Prikbord 2021

prikbord 2020
prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]


27/12
Het kan dus wel
zadelstrop
We kennen allemaal die goedkope plaatstalen zadelstroppen die het een tijdje doen, totdat de ribbeltjes wegslijten of de strop verbuigt.
Daar kon je met deze versie wel eens geen last van hebben, want deze versie is een gesmede uitvoering uit massief staal en met een hele diepe vertanding! Aan de rest van de fiets te oordelen functioneert deze al sinds 1934, dus helaas weer een geval van zomakenzezenietmeer

16/12
Franse slag
stronglight trapas

Altijd confronterend als je zo'n trapas uit een oude fiets trekt als 2 x per jaar nieuwe lagers de actuele norm is. Deze trapas komt uit een ~70 jaar oude fiets en je ziet er niks aan. De G= Gauche (links), de D staat voor Droite, en de 49 is vast het productiejaar!




8/12
QOTW
'The 1990s were a great time for bikes. Manufacturing had become very good, but designers had
yet to resort to silly gimmicks to make bikes different so people would buy new bikes thinking they
were better'
Bron: de calendar op https://www.commonwheel.org.uk/bikes.html


7/12
Nog meer gepriegel
Alan kabelstopper
Dit is een stopper voor de derailleurkabel op de achtervork van een klassiek Alan raceframe. Steekt uit, gaat makkelijk stuk, maar is gelukkig ook na te maken.

6/12
Duurkoop is goedkoop
thumbies
De Paul thumbies zijn consoles om je crosscommandeurs boven op je stuur te plaatsen en een factor 3 duurder te maken. Helaas is het ontwerp van de console wat gewijzigd. De handleiding suggereert dat je de shifters met de originele schroef kan monteren (plaatje links, en dat was vroeger ook zo) maar die is door de wijziging nu te kort. Je krijgt nu een langer bolkop boutje met een 10mm kop (ipv 14mm) die het inwendige niet meer afdekt en een slordige aanblik geeft. Ben er ook niet van overtuigd dat de kleine boutkop op termijn de shifter goed bij elkaar zal houden en dat ze bij Shimano gek zijn om speciale grote schroeven voor de shifters te maken. Dus rechts mijn oplossing met een speciaal gedraaid ringetje om het boutoppervlak te vergroten en je de aanblik op de 'zooi' van het binnenwerk te ontnemen. Paul vond dat ik niet moest zeuren ;)


23/11
Fietsreparatiecursussen 2022?
controle van het lager
 
Dik 20 jaar geleden vond het toenmalige bestuur van de Wereldfietser dat ik een fietsherstelcursus moest geven. Na enig tegenstribbelen van mijn kant toch maar een keer gedaan, het bleek een succes, en nu zijn we 20 jaar, +1000 blije cursisten en een nieuw bestuur met een diametraal andere visie verder. Samenwerking met de vereniging is kennelijk niet meer mogelijk, maar dat lijkt me geen reden om als corona het toelaat de draad, maar nu onder eigen vlag weer op te pikken. Misschien met wijzigingen in het format of extra opties, maar daar ga ik de komende tijd eens rustig over nadenken. Dus hou deze rubriek in de gaten als je interesse in een cursus hebt (nu zonder koppeling met een lidmaatschap). Meer voorlopige info hier

14/11
Look ma, no paint!
rvs voordragertje

RVS voordragertje. uit RVS

11/11
Op bezoek bij SON
product ontwikkeling
Dit is de afdeling product ontwikkeling in de nieuwe fabriek van Son (ik mocht naar binnen)


10/20
Tangverlossing
madeschroefje verwijderen
Normale inbusbouten met gewone kop hebben standaard een bepaalde sleutelmaat die afgestemd is op het aan- en losdraai moment. Bij de variaties zoals verzonken, bolkop of madeschroef klopt daar weinig meer van, en dan hoeven ze niet vreselijk vast te zitten voor je het zeskant rond draait. Dan kun je proberen weer grip te krijgen door er een linkse tap in te draaien, nadeel daarvan is dat als wanneer de tap breekt je de resten van de niet uit te boren
(=harde)tap in de bout overhoudt. Deze M6 madeschroef komt uit de excenterklemming van een tandem. Oplossing om hem er toch uit te krijgen: Een torentje op de boutkop in het gat lassen met het TIG apparaat, totdat er genoeg uitsteekt om met een griptang de bout er uit te draaien. Het frame was alu. dus daar las je niet aan vast en de warmtecycli (als het torentje afbreekt doe je het nog een keer..) helpen ook om de vastzittende bout weer los te krijgen. Ik heb er nu maar gewone inbusbouten met kop! ingezet.


10/19
Seatpost blues
live to die another day

De zadelpen zat vast. Rammen met een hamer hielp ook niet echt en resulteerde zelfs in een forse deuk in de bovenbuis. Nu had de Pug al een hard leven achter de rug, maar de eigenaar wilde hem nog niet opgeven. Deuk er grotendeels weer uitgemasseerd, de zadelpen met heetstoken, draaien. heel veel olie en een takel er weer uit gekregen Normaal boor ik de pen uit om de lak te sparen, maar het frame paste niet in mijn opspanning voor uitboren en de lak stond toch al op de nominatie

10/10
Life's a grind!
grindweg
Zon en grindwegen die er prima bij lagen. Was een recept voor een prima Limburgs weekend

10/7
Herfst
aardappels rooien
Herfst is mist en het geroffel van een lading aardappels of bieten die in een lege kipper wordt gestort. En een kaal achteruitzicht.


10/6
Lek
gescheurde stuurbocht
Ik zou even snel de handvatten van een stuur schuiven met perslucht. Maar het bleef sissen en ik kreeg het niet echt op druk. Blijkt er een flinke scheur in het stuur te zitten. Was trouwens het stuur van een vroege Brompton, dus als je er ook een hebt....


10/5
Tik
riem met breuk


Er zat een tik in de pedalen. Maar hij zat in beide pedalen, dus dat het de pedalen zouden zijn was onwaarschijnlijk. Bleek dus de riem te zijn die nagenoeg door was. Zo'n plek is trouwens makkelijk te vinden als je de riem weer in drieen vouwt, dan zie je direct waar de riem minder stijf is. De tandwielen waren ook wel rijp voor vervanging


10/4
Son nieuws
Na de beurzen komt Son traditioneel met nieuws en een nieuwe prijslijst. En de nieuwe prijzen gaan helaas omhoog. Want hoewel de dynamo's in Duitsland en niet in Azie worden gemaakt en de transportkosten dus beperkt blijven, zijn de grondstoffen wel heel veel duurder geworden. En er komen 12mm steekas dynamo's in 110 inbouwbreedte, dus daar moet ik ook weer plankruimte voor gaan vinden. Dat de 40 en 48 gaats dynamo's uit het programma zijn gehaald helpt daarbij niet echt.

8/3
Sollbruchstelle

derailleuroor
In bepaalde kringen is de vraag WWED (What would Eddy do?) leidend. Hier denk ik meer wat heb je uitgespookt! Dit vervangbare derailleuroor is afkomstig van een stalen! Merkcx frame. Hoewel het idee elegant is om bij een valpartij alleen een oor te hoeven vervangen (wat bij een stalen frame met vertikale padden eigenlijk nooit een probleem was), is het toch wel practisch als het oor er bij normaal gebruik niet direct afvalt. En dat doet deze wel, de minimale doorsnede ook nog een keer voorzien van een overbodig boutgaatje is helemaal vragen om moeilijkheden. De rechter in staal kon het wel eens langer volhouden, en met twee boutjes blijft die ook wel hangen als je het wiel er uit haalt. 


8/2
Tis wat!
bracket op maat maken
De vraag was of ik de bracketdraad kon tappen. Het probleem was dat de binnendiameter van het gat veel te klein was, en dan komt een tap er echt niet door. Eerst dus maar uitgekotterd, en toen was de meeste draad weer weg.



7/21
He?
Son plus H?
De Son is duidelijk, maar waar is de H?



7/18
Muurtje
muur van emmen
Zonder de obligate foto ben je er niet geweest. Vandaag maar eens de Muur van Emmen geinspecteerd, een compacte bult met een venijnig (als je hem makkelijk vindt rij je hem nog een keer) klimmetje. Hoogste punt van Drente naar het schijnt, dus zullen ze in Drijber er nog wel wat boven op gooien. Kleiner als de Cote du Vam, maar over een 2e optie in de buurt hoor je mij niet klagen. Heen trouwens over de Hondsrug
door de bossen van Exloo met de flinten, en terug door het veen langs Weerdinge, Musselkanaal, Stadskanaal etc. Twee compleet verschillende landschappen vlak naast elkaar.

7/10
GMI Fact checker
DvhN 10-7-2021
DvhN 10-7-2021)

Hoe slim is de gemiddelde journalist? De helft is nog dommer, en schijft maar wat
zo te zien. Het Dagblad vh Noorden kwam met deze canard (of is dat tegenwoordig fake news) in een artikel over een paar fiets-enthousiastelingen die het eerste parcours van de Tour de France willen nafietsen. Ik ben tenminste nog nooit gietijzer (dat je kent van putdeksels) in een fietsframe tegengekomen, en in 1903 was de fiets technologie al aardig geavanceerd. Zo slaagden 2 fietsenmakers dat jaar erin om als eerste gemotoriseerd te vliegen en het Reynolds patent voor butted buizen stamt uit 1897! En banden van hout? Sinds Terront in 1891 Parijs-Brest-Parijs gewonnen had op Michelin banden, was de luchtband de status quo in het peloton. Misschien dat de velgen van hout of bamboe vezels waren, maar dat was de carbon technologie van 100 jaar geleden. De fietsen waar Garin cs in 1903 op reden waren singlespeed gravelracers, en omdat alle onderdelen van staal of brons waren zal zo'n ding 12-13 kilo gewogen hebben. Maar verder gewoon een fiets waar iedereen ook nu zo op weg fietst, grootste verschil met nu: de toepassing van aluminium voor onderdelen zou nog een 20 jaar op zich laten wachten, want dat was in 1903 nog exotisch en duur. En de remweg zal wat langer zijn geweest.

6/30
Leveringsproblemen
Schmidt werkstatt
Iedereen heeft leveringsproblemen, dus SON hoefde niet achter te blijven. Maar bij Schmidt is een belangrijke reden dat alle productiemachines off line gingen ivm de verhuizing naar een nieuw pand.
Dat mocht natuurlijk geen blikken hut zijn, dus nu staat er een duurzaam massief houten gebouw met zonnecellendak etc



6/29
Aardappels
nee, geen hiedeveld
In anderhalve dag veranderde het achteruitzicht van groen naar paarsroze. (en dat zonder zon)

5/14
Shortcut
ingekorte cranks

En dan heb je er opeens twee tegelijk. Een crank inkorten tot 125mm, en de schroefdraad in een minicrank repareren en modificeren zodat het nu hopelijk wel heel blijft



5/12
Bedrijfsuitje
grvl'n
Dit weekend stond in het kader van een bedrijfsuitje aka product testen. Rondje Veluwe, 235 km voornamelijk onverhard. Met dank aan Baobab bikes.

Resultaat van het product testen, de Garmin is in ieder geval afgekeurd. Met een takje in het inwendige moeten peuteren om de knopjes te bedienen is niet handig. De levenduur van het rubber is kennelijk begrenst.


6/8
Grijze buizen
mixte met lugs
Lage bovenbuis voor makkelijk opstappen, want het wordt een boodschappen fiets. En ik hoef hem niet af te monteren, dus dat scheelt ;)
Gelugd, klassieke kabelloop voor een one by 8! aandrijflijn en er komen lange zijtrekremmen op.

6/8
Had die maar geen drager moeten worden
uitgebogen cargo
Oude Tubus Cargo, die in conflict was met de noppen van de buitenband. Twee bochtjes in de betreffende buis gebogen om ruimte te maken, wordt de fiets (brp, brp) een stuk stiller van ;) En het is vast steviger dan wachten tot de band het van de buis gewonnen heeft.
 

6/7
Zorgvuldig lezen
paul racer

Lees de handleiding zorgvuldig! Vergeet vervolgens alles wat er instaat! Links de 'stud' om een Mafac Racer middenoptrekrem direkt op een frame te solderen. Rechts de versie om een cantilever rem te bevestigen, met een langere tuit en een kleiner diameter voetje. Maar de cantilever brake stud is wel de versie die je op het frame moet bakken als je de Pauls component Racer middenoptrekrem wil gebruiken. De remnok in het midden is trouwens een handgedraaide versie met een hogere voet, die nodig is om meer afstand te creeren op een frame met een oversize balhoofdbuis.


5/31
C'est cru, mais ca marche
cut&shut

De gravelbike (zie 16/5) moet het dus zonder Mountaindrive doen, en dan moest er maar een dubbel voorblad op. Nu is er momenteel niks te koop en als je een klein voorblad en hele grote & dikke wielen (= flinke hoek tussen zitbuis & achtervork) combineert heb je een passende voorderailleur nodig met een kleine kooi (om de achtervork niet te raken) en de goede hoek (zodat de ketting horizontaal door de kooi loopt). Die hadden we dus niet, maar wel nodig en wel nu. Dan moet het maar zo: stuk onder uit de kooi gezaagd en weer dichtgesoldeerd, en een adapter gemaakt die de derailleur een stuk verder naar voren draait ten opzichte van de zitbuis. Nu kan er weer gefietst worden

5/31
Dat is raar
laser welding

Bij het inpakken van de nieuwe King cages voelden ze anders dan normaal. Wat blijkt de nieuwe regulars zijn laser gelast, ter vergelijking de Irissen (boven) zijn nog met de hand geTigd. Ron zal wel gedacht hebben, als Silca 'mijn' bidonhouders namaakt (zie youtube), leen ik hun lasproces ;)

28/5
Grey matter
simpel fietsje
En nog weer een klaar om af te leveren. Lekker simpel zonder opsmuk




28/5
Greenwheels
rando met S&S
Donkergroen met glimmers. Hoefde hem niet in te pakken, want de fiets kon zo mee. Tassen er op en met een paar nachtjes kamperen istie thuis



25/5
Koning te rijk
bidonhouders
Na bijna een half jaar geduld kon ik vandaag een grote doos King bidonhouders uitpakken. Moet maar weer rap nieuwe bestellen.
Ze zijn helaas wel iets duurder geworden, maar daarvoor worden ze nu wel binnen een week netjes tot de deur afgeleverd met een factuur, in plaats van dat je ze na maanden van spanning midden in een winkelcentrum uit een suffe Bruna moet zien te bevrijden!

22/5
Keuzestress
parkeren op de fietsstrook
Als je zoveel opties hebt om je dienstvoertuig te parkeren pleur je hem maar zo neer. Want wat wie gaat er nou in een bos fietsen.

16/5
Geen vrienden
mountain drive
Vandaag nog eens een rondje met een Mountaindrive gemaakt, maar dat ding gaat er weer uit. Een Mountaindrive is een crankstel met een ingebouwde versnellingsbak, en als je met je hiel tegen de knop op het eind van de trapas drukt schakel je van hoog naar laag en vice versa. En dat doet die prima, maar ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak dat ding onderweg terugschakelde. Het was in ieder geval geen een keer de bedoeling! Soms gebeurt het mij terwijl ik gewoon aan het fietsen ben, maar meestal overkomt het me als ik even de benen stilhoud, bv om een weg over te steken. Als je dan weer aanzet trap je in het luchtledige. Opschakelen kost ook de nodige concentratie, die ik liever gebruik voor het missen van de paaltjes aan de overkant. Iemand met een andere pedaaltred (of met bredere cranks/pedaalverlengers voor meer Q maar daar heb ik geen zin in) heeft er misschien geen last van, maar voor mij is het zo niks. Jammer, maar zo worden we geen vrienden :)

15/5
Roest
roest
Als een stalen frame begint te roesten is het altijd verleidelijk het te negeren en er niet aan te komen om het optisch niet erger te maken. Onder de losgelaten verf kun je dan echter vreselijke roestpitten krijgen, die je met open krabben en er willekeurig wat opsmeren had kunnen voorkomen. Tot mijn verbazing is deze buis nog (net) niet poreus, maar de nieuwigheid is wel verdwenen!

6/5
Achteruitzicht
aardappelveld
Dinsdagochtend niks, dinsdagmiddag 'hė, het wordt groen', en nu staat het er al zo bij!. En nee dit zijn niet de aardappels maar een meegezaaid tijdelijk hulpgewas dat voorkomt dat met een droge wind het halve weiland bij mij de schuur in waait (dank, dank ;) .


Kromme spaak
6/5
kromme
                                                        spaak
Het werkingsprincipe van een gespaakt fietswiel is dat de spaken zo ver gespannen (en uitgerekt) zijn dat ze voldoende kunnen terugveren als de velg vervormt over een hobbel zonder los te komen hangen. Je gebruikt dus spaken die kunnen uitrekken en een stijve velg die minder vervormt dan de veerweg van de spaken . Ik wordt dus al nooit zo blij als ik een laagbelast voorwiel zie met de dikste spaken die men kon vinden, maar op de manier hierboven is het helemaal slecht. De spaken staan bol als ze de flens verlaten, dus wordt er a) niet hard aan getrokken en b) is er verzuimd de spaak de goede bocht mee te geven.




Resultaten uit het verleden..
5/5

Er zijn een boel onderdelen die verkocht worden op een ooit behaalde reputatie die de huidige iteratie niet waar kan maken. Een klaagzang over een zadel op een forum bracht mij op dit lijstje, maar wat heb ik nog gemist?
  • Brooks zadels: of het de moderne koeien zijn, de milieu eisen of het marketing concept uit Italie, geen idee, maar de huidige zadels zijn snel ingereden en kort daarna ook opgereden en doorgezakt.
  • XT naven, sinds die dikke aluminium assen en pietepeuterige freewheels hebben zou ik ze niet meer in een zware vakantiefiets gebruiken
  • Magura remmen: de originele Hydrostop was prima, het huidige spul met plastic behuizing en vreselijke Torx schroeven: mwah..
  • UN55 trapassen met een huis uit een stuk, jammer, nu vervangen door iets met twee losse mini lagertjes
  • STI grepen met waslijnen: een stuk minder gezeur dan de huidiger versies met moeilijke bochten in de schakelkabels met loslatende coating..
  • Tubus Cargo, ok de huidige doet het ook prima en is nu makkelijker te monteren, maar dat is eenmalig. Leuk voor de fietsenmaker, maar de fietser sleept nu wel 740 gram mee, tweehonderd gram meer dan de oer versie in 1998 die ook goed voor 40 kilo draagvermogen was!
  • Stronglight A9 balhoofdstel. De naam is hetzelfde gebleven maar de lagers (en wat is een balhoofdstel anders dan 2 lagers?) zijn nu met kogeltjes ipv de beroemde naaldlagers.
  • Mavic: van een 'goto' merk 40 jaar geleden nu verworden tot een slecht marketing bedrijf. Maar misschien hebben ze nu een nieuwe kans.




Jaartje wachten

28/4
jaartje wachten
Je wordt er aardig gek van. Extreme levertijden op van alles, en opgegeven levertijden die iedere week een week mee op schuiven. Onderstaande 80 jaar oude advertentie wordt weer helemaal actueel!

wees zuinig




21/4
Nostalgie
witte kat
Haalde een klassieke trapas uit een frame, en vaak vindt je een huls om de rommel uit de lagers te houden. In dit geval was het een huls van een D-cel van witte kat, een utrechtse batterijfabriek die ooit met fietsen begonnen was. En dan realiseer je je opeens hoelang je al geen D-cel meer gezien hebt, en hoe ooit bekende merken opeens uit het straatbeeld zijn verdwenen.


menu du jour
20/4
aardappelveld
Het uitzicht dit jaar wordt aardappels



You only had one job!
19/4
paint FAIL
Opdracht aan de spuiter was om de RVS koppelingen af te plakken. Maakte die zich er met een slingertje plakband vanaf, de verf zat tot in de groef voor de veerringen. En de moeren passen precies, dus die dikke verflaag moet er wel af. Ben ik weer uren zoet mee.

 

Nog leverbaar!
19/4
leverbaar
Nog niet alles is uitverkocht. Deze singlespeed baanketting is geoptimaliseerd voor soepel schakelen, kun je dus idd beter laten liggen!


Op=op
16/4
uitverkocht

Eerst ging de toeleverende indsutrie plat ivm corona, toen knalde de vraag omhoog omdat fietsen ongeveer het enige was dat mocht als je het huis wou ontvluchten en iedereen een nieuwe fiets kocht of de oude een beurt liet geven. Als je nu naar de bestelsite van een willekeurige groothandel gaat is dit het beeld wat je krijgt. Alle normale slijtageonderdelen zijn op, en misschien krijgen ze in augustus of november weer wat binnen. Dit is een pagina voor cassettes, maar het geldt voor ongeveer alles dat normaliter de volgende dag op de stoep stond.


14/4
Release me
(van de one-key release, and let me ride again)
one key release, the big fail
Een One-key release trapas bout is een elegant idee. Je sluit de bevestingsbout op met een kapje, en met het losdraaien van de bout druk je tegen het kapje en verwijder je de crank. Alleen maakt iedereen de kapjes uit zacht en slap aluminium (in RVS of titanium zou het best eens kunnen werken), en met het losdraaien vervorm je eerst het kapje en trek je een voor een de schroefdraad uit de crank. De ingenieurs bij Stronglight hebben dit nu elegant opgelost: ze maken het kapje nu zo dun en slap dat het direct breekt voordat de schroefdraad onherstelbaar beschadigd raakt. Chapeuau!



9/4
M-Gineerings Voorjaars Check
voorjaar
                                                          2021
Ondanks dat de eerste ritten in korte broek er al weer opzitten valt deze keer het begin van het voorjaar weer extreem laat ;)
. Plaats 2 na 2015!

2020 18/3, 2019 4/4, 2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3

2/4
La histoire sa repete?
plastic derailleur

60 jaar geleden kwam Lucien Juy met een (bijna) volledig plastic derailleur. Het leverde Simplex een ijzersterke reputatie op als producent van rotzooi waar ze nooit meer overheen kwamen. Vandaag zette ik de zaag in een redelijk verse maar overleden Alivio om te kijken hoe ze die in elkaar gezet hadden en of die voortaan ook zonder slopen uit elkaar zou kunnen (weinig kans trouwens). Blijkt dat de dikke parallelogram arm en de onderste body nu ook uit spuitgietplastik zijn opgetrokken! (het plastik was trouwens nog heel gebleven, maar het zachte alu asje draaide in de stalen kooi, waardoor je het derailleurwieltje niet meer vast kon draaien)


28/3
Schwalbe
Schwalbe heeft een nieuw type niet-rubberen binnenbanden. Revolutionaire technologie, gamechanger, 'more tail than Frank Sinatra', blah blah, je kent dat wel. Kan natuurlijk best dat het werkt, maar voor alles zijn ze extreem duur: 3 tientjes per stuk, dat soort werk. En het is gek genoeg ook de enige binnenband van Schwalbe die je als fietsenmaker niet per stuk kan bestellen, maar alleen per 10!. De cynicus in mij denkt dan, slimme zet. Zelfs als je het als fietsenmaker na proberen niks vindt moet je er wel hoog over opgeven om ze kwijt te raken, of je trekt een paar honderd euro door de plee!

9/3
Derailleur in de spaken
derailleur in de spaken
Grondig werk, deze derailleur zat niet een beetje in de spaken, wat er van over was
zat shocking klem. De rest hing nog aan de kabel. Een 6-voudig freewheel, 8-sp Ergopower en niks afstellen is geen goed huwelijk maar een vechtscheiding! Het frame kon gelukkig nog gered worden.

8/3
RTFM
instructies

Tegenwoordig kun je de meeste handleidingen het beste ongelezen in de kachel gooien*). Wat je moet weten staat er niet in, en wat er in staat geeft maar ergernis. Tenzij de handleiding 'met de meeste zorg is samensgesteld' zoals hier. Dit is de handleiding van een..... ringslot!
(*) mijn oog viel op een kartonnetje wat ik zocht voor wat Cardbord Aided Design)


2/3
Vermageringskuur
sl pad
Stalen padden voor een voorvork zijn meestal een millimeter of 4 dik zodat er nog wat buis overblijft als je de sleuf vijlt om de pad in te solderen. Deze padden voor een Steckerlose Son dynamo waren echter 6mm, en zoals we dan in Groningen (niet) zeggen: 'dat kon minder' ;). Tijd om krullen te maken.

sl pad na vermageringskuur
Na een vermageringskuur in de draaibank past het een stuk mooier, het buisje is voor de verlichtingskabel binnendoor

24/2
In een groen groen groen groen knollenland
grindfiets
Sneeuw is weer weg, en er rijdt ook weer van alles over de akkers. Zo ook deze fiets, afgemonteerd met wat ik had liggen, want er is toch niks te koop. 2 x 9 aandrijflijn en de kleur is echt landbouwmachine groen!

16/2
'Sneeuwpret' II
drentse herten
Nog een club (13 leden op het hoogtepunt) die er de lol niet van inzag, maar met de dooi lijken ze weer vertrokken. Ongetwijfeld Drenthe weer in, want ze houden zich strikt aan de provinciegrens, ze zijn niet levensmoe ;)


16/2
'Sneeuwpret'
sneeuwduin
Sneeuw is even leuk, totdat het allemaal achter de werkplaats neervalt. 50 kruiwagens later hadden we het meeste weer opgeruimd, want dat zal toch een meer dan een kuub water zijn geweest die je daar liever kwijt dan rijk bent

2/1
Waarom een HS11 'minder' remt
hydrostop zuigers
De vroegere -goedkope- HS11 variant remde volgens de Magura specs minder dan de duurdere HS33. Hier zie je waarom volgens mij de HS11 grepen de hot tip waren: de zuiger in de greep heeft een grotere diameter (rechts). Daardoor kun je de blokjes verder van de velg afstellen zodat ze minder gauw aanlopen. Je verplaats meer olie, ze kunnen dus verder bewegen. Dat gaat dan ten koste van extra handkracht, maar in de praktijk merk je daar niets van

Kent U deze nog?

klemband voorderailleur
Ik heb momenteel een hele vroege M-gineering (ne Radical) MTB onder handen, en er is in 30 jaar wel wat gebeurd. Getuige deze voorderailleur, die met een dun stalen klembandje gemonteerd wordt. De bandjes waren er voor diverse buisdiameters, en je trekt ze aan met de centrale bout en een plaatje met weerhaken. Maakt geen hele stijve indruk ;)

26/1
Corona wandeling
tussen de middag wandeling
Zelfs de familie Hert doet een ommetje tussen de middag

19/1
Smurrie
poly-urethaan veer
Deze rooie kleverige prut is wat eens een polyurethaan veer was in een verende stuurpen. Van het originele cylindertje is weinig meer over. Dat spul blijkt toch niet zo geweldig op de lange termijn, er zijn ook versies die in korrels uiteen vallen, dit is de kleef variant.

18/1
Blast from the past
Columbus Max
Dit frame kwam ook weer eens logeren, de lak is van 2007 maar het frame stamt uit 1992! Toch schrikken als je dan bedenkt hoe lang je al bezig bent. De buizenset is Columbus Max (
oversize en geovaliseerd Nivacrom @ L200.000!), en er is nu een 10sp Campagnolo Record groep aangehangen, een zeer klassieke combinatie.



7/1
Make America great again? (yes please)

track en vrees
Er is daar ginder op meerdere terreinen nog wel wat achterstallig onderhoud te plegen voordat Murica weer the bestest is. Het is dan ook een hele opluchting als de post je een kaartje stuurt voor de invoerrechten, terwijl je al bijna een maand niet verder komt als bovenstaande mededeling!


3/1
Brexit
= exit
De Engelsen klaagden altijd dat het de EU was die van die moeilijke regels oplegde. Wat daar van overblijft zie je hier.
Als je nu naar het VK exporteert moet de buitenlandse onderneming hun VAT in rekening brengen en afdragen. Dan moet je wel heel veel exporteren wil je daar zin in hebben.


2/1
Is dit het laatste frame van 2020 of de eerste van 2021?
gravel
                                                          baik
Af en toe probeer je wat, en het is een mooie gelegenheid om wat overtollige onderdelen op te maken. Gepland is een 2 x 10 aandrijflijn, mechanische schijven en een carbon vork

1/1
  Gelukkig nieuwjaar, en laten we wensen dat het minder saai wordt dan het Covid2020;)