Prikbord 2019

prikbord 2018
prikbord 2017
prikbord 2016
prikbord-2015
prikbord 2014
prikbord 2013
prikbord-2012

prikbord-2011
prikbord-2010
prikbord-2009
prikbord 2008;
(oudste bijdragen (-2008]


30/12
 Even uitblazen
25000
Valt niet mee als M-gineering. Je denkt je jaren rustig te kunnen slijten als demofiets in de werkplaats, wordt je ruw gewekt door iemand die er op wil gaan fietsen. Na 2.5 jaar en 25000 km onder de wielen was er gelukkig een boom om even tegen aan te leunen

25/12
Lifetime warranty!
"I was a xxx dealer when that bicycle was sold.  The fine print on all their aluminum bicycles is that the lifetime expectancy of the frame is 5 years"

24/12
Rijden en glijden
Rondje op de tandem gemaakt, want er was een copiloot beschikbaar met de kerstdagen. Het was uiteraard geen witte kerst maar toch slaagde ik er in alle kanten op te glijden. Er zaten namelijk nog Schwalbe Kojac slicks onder, en dat zijn met twee bladeren of een spatje modder op de weg wel hele foute banden. Met een tandem kun je een voorwielslip gelukkig aardig opvangen, maar ik ben er wel klaar mee. Gratis af te halen, de banden dan ;)


Tubes & Coffee (15-12)
buizen en een leeg koffiekop

Dit jaar is zondag 15 december geprikt.

Tubes & Coffee is de traditionele (7e keer al weer) open dag in de werkplaats aan het eind van het jaar.  Vaste onderdelen zijn in ieder geval de handgemaakte appelcrumble (je hebt oogst uit een appelboomgaard,je moet er vanaf), handgemaakte fietsen, handgestookt haardvuur en ander handwerk Vind je dat leuk dan ben je van harte welkom. Uiteraard probeer ik nog wat leuke fietsen te regelen, en ik zal proberen mijn Cambio Corsa rijdbaar te krijgen. Uiteraard zijn er framebouw demonstraties, en heb je zelf wat leuks om te showen overleg dan even. Aan het eind van de middag vind ik wel een kurketrekker. Sfeerimpressies van vorige keren zijn te vinden op oa Youtube.  Zaal open ~ 11:00 uur.


5/12
Progetto 1001 (2)

cambio corsa compleet

Dankzij de moderne techniek kon ik vanaf een Duitse parkeerplaats een Cambio Corsa frame in de VS op de kop tikken. Dit stuk oude technologie uit 1948 oid behelst een vroeg Campagnolo schakelsysteem. Om te schakelen zet je de snelspanner van het achterwiel los (handeltje onder de achterrem), vervolgens trap je achteruit om met het andere handeltje de ketting op een van de andere 4 kransjes te kunnen schakelen, en als je het achterwiel dan weer goed vast zet kun je verder fietsen. Bartali kon het goed genoeg om de Tour de France mee te winnen, ik zal wel niet zo ver komen. Het frame is van tot dusver onbekend Italiaans fabrikaat, en het chroom was verdwenen. Roest en bladderende verf was er des te meer, en hoewel het frame voor zijn 70 jaar er structureel nog aardig bijstond (geen roest in de buizen, alleen aan de buitenkant en dat is bij een frame uit NL meestal anders) waren de roestpitten wel zo diep en talrijk dat opnieuw en weer als nieuwe verchromen er volgens mij niet inzat. En het ging mij om een fiets waar je op kan rijden, dus heb ik gekozen voor een restauratie met 'plausible' en gepatineerde onderdelen, hoewel het meeste spul wel nieuwer dan 1948 zal zijn. Het frame had natuurlijk wat aandacht nodig, deuken verwijderen, geometrie hestellen, gaten vullen, schroefdraad in de bracket herstellen, en stralen, schuren, plamuren enz. Het frame kwam met naven en de shifters en een bijna compleet balhoofdstel, dus die heb ik gepoetst en weer gebruikt. De Italiaanse zadelstrop en de zadelpen heb ik er bij gemaakt, net als een boutje voor de snelspannermoer en de ring tussen pignon en spaken. Remmen zijn Weinmann 730, stuur en pen Titan, pedalen zijn Way Assoutto, ik vond zelfs nog een Regina pignon, en het zadel begon ooit als een Brooks B17 voor het de man met de hamer en het stanleymes tegenkwam. Het Nervar crankstel is uiteraard met spietjes en de trapas is een hele interessante holle Felix Boehm. En hoe het rijdt? Zaterdag schijnt het weer droog te worden, dus ik moet nog even wachten


1/12
Progetto 1001

spaakbeschermer
Een van de ontbrekende onderdelen voor de Cambio Corsa was de spaakprotector. Origineel wordt de fiets toch niet, dus heb ik maar een nagemaakt uit een stuk rvs. 


21/11
Progetto Filetto
schroefdraad restaureren

Uitgelubberd bracketdraad, je kon de cups er in en uit wiebelen ipv door te draaien. De diameter weer opgebouwd met lasbrons, vervolgens op diameter en in lijn gekotterd, en de italiaanse draad er weer ingesneden.

11/11
Service has been resumed
vakantie
Weekje wezen fietsen op de MTB, hoewel fietsen ruim geinterpreteerd moet worden, want duwen en sjouwen met de fiets op de nek hoorde er ook bij. Nauwelijks regen trouwens, hoewel dat in Engeland en Wales niet betekent dat je niet nat wordt ;)


26/10
Herfst
aardappels rooien
Vallende bladeren, en -het geluid van- vallende aardappels. En weer zicht op de onzichtbare (want lees de omgevingsvergunning ;) ) kippenfarm, want de mais is ook weg.

20/9
Vinnikleuk
cambio corsa
Cadeautje voor mij zelf: Een origineel 1xX derailleursysteem, bouwjaar negentienzoveelenveertig. Frame, naven en de uitvalassen cum schakelvork, maar de rest zit er niet bij (tussen haakjes, dit is een Campagnolo Cambio Corsa en X=4)
Stap 1: bladderende verf over bladderend chroom verwijderen en verzinnen hoe we verder gaan. En een plausibel crankstel en remmen scoren, want zo oud heb ik nog niks liggen.

11/9
Gas
leidingwerk
Kan het symbolischer? Gaswinning stopt kopt het DVHN, onder een plaatje van wat nodeloos ingewikkeld gemaakt leidingwerk. Als je echt kijkt zie je dat dat slechts een heel klein beetje extra weerstand op zal leveren, maar zeker geen afsluiting!

8/9
Ballonband
ballon band?

Ik was de afgelopen dagen zeer tevreden met mijn 44mm brede Compass banden. Comfortabel, en als je op een slechte weg door de zon & schaduw geen idee hebt waar je over heen tuft lost de band het wel op.


8/9
Eurobike
bierviltje

Als h
et meest memorabele product op een show een bierviltje is....... . Niks echt nieuws gezien.  "Iedereen' probeert nog steeds vol overgave E-bikes te schuiven (lijkt goed te lukken als je de uiterst vlakke fietspaden rond Friederichhafen bekijkt) en die lastige voorderailleur weg te laten. Veel meer inspiratie kon ik niet ontdekken. Hebie had een RVS Tubus Tara, Mark Saunders probeert nog steeds zijn vreselijke Strida te schuiven (advies koop liever een paar Nikes) en Sugino (je moet wel mee he) had een versie van een klassieke trapas met -Tada!- keramische lagers. Geen nieuwe spullen dus, wel oude bekenden, en dat begon al toen ik mijn fiets buiten in het rek zette.


23/8
Probeersel
Vakantiefiets
Na een lang weekend op 30mm bandjes door de Eifel te zijn gehobbeld (gaat met mijn gewicht best als je geen wilde dingen doet) was het tijd voor iets comfortabelers. Frame met een verbouwde Pacenti kroon waar 60mm banden doorheen kunnen (maar ik probeer eerst 42mm Compass) , en verder zo simpel mogelijk met een minimum aan vijlen en moeilijk doen. Afmontage (met andere wielen) doorgeschoven van een 3 x 9 vakantiefiets met 26" wielen.






21/8
WWED?
loszittend derailleuroor


Loszittend voorderailleur oor op een Eddy Merckx. Kun je natuurlijk lossolderen en er na ontroesten weer opzetten, maar de verf was nu nog heel redelijk, and 'it's only original once'. Als je gaat solderen ben je een hoop meer verf kwijt. Betere optie was het ding er voorzichtig af te vijlen, de reparatieplek gaat dan grotendeels schuil achter de klemband van een gewone derailleur

8/8
Sleutelcursussen
De data voor de najaarscyclus sleutelcursussen voor de Wereldfietser zijn ook vastgesteld. Er komt een basiscursus op 21-22/9 en 12-13/10, en een vervolgcursus op 19-20/10
Meer info en inschrijven via de Wereldfietser

8/4
Nieuwe onderhuurder
velduil

Deze ransuil heeft zijn intrek genomen in de pruimenboom. Zou er voor mij nog wat overblijven of zijn ze nu juist perfect beschermd tegen vraat?


7/29
2 frames
Deze zijn naar de spuiter, geeft weer even rust ;)

7/21
Hoog bezoek
boerenzwaluw
Vandaag vrolijk(?) gekwetter boven mijn hoofd, door een zwaluw die de werkplaats kwam inspecteren. Met twee deuren open was die ook weer snel vertrokken, duiven zijn een stuk stommer ;)


7/10
Banden
Ook weer eens wat nieuw proza geplaatst in de rubriek leesvoer. Deze keer over het hoe en wat van fietsbanden. Moet er misschien nog wat aan schaven, maar voor de geinteresseerden, je vindt het hier


7/9
Velgenleed
Het lijkt wel alsof ik steeds vaker de vraag krijg of ik ook velgen in 40 of 48 gaats heb. En het antwoord was tot nu toe dat ik het ook niet wist hoe daar aan te komen. Dat gaat vervelen, dus ik heb nu wat internationale connecties aangeboord en hoop binnenkort de eerste stapel Exal SP19 binen te krijgen. Alleen in zwarte uitvoering, want je kunt niet alles hebben. Maar een prima solide velg voor tandems, vakantiefietsen en voor als het iets meer mag zijn. 559 en 622mm

6/21
Google (translate) ist dein Freund
Weet u wat een kettingsteun is? Ik worstel mij momenteel dor een handleiding die rechtstreeks overgezet is uit het Duits. En daarbij is de computer geen enkele uitdaging uit de weg gegaan om een nieuw vocabulair te ontwikkelen, zodat een simpele klus toch nog een hele uitdaging wordt. (opl: Achtervork= Ketten Strebe)

6/21
Iets minder, mag dat?
B&M mu achterlicht

Kleiner dan een wijnkurk, het B&M µ (micro) LED achterlicht. Uiteraard met standlicht, en met beugeltjes voor montage op spatbord of staande vork. Komt in een hele luxe en grote ('we gaan dit duur verkopen') doos, dus echt een schok als je hem voor het eerst uitpakt.  Jammer: draadje eindigt na 10 cm in knullige stekkertjes, want 2 m snoer meer kon er uiteraard niet af voor dat geld (50 euro) Er is ook een zwart-zilveren uitvoering, ziet er m.i. niet uit, want de zwarte plastic klemband blijft zwart. Het huis is aluminium


15/6
Voor de wetenschap !
stokoude tube
Stokoude tube, binnenband was prima, maar het profiel overal ingescheurd, zijwangen verdroogd met 'fuzzy's' en de lijm van het stootlint zullen we het maar niet over hebben. De onderzoeksvraag: hoever zou je daar nog mee kunnen fietsen?
 
knal
Het niet te ontkennen antwoord kwam met een klassieke knal na 7.5 km ;).  Toptip: niet op dit soort oude meuk rijden, en rij je op jaren geleden geplakte tubes: controleer of de verlijming van de tube op de velg en van het stootlint op de tube nog in orde is. Als je geen rare dingen doet kun je ook zonder lijm wel voorzichtig thuiskomen, maar voor een beetje wringen of remmen is een goede verlijming essentieel. En de lijm op mijn reserve tube was ook stokoud, dus die plakte ook voor geen meter ;)



26/5
Fanmail
fanmail
Altijd leuk!


26/5
Gaat al stuk2
magura nippels
Ik moet mijn onderstaande commentaar iets bijstellen. Ik heb mijn vervangingsgreep binnen, en het eerste wat opvalt is dat de greep compleet geleverd wordt met een wartel, en dat de schroefdraad aanzienlijk minder fijn is als bij de klassieke wartel. Magura heeft duidelijk meer zijn best gedaan dan de ..... (ik heb er even geen woorden voor) die de greep vervangen heeft. Hoe je dat niet ziet, en waarom je bij het inschroeven niet na een omwenteling al stopt en op onderzoek uitgaat is me een raadsel. Als ze bij Magura iets slimmer geweest waren of beter bekend met fietsenmakers hadden ze de diameter van de niewe wartel iets groter genomen, hoewel ze er nu 2 grepen hebben verkocht. Dat wel ;)


22/5
Gaat al stuk op de tekening!
lef moet je hebben

Ik was al geen fan van het huidige Magura, want met alle trendy revisies zijn ze de kernwaarde van het originele ontwerp ie de betrouwbaarheid aardig uit het oog verloren. Maar wat vandaag passeerde *) slaat alles. Ze hebben het gepresteerd de HS11 remgreep nu volledig in plastik te spuitgieten. Volledig, dus inclusief de m10x 0.75 superfijne schroefdraad voor de aansluiting van de leiding. Nu is schroefdraad in plastic al geen goed idee, fijne schroefdraad in plastic is al helemaal geen goed idee, en fijne schroefdraad om een hydraulische afdichting betrouwbaar dicht te houden?  Probleem wat er bij komt is dat om de nieuwe leiding te monteren je met de wartelmoer een tonnetje in de leiding moet persen. Dat tonnetje vervormt merkbaar bij het aandraaien, waardoor het moeilijk is te bepalen wanneer vast vast genoeg is. En met het plastic is de marge tussen nog lek en nu is de greep kapot wel erg klein geworden. Mijn tip: als je die plastic meuk tegenkomt installeer de leiding dan eerst voor in een oude metalen greep, en monteer hem dan (voorgevormd) in de greep zodat je kunt voelen wat je doet. Nog beter gewoon nee zeggen, en upgraden naar een gewoon kabeltje! Typenummer van deze greep is trouwens HS11N, de N zal wel voor Neusperrmüll staan.
*) de oude alu greep was afgebroken (kunnen ze goed, het Maguralu is ook marginaal) en een fietsenmaker had die vervangen door een plastic variant)

8/4
M-Gineering Voorjaars Check
voorjaarscheck
De voorjaars check valt maar onbetrouwbaar uit dit jaar!
2018 9/3, 2017 24/3, 2016 14/3, 2015 24-4, 2014: ?, 2013: 6-3, 2012: 7-3, 2011: 5-3, 2010: 15-3, 2009 18-3


15/3
Uit de ziekenboeg
zadelbuis verwijderen

Pro-tip: mep geen schroevendraaier tussen de vastzittende zadelpen en de 0.6mm dunne zadelbuis. De zadelpen blijft keurig zitten, de zadelbuis is dan een gat rijker. Kan ook gerepareerd, maar een zadelbuis uitboren om te kunnen vervangen is toch meer werk dan het uitboren van een aluminium pen.


blijft er maar raar uiitzien
Er mist iets!


14/3
Sleets
aangevreten kooi\
Lijkt op het eerste gezicht een keurige voorderailleur, schakelde echter voor geen meter. Als je de ketting van het midden naar het grote blad wil duwen moet die omhoog en dan naar buiten. Het in de kooi gesleten randje was echter net genoeg om de ketting te verhinderen om omhoog te klimmen

13/3
Nehksjt!
en weer een
Weer een fietsje af: 3 x 11 met buiscommandeurs. Die maakt Shimano alleen niet, maar crosscommandeurs gelukkig nog wel. Verder simpel & goedgenoeg 105/LX/Sugino.


8/3
ETRTO

Fietsbanden en velgcombinaties zijn een zootje, zoals iedereen die wel eens een band plakt zal kunnen beamen. De band valt weer van de velg voor je hem hebt opgepompt, of je krijgt hem pas om de velg met drie gebroken duimen en bandenlichters, of het ding blijft hobbelen enz. Probleem is dat er geen duidelijke standaard is hoe een velg of band er uit moet zien en hoe ver alle spullen van de ideale maat mogen afwijken. Maar nu lijkt het er op dat er verandering aan zit te komen, nu de industrie de koppen bij elkaar heeft gestoken voor een nieuwe standaard: zie bicycle retailer

3/4
Fiets & Wandelbeurs
3 dagen beurs ook weer achter de rug, denk dat ik het vandaag maar even rustig aan doe om bij te komen ;) Dank aan iedereen die de moeite nam om langs mijn bescheiden standje te komen, al dan niet met koffie en andere goede gaven!. Ook 3 x een presentatie gehouden over Fietspech, de sheets zijn voor de liefhebbers hier te downloaden


2/13
Under construction
voordragertje
Moet er nog met een vijl naar wijzen en we moeten nog een kleurtje verzinnen, maar dan is deze fiets helemaal af met een op maat gemaakt voordragertje (tenminste totdat de eigenaar de volgende inval krijgt, en dat kan maar zo met iedere dag een uur heen en een uur terug ;) )

2/11
O tempora o mores!
Sram heeft wat nieuwe groepjes geintroduceerd voor de liefhebbers die overal batterijen in willen hebben. Top of the bill is de Red AXS, waarbij Red op de kleur van het bankafschrift slaat. Alles electrisch en met een geintegreerde vermogensmeter. De integratie gaat zo ver dat als je het binnenblad (33 tot 37 tandjes dus niet echt groot) versleten hebt je twee bladen inclusief alle electronica moet vervangen. Zet maar een spaarpot klaar in de kast met de reepjes, helmen en handschoenen,  en denk er aan dat je er na ieder ritje 5 euro indoet, anders ga je het niet redden!  Adviesprijs is 900 euro oid!



2/7
Rando-lite
randonneur
1.5" carbon vork,check, 2 x zoveelV aandrijving, check, schijfremmen, check, buiscommandeurs, check. CBuiscommandeurs? Het zal toch niet weer een M-gineering zijn ;)
Cees wou een lichtere en snellere versie van zijn andere fiets. 11.5 kg is het geworden



2/1
Semi-race
cm
                                                          semi-race
Ik kreeg een Gazelle Champion Mondial Semi-Race. Een krijgertje, want de geometrie was niet helemaal factory spec. En nu heeft het frame zijn eigen pagina!

24/1
He, dat is mijn mening!
Tom Ritchey over motortjes, staal en onderhoudbaarheid. Altijd fijn als zo iemand een mening verkondigd waar je het helemaal mee eens bent ;) Het is in het engels, maar als je een uurtje over hebt..
youtube



22/1
Verrassing
tis
                                                          maar een
                                                          bakkie, kan
                                                          het bommen
Ik heb al veel meegemaakt, maar wat men hier verzonnen heeft is toch hors-categorie! We zien hier de naaf van een aanhangertje, minus de as (voor enkelzijdige ophanging)  De as rammelde wat in de lagers, niet zo verwonderlijk als het ene lager afsteunt op de in de as gesneden schroefdraad of wat er nog van de toppen over is. Het andere lager is echter nog veel interessanter: dat huist in een plastic schijf die centreert op de originele lagerpassing in de naaf, en die verder grotendeels steunt op de spaken in het wiel.




18/1
effe checken
interne
                                                          schakelkabel
Het is altijd moeilijk om aan te geven wanneer je het interne schakelkabeltje van een Rohloffnaaf moet vervangen, want de slijtage is sterk afhankelijk van de installatie en hoe veel er wordt geschakeld. Maar als je bij een visuele controle (met een lanpje) dit soort draadjes opdiept uit de donkere krochten is het een uitstekend moment!

18/1
Cursus
Ik kreeg een uitnodiging voor een cursus met als onderwerpen:
Gates
- de CDN-riem, inzet en gebruik
- De CDX-riem, inzet en gebruik
- Lengte berekenen van de snaar

Geloof niet dat ik belangstelling heb voor een cursus waarbij tandriemen en V-snaren door elkaar gehaald worden!
(een snaaraandrijving werkt op frictie, een tandriemaandrijving werkt met tanden)



17/1
Weer een
weer
                                                          een
Er rolt alweer een frame van de productielijn, deze keer voor 622 velgen en met weer eens een unicrown vork.

4/1
Geluk gehad
stuurbocht
Oxidatie met diepe gaten onder het stuurlint van een zeer oud Titan racestuurtje. Oude onbekende alumnium sturen zijn altijd al een vraagteken, maar deze had maar zo door kunnen scheuren

3/1
Niets nieuws onder de zon
tooltjeall revealed
Op Velozine kwam ik een recen
sie tegen van een toolsetje dat in de stuurbuis woont. Niet origineel werd opgemerkt, want Cannondale had het ook al. Mag ik aan dat rijtje nog Franse randonneurs uit 1950 toevoegen?



1/1
De laatste van 2018
stander
                                                          oor
Weer een frame verfklaar. Schijven, 1.5" carbon vork, buiscommandeurs (!) en o ja, er moest toch maar een standaard aan. Een hele exclusieve combinatie van features ;)



1/1
Voorraad tellen, website updaten, allerhande eindejaars kantoorwerk: gelukkig nieuwjaar ;)