Spatborden monteren
(c) 2015 Marten Gerritsen

gemonteerd
Spatborden monteren kan heel veel werk zijn. Zeker als je erg weinig ruimte hebt en hoge eisen stelt is een dag zo om! Deze fiets is een worst case scenario met 30mm banden en 57mm zijtrekremmen. Met cantilevers vervalt een boel plaatwerken!



past het?

Ik begin hier met het achterspatbord, dat is het simpelst! Het eerste probleem is dat het spatbord te breed is om tussen de achtervorken te passen. Bij een kunststof spatbord slijp je dat op maat met Dremel,  bandschuurmachine oid. Dat kun je ook met een metalen spatbord doen, maar daar wordt het scherp en slap van, ik kies er dus voor om het op maat te kloppen.


houten binnenvorm
Dat op maat kloppen gaat stukken beter als het spatbord steun op een mal heeft, een uurtje met schaaf, frees en decoupeerzaag kan uit!


gemonteerd
De volgende stap is het aftekenen van de volgende bevestiging bij de rem, hier met een L-beugeltje. Met een stuk afplakband, een viltstift of duwen (je ziet de afdrukking in de tape) bepaal je de plek van het volgende gat


gemonteerd
Niet te zien onder deze hoek, maar het spatbord ligt klem op de houten mal, en wiebelt dus niet: ideaal! De afdrukking van het beugeltje in de tape is ook nog zichtbaar


gemonteerd
Spatborden monteer je met flinke ringen: hoe beter ze de druk verdelen, des te langer gaat het spatbord mee. Met hamer en bankschroef klop je ze in de ronding van het spatbord


gemonteerd
Traditioneel monteer je de stropbouten met de steunringen aan de buitenkant, maar dat vindt ik lelijk. Ik boor de gaten dus groter op de buitenmaat van de stropbout, en de hardware verhuist naar de binnenkant van het spatbord. De stang ligt dus nu aan op het spatbord.


gemonteerd
De stropbout is te lang, hier zaag ik hem op lengte. Wat klem zit in de bankschoef is afval, dus de schroefdraad die ik nog nodig heb blijft netjes. Stropbout is trouwens van messing

strakke boutjes
Moertje en busje aan de binnenkant, geen uitstekende draad

geen inbus!
Hier geen coole inbusbout of Godstamebij Torx. Een gewone inbusbout heeft een hogere kop, bij een lage inbusbout draait het te kleine zeskant al dol als je boe roept, en over Torx zullen we het maar niet hebben. Een retrotech zeskantboutje is hier ideaal!



gemonteerd

De stangetjes teken je af op lengte met een viltstift. Ook hier klem  je op het afval. Het afgezaagde einde vijl je nog even vlak en braamvrij. Bij kunststof spatborden horen doorgaans stangen die ter hoogte van het spatbord op maat worden ingekort. Bij sommige sets zijn de stangen voor zo lang dat ze in ruwe staat een kras op de onderbuis kunnen maken, haal er dan direkt wat af zolang de lak nog op de fiets zit!


gemonteerd
Een subtiel knikje in het einde van de stang buigen zodat de stang mooi aanligt


gemonteerd
Stang netjes op lengte, nog een paar mm om mee te spelen, en niet zoveel extra lengte dat de snelspanner geen plek heeft



gemonteerd
Nu het voorspatbord, dat gaat ook niet passen zonder wat extra overreding. Deze hap uit de dolly hebben we nodig om ruimte te maken voor de voorrem.


gemonteerd
Behalve een deuk voor de rem ook nog wat subtiele rondingen voor de vorksscheden. Het centrale gat is voor de Daruma


gemonteerd
De Daruma in actie, het is een stropbout die om de as van de ren is geschoven. De bout is rijkelijk lang, maar wacht tot inkorten totdat je weet hoeveel er af kan. Zolang je nog voortdurend het spatbord aan het vast en losschroeven bent om te passen is wat extra lengte erg handig.


gemonteerd
Met de juiste deuken kan het spatbord genoeg afstand houden tot de band, en kan de rem ook nog de velg bereiken zonder klem te lopen tegen het spatbord. Een extra ringetje tussen blokje en remhoef is soms erg handig om nog een kostbare millimeter te vinden die je te kort komt