Prikbord 2022
prikbord 2021
prikbord 2020
prikbord 2019
prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012
prikbord 2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008
(oudste bijdragen (-2008]


Chaos
29/6
chaos
Dit is de chaos die  overblijft als je twee fietsen afmonteert!



NotStrongtoolight
24/6
Stronglight meuk

Ruim een jaar geleden heb ik al eens gemeld niet onder de indruk te zijn van de oneshotkeyrelease rommel die Stronglight in hun cranks schroeft. Ze gaan al stuk als je ze voorzichtig gebruikt dus om onheil te voorkomen, draai ik ze er al uit voor de crank in de buurt van een as (of klant) komt. Bij deze ging dat niet in een keer, het onderdeel bleek het in en uitschroeven al niet overleefd te hebben. De mislukte crankbout zal daar mede debet aan zijn geweest, maar ik vond het wel weer grappig.

24/6
Bright (yellow) idea
poedercoat
Dit is de contactplaat in de voorvork voor een Son SteckerLoss dynamo. Die bestaat uit een kunststof adapter waar een rvs plaatje in bevestigd is. Maar zo te zien heeft de bakcyclus van het poedercoaten het arme plastic niet onberoerd gelaten! Een nieuw setje is zo geleverd, maar dat wordt nog prutsen om de vastgeverfde bekabeling te bevrijden. Gelukkig geen fiets van mij ;)


20-6
(Update) Wat is de post toch een KL%^$&$# bedrijf 2

Het sinds 31/5 verdwenen pakket (een achterwiel met Rohloffnaaf) is inmiddels terecht. Er was verf op de doos terecht gekomen, en kennelijk moest dat wel door en door droog zijn voor de doos bezorgd kon worden!


15-6
Gebruikt!
carbon drive
na 45000km was er van dit tandwiel niet veel meer over dan messcherpe punten, dus het was de laatste maanden (op alles zit levertijd) nog wel even spannend fietsen! Boven een nieuw tandwiel, onder wat er nog over was van de originele.



Wat is de post toch een KL%^$&$# bedrijf
14-6


spoorloos
Eerst slopen ze je pakket, dan vinden ze dat ze het dus terug moeten sturen, en dan is het nu al kennelijk 14 dagen onvindbaar, hoewel ze al een keer vonden dat ze het op zondagochtend 3:00 hadden afgeleverd, en er daarna nog een keer een ander aflevertijdstip voor hadden verzonnen.  Het gaat er niet om dat je geen fouten maakt, maar als je dat doet dan los je dat snel op zonder dat je uren in een wachtrij moet hangen, mailtjes krijgt met vragen (wat is het mailadres? !) waarvan de antwoorden al in dezelfde mail staan etc. Kortom: Onze fouten? Uw probleem!





6/7
Hemelvaart
on the road
Max hoogte was 680m of zo, dus de hemel was nog ver weg. Maar er kwam naast zon af en toe al wel een hoop water uit vallen. Vier dagen op en neer langs de Belgische-Duitse en Luxemburgse grens.


5/12
Nieuwe normaal :(
v-brake

Ik bestelde V-brakes volgend bovenstaand plaatje en omschrijving. Kwamen zonder alle bijbehorende onderdelen zoals boutjes en pijpje& balgje. Schijnt zo te horen volgens de leverancier!



Sleutelcursussen
sleutelen
Na de twee reparatiecursussen in april overleefd te hebben (kon eerst alle spullen van twee jaar stof ontdoen!) lijkt de honger nog niet gestild, dus heb ik nog twee weekenden geprikt:

Gepland zijn weer 2 basiscursussen :

21-22 mei
of
28-29 mei

Inschrijven zie hier


H-woord

Auf den Umsatz!

Aangevoerd door een suspecte studie van de SWOV en geillustreerd met schattige kinderen (met te grote, niet passende op het achterhoofd gedragen helmen met losse kinband) krijgen we weer een helm offensief om de oren. Uiteraard zet je zo'n ding op je hoofd als je je daar prettig bij voelt, maar graag wel om de goede redenenen. En die kon ik zo snel niet in het SVOV rapport ontdekken. Om te beginnen komen ze met cijfers die wel erg in de buurt van de beruchte Thomson Rivara Thompson studie liggen, een studie die met prachtige maar nooit meer herhaalde cijfers kwam door twee onvergelijkbare groepen te vergelijken. Medici en statistiek gaan nu eenmaal moeilijk samen. De SVOV beroept zich op een metastudie, of te wel we doen zelf geen onderzoek maar harken wat cijfers bij elkaar bij iemand die ook maar wat cijfers bij elkaar geharkt heeft uit geselecteerde buitenlandse onderzoeken. Dat extrapoleren we dan tot we iets hebben waar we de krant mee halen, onder uitsluiting van alle effecten die we te moeilijk vinden. Die kanttekening haalt uiteraard de krant niet! In plaats van een helm op te zetten kun je beter zorgen niet op de EH terecht te komen, en dat begint met deelname aan het verkeer serieus te nemen. En met voertuigbeheersing. En met verzinnen dat er na een zware storm misschien een boom is omgevallen, of modder in de bocht kan liggen enz. En die helm? Die is ontworpen voor omvallen met de fiets vanuit stilstand, niet voor een duel met een vrachtauto! Als je iets doet op de fiets dat je zonder helm niet durft, ben je verkeerd bezig!


3/20
Koffie halen
trek double track
De Dollard lag er weer puik bij vandaag. Rondje gemaakt op deze nagenoeg originele Trek tandem uit mijn verzameling. Als je een logė hebt die ook wel op de tandem wil moet je daar gebruik van maken !

3/15
M-gineerings voorjaars check
voorjaar 2022
Het M-gineering voorjaar is weer begonnen. Deze keer valt het redelijk gemiddeld

2021 9/4, 2020 18/3, 2019 4/4, 2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3


2/26
Huizenjacht
mezenkast
De mezen zijn ook weer druk. Zou ėėn slaapkamer groot genoeg zijn voor een jong gezin?

2/24
Hoera, nog een standaard!
Rockshox heeft recentelijk voorvorken geintroduceerd met 'predictive steering'. Die kreet is natuurlijk weer gestolde idioterie van een marketeer, maar waar het om gaat is dat ze verende vorken aanbieden in 'upside down' configuratie. Op zich is dat niks speciaals, bij goedkope brommers kwam je dat al veel tegen. Maar omdat een vork dan geen brug heeft om beide poten te synchroniseren (viel met zo'n bromfiets trommelrem niet op) wordt deze functie door de naaf overgenomen. Die naaf heeft dus een stijvere as en een groter en gekarteld aanlegvlak in de vork voor extra stijfheid. Inbouwbreedte is nog wel 15 x 110, maar om te voorkomen dat je een normale, niet stijve Boost naaf monteert is de positie van de remschijf veranderd. Dus nee, een Son naafdynamo gaat ook niet passen

2/20
Code (dakpan)rood
kruiwagen met dakpannen
Hadden er weer een klusje bij


2-19
Zoek de 10 verschillen
son 12-110mm naaf
Weer een nieuwe navenfamilie en de 10 verschillen zijn de 10 millimeters extra inbouwbreedte Er zijn dus nu 12 mm steekasnaven in 100 en 110mm.
En het is niet een kwestie geworden van effe een langer asje er aan plakken, de behuizing is anders en de flensafstand (wielvlechters opgelet!) is ook meegegroeid.

2/15
Reparatie cursus data geprikt

versleten tandwiel
Het lijkt er op dat we weer de meer normale kant opgaan, dus ik heb wat data geprikt voor de reparatiecursus. Eerst maar eens rustig beginnen met de basiscursus, want er staan weer veel mensen te trappelen om eindelijk weer eens op vakantie te gaan. De data zijn de eerste 2 weekenden in April, meer info hier (sorry, inmiddels volgeboekt)

2/8
To paint or not to paint?
zadellug
Weer een frame af (met de lugs van 1-6 zie hieronder), nou moet ik nog weten welke kleur het worden moet!


2/3
Milieubewust!
Er komt een pakket aan en de koerier weet te melden. :

Onze fietskoeriers sprinten het hele land door. Bějna dan... jouw regio ligt nog niet op onze route. Daarom neemt DHL For You het stokje over en komt bij je langs.
Of dat nog wel duurzaam is? Jazeker. Je pakket gaat namelijk mee met een koerier die toch al rijdt! Oftewel, de bezorging kost geen extra CO2-uitstoot.

Kijk, dit zijn argumenten waar je wat mee kan, denk dat ik eindelijk met een gerust hart die vliegtrip naar zuid Amerika kan boeken, ik moet gewoon een lijnvlucht nemen ;)




1/31
Heel specaal: 12.000.00 euro de kilo!
mavic vet
Sinds het patent van DT-Swiss op hun freewheel systeem verlopen is zie je steeds meer ontwerpen die daar op geinspireerd zijn, zo ook bij Mavic. Zo'n freewheelmechanisme moet uiteraard speciaal gesmeerd worden, dus biedt Mavic nu een sachet aan met een hoeveelheid vet voor 1 smeerbeurt @ raison van 18 euries. Dat vet kost dus 12000 euro de kilo!. Ik zal er - mocht zo'n ding onverhoed mijn pad kruisen- maar vanuit gaan dat ze de boel netjes gekopieerd hebben, en dat het DT-vet dus ook prima is. Dan smeer je de naaf voor 80 cent!


1/6
Verzoeknummer
rando
Ik werd onderweg op de fiets aangesproken door een medefietser die vond dat het 'gele frame uit de werkplaats' op de site moest. Heb er niet veel foto's van, dus moeten we het maar hiermee doen. Inmiddels is de fiets afgeleverd en zitten er ook sjiekere grepen en een Berthoud zadel op.

1/6
Lugfest
setje lugs

Een frame met lugs escaleert hier altijd snel. Ik kan nooit de lugs krijgen die je nodig hebt, dus voor je het weet kun je

1/4
Threadless ?
pedaaloog
Deze crank heeft al veel meegemaakt, maar na het installeren van een draadbus in het uitgelubberde pedaaloog kan die weer op avontuur!

1/3
Statistiek
sondelux
                                                          12

Het is weer de tijd van de lijstjes, en boekhouden, voorraad tellen etc. En als ik over 2021 naar mijn dynamo verkoop kijk komen daar wel leuke dingen uit: Voor iedere zilveren dynamo verkoop je tegenwoordig 9 zwarte! En schijfremmen is ook een gelopen race, ~85% doet het met. Evengoed doet de conventionele 36 gaats Son 28 het niet slecht op plaats 3 in de verkooplijst, maar plaats 2 is voor de 32gts 110mm (Boost) steekas dynamo en op 1 staat de centerlockversie van de son 12mm steekas in 28 gaats! Als er keus is loopt een centerlock versie trouwens 2 x zo hard als een 6-gaats variant. NB, dit zijn vooral dynamo's voor montage achteraf, en daar zitten natuurlijk veel gravelbikes bij. Als je de eerste montage Santossen, Koga's, Idworxen en gazomaardoor er ook bij zou betrekken verschuift het natuurlijk weer meer richting woonwerk en vakantiefiets.


1/1
2022
gelukkig
                                                          niieuwjaar
  Gelukkig nieuwjaar maar weer, en zorg dat je op koers blijft