Prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]



4/12
Wat heb ik hier?

onbekend frame

Ik heb twee fietsen binnengekregen om een goed huis voor te vinden. De ene heb ik zelf gemaakt, dus daar weet ik alles van (853, Rohloff, 559 velgen, blauw, racebocht, zie fotoalbum), maar de andere is in het verleden overgelakt en opnieuw opgebouwd met een 105 triple groep. De eigenaar is helaas niet meer onder ons om het te vragen. Bovenstaand frame is best interessant, aan de detaillering (aeroshifters ;) ) en de originele arabesque 57mm remmen (dus 30mm banden en spatborden) te zien zal het stammen uit rond '82-'85. De geleider voor de voorderailleur is vrij hoekig, en het frame is zorgvuldig gebouwd. Zo te zien het betere Japanse fabrieksframe.  Geen gaatjes voor een balhoofdplaatje, framenummer onder het bracket. (inmiddels verkocht)



Tubes & Coffee II

Zondag 14-december
buizen
Vorig jaar was het leuk, dus dit jaar proberen we het gewoon weer, een open dag in de werkplaats om bij te kletsen rond leuke frames en framebouwen. Koffie bruin va 11:00 oid, en dan zal de applecrumble (je hebt appelbomen en appels en je moet wat) ook wel gaar zijn. Er zijn framebouw demonstraties, ik probeer nog wat leuke fietsen uit andere verzamelingen te regelen (heb je zelf wat overleg even) en zal wat meer lampen ophangen dan de vorige keer. Aan het eind van de middag vind ik wel een kurketrekker.  Melden of je van plan bent om te komen is wel fijn, ivm ruimte en catering.

PS, het is op die dag ook Kerstroute in Kiel Windeweer, zodat de mogelijkheid bestaat niet fiets-geinteresseerden een tijdje af te schudden
2/12
Next!
disk achterpad

De achterstand op de framebouwplanning is nog steeds aanzienlijk, maar deze kan nu ook de deur uit voor verf, en de vorige is nog niets eens terug van de poedercoater. Dit wordt een lichte vakantiefiets met racebocht, 650B wielen, mechanische schijfremmen en S&S koppelingen.


28/11
Resistance is futile
zadelpennen
Verzet is zinloos ;) Hier drie zadelpennen uit evenveel klassieke frames die muurvast zaten. Eerder sloopwerk had niet veel succes gehad, maar met voorzichtig opspannen en vervolgens uitboren met oplopende boren kun je het frame redden, zonder dat frame, lak en stickers al te veel schade oplopen. De langste pen zat er 235mm diep in, maar de kortste  (85mm) was ook weerspanning, die kon ik uitboren tot op de laatste 5mm: toen liet het het ringetje midden in het blik eindelijk los.



2-11
Jack Taylor
Ook framebouwers hebben niet het eeuwige leven. Overleden op 2 november, de oudste van de drie Taylor broers was verantwoordelijk voor de verf, de transfers en de typische Taylor liniering


2-11
Velomobielwiel
wielrichter
Een naaf van een driewieler zonder lagers is lastig wielbouwen als je het ding niet goed rond kunt draaien. Maar dit paste nog net in de freesbank tussen centers, en dan is een set-upje zo gemaakt


Speedwell
17-10
(it's a triple plate crown Jim, but not as we know it)
triple plate crown
Om dat ik toch in de buurt van Brum was een Speedwell titanium frame opgepikt. Want in de geboortestreek vindt je ze nog: The Speedwell Gear Case company was een fabriek in Birmingham van kettingkasten en ander plaatwerk die op een goede dag in de 70-er jaren dachten, 'kom we maken een titanium fiets'! Zo'n frame weegt ca 1200 gram, en de vork 520! Het is dus allemaal een beetje anders, als wat in die dagen gebruikelijk is. Zie bijvoorbeeld de constructie van de vorkkroon (boven)

brakebridge
.... of de zeer minimale oplossing van het mannetje voor de achterrem


10/9
Tubes & Coffee
Ook dit jaar organiseren we weer een Tubes & Coffee, ditmaal op
Zondag 14 december. Het programma staat nog niet vast maar op dit Youtube filmpje kun je zien wat er vorig jaar te beleven viel:
youtube.com/watch?v=9ADz-dkGQ_4


Das gibt es doch nicht?

9/9
28 gaats
                                                    son15
Het bestaat, een Son naaf die officieel niet bestaat! De Son28 wordt alleen in 32 en 36 gaats gemaakt, maar als je Bart Brentjens heet, een stukje wil fietsen in Afrika en 28 gaten nodig hebt, scheelt het dat Son een klein en flexibel bedrijf is. Ze maken alles in eigen huis en dan kun je wat makkelijker iets afwijkends door de productie smokkelen en het ook weer terugvinden ;) Nou moeten Bart Brentjens en Jeroen Boelen alleen nog maar winnen.

7/9
Eisentraut
"I built about a 1000 bikes and stopped when the decals ran out" en "A roofrack is a framebuilders friend"
Albert Eisentraut is de start van het moderne Amerikaanse framebouwen. Maar wat is zijn connectie met Peter Post? All is revealed in de podcast van de Outspoken Cyclist van Dianne Lees (9/6/2014)


3/9
Veteranenrit
531
Ik speel wel eens met de gedachte hier een rit (met koffie voor en eten na) voor oude klassieke racefietsen te organiseren, maar Toni Theilmeier van het Klassiekerblog  Starostneradost heeft het Teutoburgerwoud (dat is bij Oldenzaal de grens over) in zijn achtertuin liggen, en is me te snel af. Lijkt zo'n dagje uit met Krasse K(n)arren je wat,  reageer dan op:
http://starostneradost.wordpress.com/2014/09/02/new-veteran-bike-ride/


2/9
Press release (vakwerk)

Working with Mark DiNucci, one of our original frame builders at Specialized whose bikes still win global recognition and awards, we wanted to rethink the steel frame from the ground up. The Allez is one of the bikes that started it all for us and in 1981 and stood for the best technology a rider could get.  It was part of the very foundation of all of the bikes we have built since.

For this ONE-TIME-ONLY run of 74 Frames, every tube, lug, and braze-on has been examined through fresh eyes.  “Every lesson we have learned over the last 40 years has been applied to create a totally new and totally modern steel frame” said Bryant Bainbridge, R&D manager for Specialized in the 80s, “Keeping with the 40th theme, we will build the 40th Anniversary Allez in the very factory that created the first Stumpjumper, a factory that continues to produce some of the finest handmade bikes in the world.”

Die Stumpjumpers kwamen dus uit Japan (Toyo), maar dat kun niet hard op zeggen in een land waar mheeeedindeoeezee the way of life is ;)



1/9
Standaard
doos
Standaard opmerking van mij als iemand een wiel op wil sturen:" verpak het wiel zo dat de naafas niet door de doos prikt!"
Standaard antwoord: "doen we"
Standaard beeld als het wiel arriveert: zie boven


31/8
Zandbak
zandbak
Het was gisteren nogal nat in Brabant, dus perfect om een hele dag te MTB-en ;). Als het water niet van boven kwam , kwam het wel uit de diepe plassen (er waren ook onmundig diepe plassen en zeer ondiepe plassen die als droog gecamoufleerd waren)  of van langs het pad hangend struweel. Perfect dagje uit dus, met dank aan de organisator!


23/8
Agenda2
tubes&coffee
De Tubes & Coffee open dag van vorig jaar gaan we dit jaar weer herhalen. Programma staat nog niet vast maar het wordt uiteraard iets met fietsen, werkplaats, en de andere goede dingen des levens.
de datum: Zondag 14 december

23/8
Agenda
De najaarscyclus Sleutelcursussen voor de leden van de Wereldfietser is ook weer gepland. Data en of er nog plek is vind je hier


6/8
Second life
bracket
                                                          draad
                                                          reparatie
Met de moderne externe lagers is het goed mogelijk de schroefdraad uit het frame te walsen als de cup niet goed vast blijft zitten (links). Met overmaats draad snijden en het inlijmen van een stalen insert hoef je je frame niet aan de kant te zetten en kun je het originele crankstel blijven gebruiken (rechts)

6/8
en geel
maaidorsen
Ook zonder uitgebreide bemesting (zie 12-3) wou het wel groeien

5/8
Groen
kikker
De werkplaats is extra groen momenteel, met allemaal kleine kikkertjes die of naar binnen willen of - indien succesvol- met zachte hand (en een doosje) weer buiten worden uitgezet (waar ze het grasmaaien kunnen frustreren ;)).

22/7
ultimate
                                                          lowrider
Niet mijn idee van slimme planning om in april een drager uit productie te halen omdat je wat nieuws wil verzinnen, maar de nieuwe versie is nu binnen

14/7
Volhouder
versleten
Niet mijn typische klant gelukkig, de meesten hebben al eerder door dat het niet helemaal meer lekker draait!


11/7
Puzzel
reynolds
20 kilo buizen door elkaar, 2 van dit, 5 van dat, en als je mazzel hebt voorzien van een vage lasergravure of net niet opgeloste markering met benzinestift. Truly British ;)


Thermometer
cro
Minstens 25 graden!


7/6
Fiets je zelf ook?
sneeuwpret
Veel gestelde vraag. Het antwoord is soms, maar ik moet ook wel eens duwen zoals afgelopen week. We zullen nu proberen de uitpuilende Inbox weer te fatsoeneren.


26/6
Tandemania
bilenky
De frames kwamen 'iets' later als  beloofd (kan ik nog wat van leren ;)) en toen waren er allerlei conflicterende vakantieplannen waardoor ik twee van deze tandems in een week mocht afbouwen met deels nog te bestellen onderdelen. Was zeker geen comfortabele planning.
 

16/6
Rem
afgenokt
Typisch iets waar mensen vlak voor hun of mijn vakantie achterkomen: een afgevallen cantinok. Aan de roest te zien heeft deze ook nooit echt vastgezeten. Niet moeilijk te repareren, maar je krijgt natuurlijk 15 kilo tractor met uitstekende standaards en ander in de weg zittend spul toegestuurd om de hanteerbaarheid te reduceren.



6/9
Big wheels...
dikke
                                                          wielen

Met twee wielen blijft een fatbike drijven, dus dan moet je met 4 de oceanen over kunnen. Toch? Of ik even de 65mm velgen kan omruilen voor 100 mm brede exemplaren


6/8
Free hubby
freehub
                                                          dwarsdoorsnede

Ik dacht altijd dat de spline voor de freehub uit het huis gefreesd was, maar na een mailtje van iemand waarbij de naaf uit elkaar gevallen was heb ik nog eens goed gekeken (met de afkortzaag). Dit is een doorgezaagde Deore naaf, en de spline is een losse bus die in het naafhuis wordt geperst. Kennelijk makkelijker te maken.

6/4
Echo's from the past
tandem
                                                          swingarm vork

Radical technologie maar dan anders. Voor een tandem, met 1.25" binnenbalhoofdbuis, schijfrem en een twin-plate vorkkroon


5/29
Noorderrondrit
Het rijden van een georganiseerde tourtocht heeft als voordeel dat je weer ergens anders rijdt, je het niet uit kunt stellen (belangrijk met een eigen ' het is nooit af' zaak) en je vroeg op de fiets zit. Bovendien staat de organisatie op strategische plekken klaar met lauwe thee en halve bananen (of bij de betere soep, wijn, halve ossen aan het spit, etc) en is de route duidelijk aangegeven. Toch?
Dat het weer niet super was (droog maar veel koude wind) is de
organisatie niet aan te rekenen, maar ik vond de route saai en de pijlen*) slecht leesbaar. Ook geen kop thee gezien. Wat wel groots aangegeven was was waar je stempels kon halen, maar laat ik daar nou net allergisch voor zijn. Toen ik na zo'n stempelfeest alweer verkeerd gereden was (je moest kennelijk weer even terug) vond ik het wel best. Een volgende keer pak ik wel een RTF van de BDR, dan maar een uurtje of wat in de auto.

*) met twee tie-wraps waren het prima windvanen, en de typografie van de pijl was zodanig dat de richting van de pijl pas laat te herkennen was. Die dingen staan op kruisingen, en dan wil ik graag ruim van te voren weten waar ik heen moet.


5/26
Niet weer doen!
trapas en
                                                          cranktrekkers
Bij goedkope gegoten crankstellen zoals de Sugino Maxi hoort een trapas met een speciale tapsheid. Om het onderscheid met de normale assen te maken is deze niet voorzien van inwendige draad maar schroef je moertjes op het eind. Om de crank dan van de as te trekken heb je dus een trekker nodig met voldoende diepte om de uitstekende draad te compenseren (links). Maar als iemand dus zo snugger is een klassiek Stronglight crankstel (waar geen universele maar alleen de speciale Stronglight afnemer met overmaat schroefdraad in past (rechts)) te combineren met de verkeerde as heb je wel een probleem gecreeerd! (opgelost door bij de Stronglight buitenkant een holle as te maken)

5/24
Spannende tijden voor vakantiefietsbouwers?
Bij de rellen in Vietnam gingen chinese bedrijven in de fik, waaronder de fabriek van bagagedragers van Bor Yeuh. En daar kwamen de 'Duitse' Tubus dragers tegenwoordig vandaan. De aanvoer zal nu voorlopig wel tegenvallen: bron Brain

5/21
Essential gear for Cycle touring
(Tom Allen)
Een E-book (ukp17) met een heel hoofdstuk over vakantiefietsen. Hoewel, ondanks de lijst van 50 contributors toch meer over de fiets van Tom Allen. Zijn kennis over fietsen is beperkt, en dat merk je zodra er over zaken geschreven moet worden die ook in het boek moeten maar waar hij nooit mee te maken heeft gehad. Rohloffnaaf? Kan hij niet betalen. SPD, mag je van mij op tegen zijn, maar als je vervolgens pedalen met toeclips niet ook afbrandt heb je nog nooit geprobeerd daarmee een beladen vakantiefiets op een helling op gang te brengen. Vrolijk in kleurtjes geanodiseerde aluminium boutjes voor een vakantiefiets? WTF! Niet aanbevolen dus, als je niets van het onderwerp weet wordt je te vaak op het verkeerde pad gezet, als je wel wat weet kom je niks tegen wat je niet al wist.

5/14
Update
Ook van mening dat Mozilla de browser nu compleet ge'fubar'ed heeft? Pale Moon is dan een prettige verrassing en met een hulpprogrammaatje (zie de help) is alles rap weer bij het oude en kun je gewoon aan het werk zonder ergernis.

25/4
Mes en vork
baseplate
                                                          verwijderen
Goedkope vork (krom) en een onderste lagerring die niet uitsteekt. Zie daar dus maar achter te komen om hem eraf te kunnen tikken. Soms lukt het om er een zakmes tussen te slaan (niet dus), maar een gaatje boren op de goede plek doet wonderen.

19/4
Paascollecte voor het goede doel
paas
                                                          collecte
Alles wat je geeft gaat in rook op....

10/4
Hokus Pokus Pas
(ik wou dat die %$#@ trapas demontabel was)
(non)
                                                          movimento
                                                          centrale
Campagnolo trapassen gaan lang mee, maar in een titanium frame zonder afwateringsgat in de bracketpot is dat geen plus. Ze kankeren muurvast, en de leuk gevonden minispline (gelijk aan de sluitring vd cassette) stript als je boe roept (of eerder). Meppen of heetstoken werkt niet bij dit soort frames, dus dan maar frezen. Fase 1 is zoveel aluminium te verwijderen dat je de as en lagers er uit kan slaan (as met een lager naar rechts, achterblijvende linker lager naar links). Vaak kan de huls dan al genoeg wijken om de boel aan het draaien te krijgen, en anders maak je de cups nog wat dunner:

ruimer
Uitdraaien van de linker cup, op een gegeven moment geeft die het wel op en komen de laatste restjes met de ruimer mee. Draad blijft zo perfect, geen zaagsnedes etc

tableau
                                                          de chasse
Zou het garantie zijn?


4/1
Sapperdeflap!
32->36
In principe doe ik niks met E-bikes, maar als je van je principes afstapt moet je het goed doen. Dit is een 80+ mm brede Surly Clowns Shoe velg, die met 32 spaken op een 36 gts Bionix naaf gevlochten is. De stickertjes met de lengtemaat zijn voor het vlechten, de spaaklengte fietst heen en weer tussen 170 en 190 mm! Het wiel is offset gespaakt met een aseinde 9mm lager dan de velg, dus past het ook niet in een normale wielrichter. Maar horizontaal vastschroeven op de vlaktafel met de meetklok erbij werkt ook prima.

3/31
Familieomstandigheden
hond
Door 'familieomstandigheden' heb ik er momenteel een aantal projecten bijlopen om mijn planning in de war te schoppen (en nee, dat betekent dus niet dat dingen nu opeens eerder klaar zijn). Zo ook deze tijdelijke loge, die er wel voor zorgt dat je regelmatig een frisse neus moet halen.


12/3
Voorjaarscheck?
uitzicht
Dat de natuur in de war is, is nu wel duidelijk. Werd voorafgaande jaren het begin van de lente duidelijk aangekondigd met een megadriewieler met mestinjecteur, is nu vorige week het zaad zo de grond ingegaan!

4/3
En het is (achteraf) zo eenvoudig!
ultegra
                                                          bisected
De nieuwere voorbladen van de Shimano crankstellen zien er zeer ingewikkeld uit met hun wulpse 3D vormgeving. Maar als je er een doorzaagt blijkt het reuze mee te vallen: Het eigenlijke tandwiel is maar een dun randje, de zichtkant is dun aluminium dieptrekwerk en de binnenkant is vrij slordig spuitgietwerk in gevuld kunststof met 5 inserts. De drie delen worden samengelijmd, er worden nog een paar schakelnokjes in geklonken, en vervolgens wordt waarde gecreerd met een exorbitant prijskaartje ;)


17/2
Adapterwoud
adapters

Zonder commentaar: Rechts onder: standaard adapter om 10 sp hollowtech lagers los te schroeven. Rechtsboven idem, maar dieper, zodat je ook grip hebt op modieuze cups met afgeronde rand (CK etc), links onder adapterring voor de kleinere 11sp cups, de ring past in principe in het 10 sp gereedschap, maar niet in de versie rechtsonder. Links boven, hollowtech tool voor Ultegra 11 speed, deze trapascups hebben een kleinere diameter dan de 10sp versie, maar zijn uiteraard weer net even groter dan DA. (DA = 37.5mm, 6900 = 39.3mm en klassiek =43.3mm van holte tot holte)



15/2
Caveat emptor
indexkabel
Gisteren een leuk klusje tussendoor, een vriend kwam met een foeilelijke Champion Mondial AB (die bestaan:'92), maar voorzien van een nette DA7400 groep, en een heel vroeg -netzozwaaralsstaal- Kestrel 4000 monocoque carbon frame. Opdracht Gazelle strippen en de spullen overzetten. Dat ging allemaal voorspoedig (zelfs de inwendige kabels). Als ongeveer laatste nog even de voorremkabel iets ingekort, en toen kwamen we dit tegen: de verkoper had index buitenkabel gebruikt om de voorrem aan te sluiten! En die kabel barst uit elkaar als je een keer echt hard in de rem knijpt, zeker als het weer wat kouder is!

15/2
tandvorm
We weten allemaal dat onderdelen van over de grote plas Awesome zijn, en dat er over Frans meewarig gelachen kan worden. En het is ook niet onredelijk om het 22T blad van het crankstel uit hard RVS te lasersnijden, want met modder en veel kracht kan een zacht of dun tandwieltje makkelijk uitstulpingen krijgen, waardoor de ketting blijft plakken. Maar dan merk je dat ze in Frankrijk de derailleur hebben uitgevonden, bij de Stronglight links is de tandvorm nog even aangepunt, zodat de ketting bij het terugschakelen netjes op zijn plek valt. De Blackspire moet je zelf langs de bandschuurmachine halen, want standaard is de bovenkant recht afgesneden zodat de ketting er over heen blijft schaatsen.

5/2
Europa planner
bierkaart
                                                          van europa
Op http://www.feorag.com/ (grotere versie en pdf daar) vond ik deze essentiele overzichtskaart voor Europa

2/2
Branche vervaging
uurwerk

Ketting: check! Tandwielen: check! Freewheel: Check! Moesten we dus ook kunnen, een 300 jaar oude klok repareren met een gebroken freewheel.
(het freewheel dient om het gewicht op te kunnen trekken)

29/1
Retro Grouch Galore met de Taylor Brothers
BBC docu uit 1981

youtube


24/1/2014
Velo-Orange recall
vo-pen
Velo-Orange meldt vandaag dat de kans bestaat dat de bovenste klemplaat van de Gran Cru zadelpen kan gaan scheuren. Het betreft hier de eerste modellen tot ca eind 2010. Meer info over waar je op moet letten en het omruilen hier: VO-blog

18/1/2014
A-Bike
a-b-so
Er komen nog wel eens exotische of historisch significante fietsen langs in de werkplaats, en zo had ik ook het
 genoegen kennis te mogen maken met een Sinclair A-bike. De Sinclair A-bike is een vouwfiets in de traditie van de ZX81, de C5 en andere highlights uit het portfolio van Sir Clive. 5.5 kg (of 6.2 als je zelf de weegschaal pakt) geanodiseerd aluminium en zeer strakke kunststof spuitgietonderdelen. Je haalt het kleine pakketje uit het foudraal en na enig soepel klik en schuifwerk staat er een echte zeer compacte tweewieler met pedaalaandrijving. Aan alles is te merken dat er veel zorg is besteed aan de ontwikkeling van het schuif- en vouwmechanisme, alsmede aan de vormgeving. Een detail hebben ze helaas over het hoofd gezien, er valt niet op te fietsen! Een paar Nikes oid is koersvaster, kan beter omgaan met kleine en grotere oneffenheden, is goedkoper, en minder inspannend en sneller!



joyeux
                                                          joel
Beste wensen enzo (deze komt van Grand Bois uit Japan)