Prikbord 2019

prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]


6/21
Google (translate) ist dein Freund
Weet u wat een kettingsteun is? Ik worstel mij momenteel dor een handleiding die rechtstreeks overgezet is uit het Duits. En daarbij is de computer geen enkele uitdaging uit de weg gegaan om een nieuw vocabuair te ontwikkelen, zodat een simpele klus toch nog een hele uitdaging wordt. (opl: Achtervork= Ketten Strebe)

6/21
Iets minder, mag dat?
B&M mu achterlicht

Kleiner dan een wijnkurk, het B&M µ (micro) LED achterlicht. Uiteraard met standlicht, en met beugeltjes voor montage op spatbord of staande vork. Komt in een hele luxe en grote ('we gaan dit duur verkopen') doos, dus echt een schok als je hem voor het eerst uitpakt.  Jammer: draadje eindigt na 10 cm in knullige stekkertjes, want 2 m snoer meer kon er uiteraad niet af voor dat geld (50 euro) Er is ook een zwart-zilveren uitvoering, ziet er m.i. niet uit


15/6
Voor de wetenschap !
stokoude tube
Stokoude tube, binnenband was prima, maar het profiel overal ingescheurd, zijwangen verdroogd met 'fuzzy's' en de lijm van het stootlint zullen we het maar niet over hebben. De onderzoeksvraag: hoever zou je daar nog mee kunnen fietsen?
 
knal
Het niet te ontkennen antwoord kwam met een klassieke knal na 7.5 km ;).  Toptip: niet op dit soort oude meuk rijden, en rij je op jaren geleden geplakte tubes: controleer of de verlijming van de tube op de velg en van het stootlint op de tube nog in orde is. Als je geen rare dingen doet kun je ook zonder lijm wel voorzichtig thuiskomen, maar voor een beetje wringen of remmen is een goede verlijming essentieel. En de lijm op mijn reserve tube was ook stokoud, dus die plakte ook voor geen meter ;)



26/5
Fanmail
fanmail
Altijd leuk!


26/5
Gaat al stuk2
magura nippels
Ik moet mijn onderstaande commentaar iets bijstellen. Ik heb mijn vervangingsgreep binnen, en het eerste wat opvalt is dat de greep compleet geleverd wordt met een wartel, en dat de schroefdraad aanzienlijk minder fijn is als bij de klassieke wartel. Magura heeft duidelijk meer zijn best gedaan dan de ..... (ik heb er even geen woorden voor) die de greep vervangen heeft. Hoe je dat niet ziet, en waarom je bij het inschroeven niet na een omwenteling al stopt en op onderzoek uitgaat is me een raadsel. Als ze bij Magura iets slimmer geweest waren of beter bekend met fietsenmakers hadden ze de diameter van de niewe wartel iets groter genomen, hoewel ze er nu 2 grepen hebben verkocht. Dat wel ;)


22/5
Gaat al stuk op de tekening!
lef moet je hebben

Ik was al geen fan van het huidige Magura, want met alle trendy revisies zijn ze de kernwaarde van het originele ontwerp ie de betrouwbaarheid aardig uit het oog verloren. Maar wat vandaag passeerde *) slaat alles. Ze hebben het gepresteerd de HS11 remgreep nu volledig in plastik te spuitgieten. Volledig, dus inclusief de m10x 0.75 superfijne schroefdraad voor de aansluiting van de leiding. Nu is schroefdraad in plastic al geen goed idee, fijne schroefdraad in plastic is al helemaal geen goed idee, en fijne schroefdraad om een hydraulische afdichting betrouwbaar dicht te houden?  Probleem wat er bij komt is dat om de nieuwe leiding te monteren je met de wartelmoer een tonnetje in de leiding moet persen. Dat tonnetje vervormt merkbaar bij het aandraaien, waardoor het moeilijk is te bepalen wanneer vast vast genoeg is. En met het plastic is de marge tussen nog lek en nu is de greep kapot wel erg klein geworden. Mijn tip: als je die plastic meuk tegenkomt installeer de leiding dan eerst voor in een oude metalen greep, en monteer hem dan (voorgevormd) in de greep zodat je kunt voelen wat je doet. Nog beter gewoon nee zeggen, en upgraden naar een gewoon kabeltje! Typenummer van deze greep is trouwens HS11N, de N zal wel voor Neusperrmüll staan.
*) de oude alu greep was afgebroken (kunnen ze goed, het Maguralu is ook marginaal) en een fietsenmaker had die vervangen door een plastic variant)

8/4
M-Gineering Voorjaars Check
voorjaarscheck
De voorjaars check valt maar onbetrouwbaar uit dit jaar!
2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3


15/3
Uit de ziekenboeg
zadelbuis verwijderen

Pro-tip: mep geen schroevendraaier tussen de vastzittende zadelpen en de 0.6mm dunne zadelbuis. De zadelpen blijft keurig zitten, de zadelbuis is dan een gat rijker. Kan ook gerepareerd, maar een zadelbuis uitboren om te kunnen vervangen is toch meer werk dan het uitboren van een aluminium pen.


blijft er maar raar uiitzien
Er mist iets!


14/3
Sleets
aangevreten kooi\
Lijkt op het eerste gezicht een keurige voorderailleur, schakelde echter voor geen meter. Als je de ketting van het midden naar het grote blad wil duwen moet die omhoog en dan naar buiten. Het in de kooi gesleten randje was echter net genoeg om de ketting te verhinderen om omhoog te klimmen

13/3
Nehksjt!
en weer een
Weer een fietsje af: 3 x 11 met buiscommandeurs. Die maakt Shimano alleen niet, maar crosscommandeurs gelukkig nog wel. Verder simpel & goedgenoeg 105/LX/Sugino.


8/3
ETRTO

Fietsbanden en velgcombinaties zijn een zootje, zoals iedereen die wel eens een band plakt zal kunnen beamen. De band valt weer van de velg voor je hem hebt opgepompt, of je krijgt hem pas om de velg met drie gebroken duimen en bandenlichters, of het ding blijft hobbelen enz. Probleem is dat er geen duidelijke standaard is hoe een velg of band er uit moet zien en hoe ver alle spullen van de ideale maat mogen afwijken. Maar nu lijkt het er op dat er verandering aan zit te komen, nu de industrie de koppen bij elkaar heeft gestoken voor een nieuwe standaard: zie bicycle retailer

3/4
Fiets & Wandelbeurs
3 dagen beurs ook weer achter de rug, denk dat ik het vandaag maar even rustig aan doe om bij te komen ;) Dank aan iedereen die de moeite nam om langs mijn bescheiden standje te komen, al dan niet met koffie en andere goede gaven!. Ook 3 x een presentatie gehouden over Fietspech, de sheets zijn voor de liefhebbers hier te downloaden


2/13
Under construction
voordragertje
Moet er nog met een vijl naar wijzen en we moeten nog een kleurtje verzinnen, maar dan is deze fiets helemaal af met een op maat gemaakt voordragertje (tenminste totdat de eigenaar de volgende inval krijgt, en dat kan maar zo met iedere dag een uur heen en een uur terug ;) )

2/11
O tempora o mores!
Sram heeft wat nieuwe groepjes geintroduceerd voor de liefhebbers die overal batterijen in willen hebben. Top of the bill is de Red AXS, waarbij Red op de kleur van het bankafschrift slaat. Alles electrisch en met een geintegreerde vermogensmeter. De integratie gaat zo ver dat als je het binnenblad (33 tot 37 tandjes dus niet echt groot) versleten hebt je twee bladen inclusief alle electronica moet vervangen. Zet maar een spaarpot klaar in de kast met de reepjes, helmen en handschoenen,  en denk er aan dat je er na ieder ritje 5 euro indoet, anders ga je het niet redden!  Adviesprijs is 900 euro oid!



2/7
Rando-lite
randonneur
1.5" carbon vork,check, 2 x zoveelV aandrijving, check, schijfremmen, check, buiscommandeurs, check. CBuiscommandeurs? Het zal toch niet weer een M-gineering zijn ;)
Cees wou een lichtere en snellere versie van zijn andere fiets. 11.5 kg is het geworden



2/1
Semi-race
cm
                                                          semi-race
Ik kreeg een Gazelle Champion Mondial Semi-Race. Een krijgertje, want de geometrie was niet helemaal factory spec. En nu heeft het frame zijn eigen pagina!

24/1
He, dat is mijn mening!
Tom Ritchey over motortjes, staal en onderhoudbaarheid. Altijd fijn als zo iemand een mening verkondigd waar je het helemaal mee eens bent ;) Het is in het engels, maar als je een uurtje over hebt..
youtube



22/1
Verrassing
tis
                                                          maar een
                                                          bakkie, kan
                                                          het bommen
Ik heb al veel meegemaakt, maar wat men hier verzonnen heeft is toch hors-categorie! We zien hier de naaf van een aanhangertje, minus de as (voor enkelzijdige ophanging)  De as rammelde wat in de lagers, niet zo verwonderlijk als het ene lager afsteunt op de in de as gesneden schroefdraad of wat er nog van de toppen over is. Het andere lager is echter nog veel interessanter: dat huist in een plastic schijf die centreert op de originele lagerpassing in de naaf, en die verder grotendeels steunt op de spaken in het wiel.




18/1
effe checken
interne
                                                          schakelkabel
Het is altijd moeilijk om aan te geven wanneer je het interne schakelkabeltje van een Rohloffnaaf moet vervangen, want de slijtage is sterk afhankelijk van de installatie en hoe veel er wordt geschakeld. Maar als je bij een visuele controle (met een lanpje) dit soort draadjes opdiept uit de donkere krochten is het een uitstekend moment!

18/1
Cursus
Ik kreeg een uitnodiging voor een cursus met als onderwerpen:
Gates
- de CDN-riem, inzet en gebruik
- De CDX-riem, inzet en gebruik
- Lengte berekenen van de snaar

Geloof niet dat ik belangstelling heb voor een cursus waarbij tandriemen en V-snaren door elkaar gehaald worden!
(een snaaraandrijving werkt op frictie, een tandriemaandrijving werkt met tanden)



17/1
Weer een
weer
                                                          een
Er rolt alweer een frame van de productielijn, deze keer voor 622 velgen en met weer eens een unicrown vork.

4/1
Geluk gehad
stuurbocht
Oxidatie met diepe gaten onder het stuurlint van een zeer oud Titan racestuurtje. Oude onbekende alumnium sturen zijn altijd al een vraagteken, maar deze had maar zo door kunnen scheuren

3/1
Niets nieuws onder de zon
tooltjeall revealed
Op Velozine kwam ik een recen
sie tegen van een toolsetje dat in de stuurbuis woont. Niet origineel werd opgemerkt, want Cannondale had het ook al. Mag ik aan dat rijtje nog Franse randonneurs uit 1950 toevoegen?



1/1
De laatste van 2018
stander
                                                          oor
Weer een frame verfklaar. Schijven, 1.5" carbon vork, buiscommandeurs (!) en o ja, er moest toch maar een standaard aan. Een hele exclusieve combinatie van features ;)



1/1
Voorraad tellen, website updaten, allerhande eindejaars kantoorwerk: gelukkig nieuwjaar ;)