Prikbord 2016

prikbord-2015
prikbord 2014

prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]






12/20
It's a dynamo Jim, but not as we know it
son xs semi radiaal
Geen vliegende schotel, maar een SON XS semi radiaal.



12/15
Lanterne Rouge
spatbord achterlicht van SON
Vooral gericht op het klassieke werk, het nieuwe spatbord achterlicht van SON. Dus ook alleen in gepolijst zilver. De lampjes zijn er al, maar de handleiding moet nog verzonnen worden. Adviesprijs is 76.25 Euro
Ook nieuw, een coax stekker voor de verbinding van de kabel, mocht je iets demontabels willen maken

coax stekker van Schmidt



12/12
DP tour
ryde dp tour 650B
2 jaar geleden besteld geloof ik, maar nu heb ik de eerste binnen: de gepolijste Ryde DP tour velg voor klassieke of moderne 650B randonneurs. 500 gram, 17mm inwendig (23 uitwendig) en een heel laag klassiek profiel, als je door het geslepen remvlak heenkijkt. Want dat is de crux momenteel, 27.5" velgen zat, maar het is bijna allemaal disk only. 


12/5
Cool Cat
buiten leven
vandaag meer uitzicht dan gisteren

12/2
Het moderne leven
pad reparatie
Leuk zo'n licht gewicht carbon gevalletje, maar als je ze echt gebruikt vallen de metalen inserts uit de padden en graaft de wielas zich door het frame heen. Gelukkig is zo'n frame zo krap dat de band aanloopt voor er al te grote schade ontstaat ;). Nieuw plaatje bij gemaakt dat de schroefjes van het derailleuroor gebruikt.


11/21
Tubes &
                                                Coffee

Ook dit jaar weer de zolangzamerhand traditionele Tubes & Coffee open dag in de werkplaats, dit keer op 18 december (zondag). Behalve buizen, flux en soldeer ook uiteraard weer handgemaakte appelcrumble, handgemaakte fietsen, handgestookt haardvuur en ander handwerk. En zoals de ervaring leert genoeg gelijkstemden omdat allemaal gezamelijk te waarderen. Ik regel nog wat leuke fietsen ter decoratie (heb je zelf wat leuks overleg even) en aan het eind van de middag vind ik wel een kurketrekker.  Melden of je van plan bent om te komen is wel fijn ivm ruimte en catering. Zaal open ~ 11:00 uur. 

11/18
Restauratie klusje
balhoofdbuis uit kotteren

Scheur in de balhoofdbuis en de onderste lug was ook al onsympathiek gerepareerd. Dus een nieuwe onderbuis, nieuwe lug en balhoofdbuis. Dit is de bovenste balhoofdlug, waar de balhoofdbuis net uit verspaand is. Als je er bij kunt is kotteren relaxter en nauwkeuriger dan proberen de buis er uit te stoken, zeker als je niet weet of het ding ook nog gepind is


10/15
It's electrifying!
(all 5V that is)
it's electrifying
Topcap voor een aheadvork. Frame krijgt een SL dynamo en een forumlader verborgen in de binnenbalhoofdbuis. Hier heeft de schakelaar, de controleLED en de USB poort een plek gevonden.

9/30
fijne draad
threadless dropout
Fijna draad in aluminium is meestal niet zo'n heel goed idee, zeker niet bij E-bikes die altijd met z'n tweeen opereren. Een tik tegen de derailleur is dan zo gepiept. En dan is het jammer dat ze in Heerenveen op een vervangbaar oor gespaard hebben. Kun je het halve land afrijden en de halve fiets slopen om het weer gefixed te krijgen.

9/20
Easy Rinko
Grand Bois heeft een filmpje gemaakt hoe je je fiets klein maakt om in Japan met de trein te kunnen
https://www.youtube.com/watch?v=dZMJO1irK_8

9/12
Tubes & Coffee vooraankondiging
Datum geprikt voor de 3e uitvoering: zondag 18 december

9/12
Passend gereedschap*)
hamers

Van de week een paar hamers gescoord. Eentje van 25 gram, eentje van 4 kg.
(*) altijd passend gereedschap gebruiken, een hamer past altijd, je kunt alles als hamer gebruiken)

9/4
Multimomentopnames
Zaterdag naar de Harskamperdennen gefietst (met een autoluwe route van de Fietserbond routeplanner), en stug om de 18km een foto gemaakt

km 18

km36

km54

km72


km90

km108

km126

km144

km162

km180

inderdaad, (bijna) geen auto te zien!



8/11
plug & play
we have our ways

Dit titanium van Nicholas frame heeft wel prachtige grote gaten rond de padden, maar geen standaard oogjes voor een drager. Dan maar een niet-standaard oplossing met op maat gedraaide aluminium proppen door de 14mm gaten om toch een drager te monteren.


10/8
werk in uitvoering
custom drager
Stug volhouden, en op een gegeven moment is het frame met drager, met stuurpen en al die andere opties toch af........ Hoop ik ;)



8/3
Erfstuk
dapper
Meet the Fleabaglet, a.k.a. Dapper, de nieuwste uitbreiding van het M-gineering team. Dapper is tie zeker niet, hetzelfde geldt nu hopelijk voor zijn bijnaam.

8/3
Nieuw uitzicht III
groen
Is het zomer of toch voorjaar? Zie 5 april

7/28
Nieuw uitzicht II
meh
nuff said


7/27
Nieuw uitzicht
nieuw perspectief
There goes the neighbourhood, of zoiets


7/21
Muddy Trail Bike
sealed?
Dit lager kwam uit de swingarm van een MTB. Als je de seal van het lager wipt kun je mooi zien hoeveel fijn grit er in gekomen is en nu onder in het lager ligt. Met nieuwe lagers wordt zo'n fiets een stuk strakker en stiller, want echt draaien deden ze niet meer ;)


7/17
Toch nog
m-gineering seatcluster
Ondanks alle perikelen toch weer iemand op vakantie kunnen sturen. ( Complete foto)

carpenter
Maar zo'n prachtige garantiekaart zit er niet bij, toch eens over nadenken ;)


Wegens Familieomstandigheden...
7/4

Niet helemaal gesloten, maar de productiviteit en openingstijden zijn momenteel helaas niet op het normale niveau: 'wij vragen uw begrip'


Fietsen tussen de pickups, churches & lawns
25-6

on the road
Mocht je me gemist hebben, ik was even een ruime week fietsen richting de Appalachians. ~1200m hoog en geen woeste beklimmingen, dus mooi relaxed. Lange asfaltwegen door lintbebouwing, houten huizen met veel gras (en autowrakken) rondom, pickup trucks met zitmaaiers op de aanhanger, en om de kilometer weer een kerk zodat je toch echt van een belangrijke economische sector moet spreken ;)


charrel
Eerst naar Greensboro, NC voor het aanschouwen van dit (Charrel)



Weigle
En het gezellig rondhangen met bouwers van oa dit (Weigle)

refueling
En toen nog een rondje gemaakt richting Blue Ridge PKW (aan te raden) en de Adventure Cycling America trail (Meh). Aangezien het begon met een klassieker evenement en ik geen zin had een handgemaakte M-gineering aan het gooi en smijtwerk van de luchtvaartmaatschappijen toe te vertrouwen, had ik mij zelf op een 30 jaar oude Champion Mondial Semi Race van Marktplaats getracteerd. 11.2 kg met 35mm banden (perfect voor het prima wegdek), een dragertje en een triple. Een moderne fiets had met indexering misschien iets meer schakelprecisie gehad, maar verder miste ik niks. Frame was comfortabel en stabiel en stijf genoeg om met 8 kg bagage met losse handen te rijden. In de 1163 km alleen een keer de voorderailleur beter vast moeten zetten omdat die verdraaid was, een keer de ketting gesmeerd en de banden bijgepompt. Zo'n lichte randonneur is hier beslist prettiger dan zo'n moderne veel zwaardere expeditietractor!


diner
Het vinden van eten waar je op kunt fietsen valt in een vreemde cultuur niet mee, en zeker als het ook nog heet is, is het soms lastig om de balans te vinden tussen genoeg maar niet te veel te eten, en genoeg maar niet te veel te drinken. Voor de culinaire beleving moet je in deze uithoek niet zijn, het brood is belazerd, en overal zit suiker in. Maar voor een week zijn de lokale fastfood emporia wel grappig!



Bikepacking 1890's
6-2
bikepacking in 1890
Engelse touristen in Noorwegen, ca 1890. Tubeless en Singlespeed Massieve banden en doortrappers. Te mooie foto (via Carlton Reid) om niet te lenen, gepikt uit het zeer aan te raden blad van de Veteran Cycle Club,


Nostalgie
5/22
radical frameset
Een Radical in de werkplaats voor een opfrisbeurt (ombouw naar 406 velgen & verf)

Sleutelen
5/18
Ik gooi er 2/3 juli nog een extra Wereldfietser sleutelcursus tegen aan

Greenwash
5/18
Pedersen
Geen echte Dursley, maar ook geen Jesper Soling voor zover ik kan zien (te netjes) . Opgewaardeerd met wat aansoldeerdeeltjes, een VeloOrange dragertje en nieuwe poedercoat in BRG. Fiets was eerst zwart, en leek nergens naar, nu is het opeens een verschijning met net genoeg glimmers.


1472
5/1
is het een stuur of is het een anker?
Dit weekend was het weer bal met een werkplaats vol leergierige wereldfietsers, die onder begeleiding sleutelervaring konden opdoen. De cursus wordt afgerond met reparaties aan de eigen fiets, zoals het vervangen van kettingen, afstellen aan de remmen, enz. Een deelnemer vond het op haar fiets gemonteerde multi positie ligstuur (terecht! ;) ) maar lastig, en besloot het te vervangen door een iets minder wild exemplaar. Kosten: 2 tientjes. Gewichtsbesparing: een hele kilo! Bovenstaand stuur komt op veertienhonderdtweeenzeventig gram!


Frisse neus halen
21/4
geen meer te zien hier
Even een bliksembezoek aan de Bespoke in Bristol gebracht (die Vietnamese carbonmeuk van Enve ken ik nou wel, maar de mensen zijn leuk) en aansluitend nog snel een paar dagen gefietst met de hardtail in Noord Engeland. Waaronder 2 dagen met John Kettle van Trailhum door het Lakedistrict. Dat is natuurlijk vals spelen, op pad gaan met iemand die de lokale trails kent, maar als je vals speelt moet je het wel goed doen ;) En het is geen terrein om in je eentje naief in te duiken, je kan er heel lang blijven liggen zonder bereik met de telefoon. Zo bleef het echt leuk, en leer je er ook weer een boel bij.

  

Germ stone cowboy
11/4
419
Nieuw, nu met echte postzegels!



Huh?
5/4
het groeit!
Je gooit de deur open, en BAM:  je vertrouwde aardezwarte uitzicht blijkt opeens groen geworden!

klein & -niet zo- fijn
29/3
stelboutje uitboren
De stelboutjes in horizontale padden zijn meestal krom en vastgeroest. Bij het uitschroeven kun je dus pech hebben. Een 3mm klein boutje met de hand uitboren is niet zo'n strak plan, maar zo lukt het echt

22/3
Contrast
Kwam net een verhaal tegen over vogelvrij verklaarde fietsers in Australie: cycleindustry.news
Is toch duidelijk anders van toon dan de zo vrij als een vogel fietsend Amsterdammers: youtube

19/3
Dames toch!
StrongHer is een initiatief om meer vrouwen op de fiets te krijgen. In dat kader geven ze nu ook een keurmerk aan vrouw vriendelijke 'fietsenmakers'. Fietsenmakers tussen aanhalingstekens, want een vrouw vriendelijke winkel is in hun optiek kennelijk een ruim gesorteerde kledingwinkel met aparte pashokjes en een koffiehoek! Iets anders kan ik er tenminste niet van maken, als ik hun criteria zo bekijk. Je zou haast denken dat de dames zich door een opportunische marketing manager (Shimano met Pearl Izumi is sponsor) flink in het pak hebben laten steken ;)


14/3
M-gineering voorjaarscheck
voorjaarscheck
Dit jaar alleen een trekkertje met een kunstmeststrooier, wat zou dat nou voor een voorteken zijn?
2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3
13-3
3/3




Stuk op tekening
batavus (wr)rek

Soms vraag je je af of je de hele keten van diesainer, tekenaar, productmanager en fabrikant moet bewonderen om hun ongebreidelde optimisme (en cynisme), of betreuren om hun oneindige stompzinnigheid. Sommige ontwerpen gaan stuk op tekening maar om dat te zien heb je er een beetje werktuigbouwkundig inzicht bij nodig, dat dit niet kan ziet iedereen die wel eens een spijker in een plank hout geslagen heeft. Wat Batavus er niet van weerhouden heeft een fiets op de markt te brengen die meedingt naar de prijs van werelds beroerdste bagagedrager. Grote kans dat deze al breekt op zijn eigen gewicht, maar met bagage is veel sneller.  Het drama begint al bij de demontage van de 8! decoratieve schroeven met veel te kleine (dus dolgedraaide) inbusmaat, maar de meesten lieten zich nog met een linkse tap uitdraaien. Het plakband, ijzerdraad en tiewraps leverde minder problemen op. Als de drager dan in stukken op de werkbank ligt zie je pas echt wat ze uitgespookt hebben.

aaargh!
De dragerdelen (het zijn er twee) hangen met een forse hefboom aan twee bouten per kant, die 'elegant' dicht bij elkaar geplaatst zijn. De buis is met een stempel plat geknepen zodat het busje er in past, en twee keer knetteren met het MIG apparaat en het zit net vast genoeg voor export naar de andere kant van de wereld!

 

2/23
baylis
Zaterdag overleed de Californische framebouwer en framespuiter Brian Baylis. Geen ziektenkostenverzekering en een dubbele longonsteking is in de VS helaas dodelijk. Als je een frame van hem gezien hebt vergeet je hem nooit weer.

https://youtu.be/TNG0xxwlr-M

2/21
Gegeven paard...
de ferrule hoort er echt bij
Sinds mijn eerste op de 'raceafdeling' aangemeten Champion Mondial heb ik een zwak voor deze frames, en onlangs kon ik een semi-race aan mijn collectie toevoegen.  Deze Reynolds 531 A-frames kwamen van de raceafdeling, maar met mannetjes voor Esge drager en standaard, en met verlichting, spatborden en doorgaans een recht stuur. De mijne is van ' 83, en was nog kaarsrecht, maar je ziet aan het frame al dat er een boekhouder bezig was met zou-de-klant-dit door-hebben acties om de tent in de vernieling te helpen. De fiets die ik scoorde was keurig, maar weinig origineel. Maar het ging mij om het frame (er passen namelijk echt dikke banden onder de Mafac Racers) dus daar zat ik niet mee. Koop je zo'n oude fiets dan is het verstandig om die helemaal uit elkaar te trekken en met een gezonde dosis scepsis weer op te bouwen. De zadelpen was verkeerd (26.8 ipv 27.2) maar met wat subtiel buigwerk was dat op te lossen. Ook op te lossen, maar wat potentieel meer consequenties had kunnen hebben waren de remmen. Gemonteerd waren vroege aero Weinmann grepen uit ca 1990. De buitenkabel verdwijnt in de greep, en bij moderne grepen stopt de kabel dan in een passend gat zoals dat bedoeld is. Deze grepen hebben echter een groot gat in de greep, en een dikke bus om de kabel met een bol uiteinde om de hoek te maken. Maar hier ontbrak de bus, en het enige wat de buitenkabel echt tegenhield was de ruime hoeveelheid tape waarmee die aan het stuur geplakt zat. De les is dus als je iets uit elkaar haalt, dat je kritisch kijkt of de constructie technisch klopt. Er kan immers in 25 jaar een keer een kritisch onderdeel op een werkbank zijn achtergebleven!



2/20
Fiets en Wandelbeurs
2 dagen Utrechtse Jaarbeurs ook weer overleefd. De status van Koelner Parkwart waar de IFMA berucht om was (veel laag ingeschaald personeel die wel veilig nee kunnen zeggen maar hun hersens maar beter niet mee naar het werk meenemen) halen ze -nog- niet, maar geen omgeving waar je vrolijk van wordt. Maar weer een goede gelegenheid om het gezicht bij deze website te tonen, en mensen die langskomen om te vertellen dat ze je lezing (of deze site) gewaardeerd hebben is ook fijn ;) Of dat je de mooiste fiets van de beurs meegenomen had! Vond ik ook trouwens, het was mijn eigen.

 

   
18-2
Triple's
gaatjes boren
Drievoudige crankstellen zijn anno 2016 met al het 1 x 11 geweld natuurlijk hopeloos ouderwets, dus zien we er bij het recalcitrante M-gineering geen been in een oud crankstel te modificeren tot triple crankstel. Dit is een oud Campagnolo crankstel, nu voorzien van een extra 74mm boutcirkel. Campa deed het zelf ook met met een obscure 80mm geloof ik, maar dat is natuurlijk niet zo handig meer. De speciale boutjes hiervoor zijn ook nog te vinden, dus het resultaat wordt best netjes. Kleinste practische bladmaat is 30T oid, veel kleiner en je krijgt een vreselijk gat waar de ketting in klem kan vallen.

17-1
Shitmano
dealercatalogie
Met de klok mee, Shimano dealercatalogie van '85, ca 2000 en 2016. Toen alles nog simpel was kreeg je een net overzicht van alles wat je weten wou met exploded view en montage instructies. Later werden de exploded views apart uitgegeven maar had je een keurige tabel met alle specs naast elkaar. Anno 2016 is de catalogus 2 x zo dik geworden door hem vol te proppen met het soort opgeblazen geleuter waar Marketing blij van wordt. Na 2 pagina's heb ik al vertaalstress, dus als op pagina 161  in hele kleine letters 'new cable pitch' staat zie je dat makkelijk over het hoofd. Dus voor iedereen die een nieuwe 10sp derailleur voor zijn racefiets zoekt: De 2016 10 sp RD4700 Tiagra derailleur is niet compatibel met een oudere 10 sp shifter!

2-1
Ik ben niet langzaam!
Je vraagt je altijd af waarom je vroeg in het seizoen zo langzaam fietst. Zijn het de oliebollen, te weinig kilometers, of zou je ouder worden? Gelukkig kunnen we die mogelijkheden uitsluiten, want de wetenschap biedt uitkomst! Die lange, lege en rechte wegen hier geven je voldoende gelegenheid om na te denken over

P=V * (.5*Rho*Cw*A*(V+v)^2)+( Cr*m*g))
.

Waarbij:
P het vermogen dat je trapt (Watt)
Rho de dichtheid van de lucht, ongeveer een kilo per kuub
Cw de luchtweerstandscoefficient, dus hoe goed je gestroomlijnd bent
A je dwarsdoorsnede in m^2
V de snelheid waarmee je fietst
v de snelheid van de tegenwind
Cr de rolweerstands coefficient, voornamelijk bepaald door de banden
m het totaal gewicht van fietser en fiets
g
de aardversnelling, dus 9.81m/s2



Nemen we voor het gemak aan dat g en P niet wezenlijk verschillen van wat je s'zomers doet (hoewel koude lucht en koude spieren en in de weg zittende kleding een goede prestatie niet bevorderen), dan houden we nog genoeg variabelen over:

- De dichtheid van de lucht varieert met temperatuur en luchtvochtigheid. Hoe kouder, natter en vochtiger de lucht, des te meer moleculen moet je wegduwen om vooruit te komen (Rho) 
- Meer kleren, flapperende jasjes, overschoenen en een dikke muts verslechteren de stroomlijn (Cw)
- Als je meer dikke lagen aantrekt wordt je dwarsprofiel ook groter (A)
- De windsnelheid uit het weerbericht wordt gemeten op 10m hoogte. Als het land kaal is blijft daar op fietsniveau veel meer van over dan wanneer het gewas hoog op het land staat en de lucht over de grond wordt afgeremd (v)
- De wrijvingsverliezen van de fiets zijn temperatuurafhankelijk. Het vet in de lagers is bij koude dikker, en het rubber van de band is veel stugger dan wanneer de band en het wegdek lekker warm zijn. Is het wegdek nat dan is de rolweerstand ook hoger. (Cr)
- Misschien ben je s'zomers lichter, maar al die kleding, spatborden en lagen modder wegen er ook al in. (m) 

Kortom, het zit niet een beetje tegen, maar alle variabelen zitten tegen!



1-1
Sleutelcursussen
De data voor de Wereldfietser sleutelcursussen dit komend voorjaar zijn ook weer geprikt. Data zijn de weekenden van 12/3, 23/4 30/4 voor de basis en 28-5(vervolg) 

info: wereldfietser.nl

1-1
Tubes & Coffee
Mocht je de Tubes & coffee gemist hebben, dan kun je hier kijken om spijt te krijgen:

Starostneradost

1-1
Son Blues
Schmidt achterlicht voor dragers
Er is een nieuwe Son prijslijst. Gepolijste dynamo's kosten nu hetzelfde als de geanodiseerde, maar de exoten zijn iets goedkoper geworden. En er komen blauwe spullen in het gewone assortiment (was OEM), dus ik kan er al weer een plank bijtimmeren in het magazijn