus
niet de eerste
versie met een
veerring waar
de recall voor
was. Niet dus.
De bladboutjes
met niet
passend
gereedschap
verrot draaien
konden ze
trouwens wel!
M-gineering
voorjaarscheck??
7/4
De
M-gineerings
voorjaarscheck
is nu wel echt
in de war.
Geen
mestinjecteur
dit jaar, de
piepers gaan
zo de grond in
(met een
beetje
kunstmest?) (2023-21-2,
2022 3/15, 2021 9/4,
2020 18/3, 2019 4/4,
2018 9/3, 2017 24/3,
2016 14/3, 2015 24-4,
2014: ?, 2013: 6-3,
2012: 7-3, 2011: 5-3,
2010: 15-3, 2009 18-3)
Goed gejat
(eindelijk)
4/4
In
een ver
verleden kreeg
je bij
Michelin
vouwbanden een
keurige
bandenlichter.
Mooi breed,
stijf en een
prima vorm
voor in de
achterzak.
Uiteraard
hield dat een
keer op, maar
toen kwam
Continental
met nagenoeg
hetzelfde
ontwerp in
oudroze
plastik. Maar
dat was een
teleurstelling.
De vorm was
prima, maar
kennelijk
hadden ze
alleen op de
prijs gelet,
want het
toegepaste
plastic was
dermate
buigzaam dat
ze compleet
onbruikbaar
waren. X jaar
later, en nu
zag ik ze
opeens in het
geel, en
verrassing, nu
doen ze het
wel!
3/25
Begin van het
einde
Derailleurkabels
gaan graag stuk op de plek waar je er
maximaal last van en minimaal zicht op hebt,
namelijk in de shifter rond de kabeltrommel.
Hier waren we gelukkig op tijd bijwant
een los eind
met weerhaken
uit een
shifter vissen
is altijd meer
werk.
3/13
Vacature
CRO
2012-2024
Sinds zaterdag is de CRO (Chief Rodent
Officer)niet meer op het werk verschenen,
dus ik vrees dat er nu een vacature is
binnen het M-gineering MT
3/7
Werkplaats
nieuws
bijna af
en ook
al aardig op weg: nog een kleintje, nu
met een lage doorstap
2/20
Geknutsel
Kun je
wat aan de speling doen van de demper in
mijn nieuwe tweedehandsje? VAstwel, zal wel
een nieuw busje in moeten. Werd dus iets
meer. Een bout die er niet inhoort zodat de
bus op de scherpe schroefdraad draagt,
scheef afgevijlde lagerbussen, stukje
waterleiding.. O ja, de lagerbus van de Fox
demper was ook nog een exotische inchmaat om
het helemaal duur te maken
16/1
Beurs Er is
dit weekend een fietsbeurs in Belgie/bijna
Frankrijk. Wel een roteind weg, maar vooruit
laten we een alvast kaartje kopen. Maar dat
lukt alleen door je volledige doopceel door
te geven zodat je 'gecontacteerd kan worden
door onze partners'. Conclusie:
ik blijf wel thuis..
1/4
Jasses!
Even
griezelen: deze hefboom voor maximaal
wiebelen en tevens frame slopen moet een
bagagedrager voorstellen
1/3
Ik heb weer data voor
reparatiecursussen
geprikt
1/1 2024 Een goed
jaar zonder misslagen gewenst ;)