Doortrapper & SingleSpeed FAQ

doortrappers - SingleSpeed

(c) 2001 -2012 m.s.gerritsen


    Doortrappers
    Is een SingleSpeed hetzelfde als een fixed gear.? 
    Nee. Een fixer (fixed wheel) is een doortrapper, ie een fiets zonder freewheel. Een SingleSpeed is een fiets (meestal een MTB) met een freewheel maar zonder versnellingen. 

    Wat is de lol van een doortrapper
    Rijden op een vast verzet is iets wat je gedaan moet hebben om te merken hoe leuk het is. Om te beginnen voelt het anders, vloeiender. omdat de fiets als een vliegwiel werkt. Bovendien rolt een fixer lichter, omdat er in een scheve derailleurketting altijd nog wat verliezen optreden. Je krijgt er ook een rondere trapbeweging van, en het wordt dan ook als goede training beschouwd voor de winter en het vroege voorjaar.
    Voor mij telt meer de verbinding die je met de fiets krijgt. Geen gezeur of je wel de goede versnelling geschakeld hebt, je zit altijd in de goede versnelling! Op heuveltjes en vals plat kun je maar een ding doen en dat is gas geven. Naar beneden komen de derailleurs op de twaalf wel weer langs, maar 180 rpm heeft zijn eigen charme. Kortom een ideaal apparaat om de dagelijkse stress weg te fietsen.

    Zijn clickpedalen gevaarlijk op een vast verzet?
    Integendeel, de beste verzekering om er voor te zorgen dat je geen mep van een pedaal krijgt is door je voeten er aan vast te maken. Bovendien hebben de meeste clickpedalen meer grondspeling dan een gewoon pedaal, zodat je minder snel een pedaal aan de grond zet in een bocht. Een pedaal hoog houden gaat immers niet. 
    Een dubbelzijdig clickpedaal is al rijdend veel makkelijker te vinden dan een toeclippedaal.

    Wat gebeurt er als je ophoudt met trappen op een fixie.
    Dat is geen goed idee, want je krijgt een forse zet naar voren, richting over het stuur heen. Je leert het echter snel af! 

    Kun je wel bij je bidon komen onderweg
    JA. Een van de dingen die je op een vast verzet leert is hoe je met bewegende benen toch makkelijk je bidon uit de houder kunt trekken, en hoe je van staand fietsen naar zittend fietsen overgaat zonder je benen stil te houden.

    Hoe zit het met onderhoud?
    Onderhoud wat is dat? Een van de charmes van een singlespeed  cq fixer is dat ze het zonder onderhoud blijven doen. Met af en toe een drup olie over de ketting kom je een heel eind als het moet. En zorg je wel goed voor je spullen dan is zo'n eenvoudige fiets natuurlijk veel minder werk. 

    Zijn er nog bijzonder risico's?
    Bij een fiets met een vast verzet moet je uitkijken dat je niet bij het poetsen oid je vingers afknelt in de aandrijving. Zeker een fiets met een zwaar achterwiel sjouwt lekker door! Ga ook niet fietsen met losse schoenveters, wijde broekspijpen (Bv van de overall, en nee, niet vragen..) in combinatie met een open ketting.

    Kun je met baannaven de weg op.
    Van Campagnolo mag het niet, die zullen wel een kwaliteitsprobleem hebben. Andere baannaven die ik gezien heb, hebben geen slechtere afdichting dan de wegnaven van 30 jaar geleden. Bij conuslagers 1 of twee keer per jaar schoonmaken (of een gat in de naaf boren en de vetspuit erop) zou voldoende moeten zijn.

    Heb je speciale baanpadden nodig.
    Op de weg zijn ouderwetse naar voren opende padden (Campa 1010 oid) handiger. Dan kun je het wiel uit de fiets halen zonder eerst de ketting van het tandwiel te tillen en om het frame te hangen. Bovendien staat de wielgleuf haaks op de achterrem, zodat je het wiel kunt verplaatsen zonder de remblokjes opnieuw af te stellen. Baanpadden hebben meestal een iets langere gleuf zodat je makkelijker een ander verzet kunt monteren zonder met de ketting te moeten knoeien.Ook zijn ze sterker voor het geval je plannen hebt om skidkampioen te worden.  Bovendien staan baanpadden natuurlijk veel leuker.

    Wat is een flip-flop
    Dat zijn naven met aan beide zijden schroefdraad. Traditioneel kun je maar aan een kant een vast tandwiel met borgring aanbrengen, de andere kant is bedoeld voor een vrijloop zodat je freewheelend een berg af kunt door het achterwiel om te draaien. In de handel soms aangeduid met FGFW (fixed gear-Freewheel) Niet te verwarren met tandemnaven waar nog een Arai bandrem op kan. 

    Wat voor tandwiel gebruik je op een fixie.
    Traditioneel gebruik je tandwieltjes met schroefdraad. De schroefdraad op de naaf is hetzelfde als die voor meervoudige freewheels. Ook oude terugtrapremmen kom je soms nog tegen met schroefkransen.
    Oude UG sluitkransen hebben ook schroefdraad die bijna past, maar a) daar verpruts je de naaf mee, en b) de ketting springt makkelijker van de korte tanden.
    Je kunt ook een Shimano cassettenaaf ombouwen naar een vast verzet door het freewheel te vervangen door een vastgelast exemplaar, of door een sjieke uitvoering in massief aluminium aan te schaffen (o.a.Surly). Gebruik bij een cassettenaaf bij voorkeur de los verkrijgbare BMX tandwielen met volle tanden.

    Hoe monteer je een tandwiel op een baannaaf?
    Vet de schroefdraad in, schroef de tandkrans met de hand op de naaf, en trek hem hard (120-150Nm) na met een kettingzweep. Schroef de borgring op de naaf  en zet die rustig vast. Controleer na enige tijd of de borgring nog vast zit, zo niet, dan heb je het tandwiel nog vaster op de naaf getrapt!

    Waar is die borgring voor?
    Hele volksstammen zijn er van overtuigd dat de borgring overbodig is, en het beste weg kan worden gelaten. Hun redenering is dat als je het tandwiel vast genoeg knalt, je het echt niet zelf meer lostrapt. En loopt de ketting vast, dan heb je nog de theoretische kans dat het tandwiel zich dan juist wel losschroeft.
    Ik monteer hem wel, profrenners niet.

    Zijn uitvalassen onbruikbaar?
    Onzin. a) het voorwiel heeft geen idee wat je achter uitspookt, dus daar heb je geen moeren nodig.
    en b)  als je op een oude racefiets het achterwiel niet naar voren trekt, doe je dat op een fixer ook niet. Zorg wel voor een goede stalen uitvalspanner, dus geen titanium boutique geval, en smeer het inwendige. Gebruik je wel moeren, dan moet je om een bandje te kunnen wisselen dus een moersleutel meenemen. Een klassieke mooi afgeronde Campagnolo crankboutsleutel (peanut butter wrench)  is hiervoor zeer geschikt.

    Heb je op de weg een achterrem nodig op een fixed wheel?
    Al weer een twistpunt. Ik mis hem niet, snelheidsmodulatie doe je met de benen, en als je hard met de voorrem remt staan je benen vanzelf stil ;). 

    Hoe bouw je een wegfiets om naar fixed wheel?
    Een oud stalen wegframe met horizontale padden is hiervoor ideaal,  maar je kunt ook een baanframe gebruiken. In een baanframe heb je echter geen ruimte voor spatborden, en veel baanvorken zijn niet geschikt om een voorrem op te monteren (geen gat, te slap)

    • Verwijder de derailleurs
    • Monteer een achterwiel met baannaaf. (zie ook hier)
    • Verwijder het buitenblad, en zet het binnenblad weer vast op de meest gunstige positie ivm de kettinglijn. Als de busjes te lang zijn kun je spacers uit het overbodige buitenblad zagen. (Je mag natuurlijk ook kortere bladboutjes kopen, zoals ze elders op deze site te vinden zijn)
    • Monteer een ketting, kun je alleen dikke achtertandwielen vinden dan zit je vast aan 1/8" ketting, op dunne past de gewone 3/32" derailleurketting.

    Er is nu ook een complete bouwbeschrijving

    Mijn fixerframe heeft vertikale padden, wat nu?

    • Op Fixed Innovations staat een pagina waarmee je uit kunt rekenen of er een tandwielcombinatie is te vinden die toevallig precies past
    • Je kunt de helft van de snelspanner achteras afvijlen, zodat je ca 6mm stelbereik krijgt door de as te draaien, maar controleer wel eerst of de spanner voldoende in de padden kan eieren
    • Je kon een Bullseye naaf kopen met een FI excenteras zodat je nog meer stelbereik hebt. De Eno excentric van White is duurder maar wel leverbaar, moeten alleen tegenwoordig rare tandwielen op!
    • Je kunt bij een stalen frame de padden laten vervangen door horizontale.
    • Koop een ander, wel onbeperkt bruikbaar frame


    Hoe strak moet je de ketting spannen?
    Tandwielen zijn niet rond, en ze slijten ook nog ovaal. Zet de ketting zo dat op het strakste punt de aandrijving net niet doodloopt. Heb je heel veel spanningsvariatie, dan kun je proberen of het uitmaakt als je het voortandwiel verdraait ten opzichte van het crankstel.

    Kun je met een groep meetrainen?
    Ligt aan de groep. Omdat de pedalen altijd rond blijven gaan rij je andere lijnen in de bocht, en omdat je nooit je benen stilhoudt is het voor een achterligger moeilijker in te schatten of je vaart vermindert. Als de meute met de wind in de rug het buitenblad erop gooit ben je vermoedelijk gezien. Voor je je fiets meeneemt dus eerst overleggen, en is het OK let dan op nieuwkomers die nog niet aan je gewend zijn!

    Wat zijn de verschillen tussen goedkope en dure baankransen?
    Dure baankransen zijn vermoedelijk harder en hebben een nauwkeuriger tandvorm. Belangrijkste kwaliteitsverschil is echter dat ze een veel langere schroefdraad hebben. Dunne kransjes met weinig schroefdraad moet je altijd met een of twee Sturmey Archer afstandsringen oid op de naaf schroeven. De schroefdraaduitloop tegen de borst biedt namelijk geen houvast, en met dunne kransjes kun je je niet permitteren een paar van de weinige gangen draad over dat stuk te schroeven. Met een paar afstandshouders zit het tandwiel altijd op de volle draad.

    De bladboutjes zijn te lang om een enkel tandwiel op een crankstel te schroeven.
    Kortere bladboutjes kopen, afstandsbusjes zoeken (fietsenmaker) of de oren van een versleten tandwiel zagen, bijvijlen en die gebruiken.

    Kan ik zo'n octagon multiserrated, pipe billet spindle [tm] shimano crankstel gebruiken?
    Dit type crankstel houdt er niet echt van als je achteruit trapt. Een vierkant asje is beter, en anders moet je de linker bout frequent controleren. Maar bij mijn winterfiets is het crankstel er nog niet afgevallen. ISIS spline is in theorie beter -spelingvrij- ontworpen en goed te gebruiken. Jammer dat de lagers meestal shit zijn (ISIS= crisis). 

    Hoe kom je aan zo'n nep-remgreep voor op het racestuur als je alleen een voorrem monteert? 
    Dia Compe schijnt ze te leveren voor tandems, maar het makkelijkst is om een gewone remhendel te nemen en alleen het huis te monteren. Bij Shimano moet je een klein borgschroefje losdraaien, en dan tik je de scharnierpen er zo uit.

    Hoe rem je op een doortrapper?
    Normaal gesproken met de voorrem, met je benen de fiets tegenhouden is vermoeiend en nergens goed voor. Dat doe je alleen voor snelheidsmodulatie. Wil je een keer met geblokkeerd achterwiel remmen dan is de methode als volgt: ga naar voren met je lichaam om het achterwiel te ontlasten, laat je door de crank optillen totdat je de cranks op 3-9 uur hebt. Hou nu je benen stil. Oefenen op gras.

    Waarom moet er een voorrem op een straat fixie?
    Hoe hard je kunt remmen hangt af van de druk op het wiel. Bij een racefiets is dat globaal 60-40 (v-a) maar als je gaat remmen krijg je een gewichtsverplaatsing naar voren. De voorrem kan dan harder remmen, de achterrem wordt steeds minder effectief. Met een voorrem is de remweg zeker een factor 3 korter

    Wat is een bruikbaar verzet?
    Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik zou denken aan iets rond 44-16 of  39-15 voor op de weg
     
     

    SingleSpeed
    Is een SingleSpeed hetzelfde als een fixed gear.? 
    Nee. Een fixer is een doortrapper, ie een fiets zonder freewheel. Een SingleSpeed (Singlie) is een fiets (meestal een MTB) met een vast verzet, maar toch vaak een freewheel. Strikt genomen is trouwens een fiets met een terugtraprem ook een SingleSpeed.

    Kun je zonder freewheel terrein rijden?
    Nauwelijks, maar er is vast wel iemand die het toch probeert. Het is oncomfortabel, en in bochten en karresporen niet handig, en zeker niet snel. Maar het is zeker een uitdaging ;)

    Hoe zit het met onderhoud?
    Onderhoud wat is dat? Een van de charmes van een SingleSpeed  cq fixer is dat ze het zonder onderhoud blijven doen. Met af en toe een drup olie over de ketting kom je een heel eind als het moet. Poetsen stel je uit tot de zon schijnt.

    Wat is een flip-flop
    Dat zijn naven met aan beide zijden schroefdraad. Traditioneel kun je maar aan een kant een tandwiel met borgring aanbrengen, de andere kant is bedoeld voor een vrijloop zodat je freewheelend een berg af kunt door het achterwiel om te draaien. Twee freewheels lukt echter ook wel. Er zijn ook BMX flipflops, met aan een kant een veel kleinere schroefdraad. Daar past dan een klein freewheel op met bv 14 tanden.

    Zijn uitvalassen onbruikbaar?
    Onzin. a) het voorwiel heeft geen idee wat je achter uitspookt, dus daar heb je geen moeren nodig.
    en b)  als je op een oude mtb het achterwiel niet naar voren trekt, doe je dat als SingleSpeed ook niet. Zorg wel voor een goede stalen uitvalspanner, dus geen titanium boutique geval, en smeer het inwendige.
    Heb je vertikale padden en een kettingspanner dan zit je sowieso goed.

    Mijn MTBframe heeft vertikale padden, wat nu?

    • Op Fixed Innovations staat een pagina waarmee je uit kunt rekenen of er een tandwielcombinatie is te vinden die toevallig precies past.
    • Je kunt de helft van de achteras afvijlen, zodat je ca 6mm stelbereik krijgt door de as te draaien. In combinatie met een halve kettingschakel moet dat net genoeg zijn.
    • Je kon een Bullseye naaf kopen met een excenteras zodat je nog meer stelbereik hebt. De White Eno excentric is wel leverbaar.
    • Je kunt bij een stalen frame de padden laten vervangen door horizontale.
    • Koop een ander, wel onbeperkt bruikbaar frame
    • Maar het allersimpelst: monteer een kettingspanner, ie een oude derailleur. Dan heb je bovendien het voordeel dat je eenvoudig het verzet kunt varieren. Monteer je een dubbel voorblad, dan kun je makkelijk met de vingers de ketting op het grote blad leggen om naar het bos te fietsen, in het bos til je de ketting op en laat je hem op het binnenblad vallen.


    De bladboutjes zijn te lang om een enkel tandwiel op een crankstel te schroeven!
    Gebruik twee tandwielen (zie boven) of monteer een buitenblad zonder tanden als bescherming en kettinggeleiding. (Je mag natuurlijk ook kortere bladboutjes kopen, zoals ze elders op deze site te vinden zijn)

    Kan ik zo'n octagon multiserrated, pipe billet spindel shimano crankstel gebruiken?
    Dit type as-naafverbinding  houdt er niet echt van als je staand op de pedalen hobbels neemt. Een vierkant asje is beter, en anders moet je de linker bout frequent controleren. ISIS spline is beter -spelingvrij- ontworpen en goed te gebruiken, de lagers zijn meestal echter knudde.

    Kan ik zo'n Hollowtech2 crankstel gebruiken?
    Whatever turns you on baby, maar ik hou niet van het lagers vervangen al voor de ketting versleten is

    Hoe bouw je een mtb om naar SingleSpeed?

    • Sloop alles eraf wat op derailleur lijkt. Een nieuw speciaal SingleSpeed achterwiel is het sterkst, maar je kunt ook een Shimano cassettenaaf blijven gebruiken. Verwijder de cassette, en vervang die door een Shimano BMX steekkrans (een oude UG is het niet echt) en een handvol afstandsringen uit oude cassettes. De BMX steekkrans heeft volle tanden waar de ketting niet makkelijk afschakelt.

    • onder volle tanden, boven te korte hyperglide
                    tanden
       
    • Heb je geen horizontale padden dan heb je een kettingspanner nodig. Daar kun je veel geld aan uitgeven. maar een oude derailleur doet het ook. Met een kort stukje binnenkabel kun je die netjes uitgelijnd onder het tandwiel monteren. (soms is het indraaien van de schroefjes al voldoende)
    • Een brede stadfietsketting is niets sterker dan een derailleurketting, hooguit goedkoper. Een derailleurketting kan volgens mij beter tegen vuil, dus als die op het achtertandwiel past is dat het beste. Bovendien kun je die makkelijker smeren.
    • Wil je spelen in het bos, probeer dan uit te komen op een overbrengingsverhouding net onder de twee: dus 32-18, 36-20 oid. Hoe groter de tandwielen des te lager de krachten op de ketting, de tandjes en het frame. Scheur je alleen door de stad dan kun je wel hoger gaan, tot 2.75 of zo, afhankelijk van smaak, stijl en banddikte. 
    • Het buitenblad van het crankstel is vaak bruikbaar als beschermer (vijl wel de tanden er af), het binnenblad mag in de ton. 


    Kun je BMX naven gebruiken?
    Niet zonder meer, omdat bij een MTB de padden veel verder uit elkaar staan (meestal 135 mm) . De as vervangen door een langere met wat extra  afstandsringen (bv gekartelde moeren achterste voren) kan echter werken, maar let op de kettinglijn.

    Kun je zo'n oude 5-speed freewheelnaaf gebruiken?
    Technisch wel, als je eventueel een langere as monteert en flink met afstandsbussen stoeit om een rechte kettinglijn te krijgen. Wel moet je er op verdacht zijn dat de flenzen van zo'n naaf dicht bij elkaar staan, en met een enkelvoudig freewheel komt de linker flens misschien dichter bij het midden dan de rechterflens. Je hebt dan weer een niet -symmetrisch wiel, maar nu met de paraplu aan de verkeerde kant! 
    de linker spaken staan
                    rechter dan de tandwielkantspaken!
    Controleer wel of de padden evenwijdig staan, want zo'n as gaat makkelijk krom.
    Heb je een oud pignon uit het pre-index tijdperk, dan zitten daar nog redelijk grote -lees: slecht schakelende- tanden op. Op een Maillard bv gebruik je de eerste schroefkrans (#3) en de krans zit dan al gauw 12mm of verder naar rechts als met een enkelvoudig freewheel. Zeker op een citybike met een vaste kettingspanner die er voor zorgt dat de ketting niet ontspoord wil dat prima.

    Wat is een bruikbaar verzet?
    Voor singlespeeden in het bos met 26" wielen is 32-18 of 32-16 een goed begin. 

    Zijn er nog leuke links?
    Sheldon
    te? dure spullen van Pauls Components
    Fixed Innovations
    Inspiratie nodig? http://www.fixedgeargallery.com/