De doortrapper
of hoe je met techniek uit 1880 ook gelukkig wordt


Fixie
Mijn simpelste fiets, onder het motto 'Less is more'. Bovendien is less more fun. Deze doortrapper heeft geen versnellingen, waardoor het fietsen heerlijk ongecompliceerd wordt. De voorrem (een achterrem is overbodig)  hoef je meestal ook niet te gebruiken. Kortom een ideale manier om de stress van alle dag eruit te fietsen, ook al omdat er geen enkel klapperend onderdeel aan hangt. 
De veel mooier rondlopende aandrijving (44-16) zou ook wonderen moeten doen voor je traptechniek. Nadelen zijn er ook, want in bochten moet je natuurlijk oppassen omdat het pedaal altijd wel een keertje laag langskomt en je ook niet zo mooi in balans kan blijven met alsmaar doormalende benen. Ophouden met trappen kan ook een lelijke verrassing opleveren. Bij heuvels is er ook maar een optie en dat is gas geven, want terugschakelen is er niet bij Opschakelen zit er ook niet op, dus met rugwind kun je lekker tollen.. 
freehub drawing Zie voor meer tips over het maken van een doortrapper onze FAQ
Een probleem waar je tegen aanloopt als je een doortrapper wil maken is het vinden van een geschikt achterwiel. (Fixed gear spullen zijn natuurlijk te koop maar als je nog een stapel oude wielen hebt....

Een methode is om een Shimano cassettenaaf om te bouwen. Dat kan met een duur CNC gefreesd onderdeel bv van Surly) maar je kunt ook een cassettefreewheel saboteren. Dat gaat als volgt:

  • Begin met het verwijderen van de achteras, en alle kogels en de linker afdichting. Na enig poetswerk heb je nu zicht op de lagercup in het freewheel
  • Tik met een drevel de lagercup los (linkse draad, de uitsparing in de rand van de lagercup is zichtbaar in de illustratie)
  • Schroef met een 10 mm inbussleutel de freewheelbody van de naaf, deze bout heeft weer gewone -rechtse- draad
  • Demonteer de freewheelbody (er vallen veel kogeltjes uit, maar die hebben we niet meer nodig) en maak alles vetvrij
  • Zet het geheel weer in elkaar met op maat gedraaide ringen of strategisch rondgebogen 3 mm dik rond ijzerdraad om de kogels te simuleren, en tik de cup vast
  • TIG-las de achterkant van de body tot een geheel
  • Zet de naaf weer in elkaar, Tik de cup nu echt vast en monteer alle kogels ed.
  • Het kransje (BVK uit de mx66 serie (BMX) want die hebben volle tanden) zet je op de gewenste plaats met heel veel tussenringen afkomstig uit versleten cassettes.

  •  
Je kunt ook een oud schroefkrans-achterwiel voorzien van een dik tandwiel met schroefdraad. Dat kan een baankransje zijn of een tandwiel van een oud type remnaaf. Shimano UG sluit-tandwielen zijn dun zodat je een raceketting kunt gebruiken,  maar de afwijkende schroefdraad past niet echt op de BSC draad van de naaf. Ik garandeer niet dat dat blijvend goed gaat. Zo'n naaf heeft trouwens geen borgmoer om het tandwiel tegen losdraaien te borgen, dus moet je het tandwiel goed vasttrappen, loctite gebruiken en een rechtsdraaiende bracket borgmoer kan ook geen kwaad. 
Wel moet zoals hieronder blijkt zo'n wiel  vreselijk verkeerd om paraplu gespaakt worden om nog enigzins kettinglijn te krijgen (bij echte baannaven zoals rechts staan de flenzen veel verder uit elkaar). 
     
    .
Links is een wegnaaf met de flenzen dicht bij elkaar. Voor een juiste kettinglijn moet de velg dus links over het midden van de naaf gespaakt worden
Rechts een echte baannaaf, nu is het wiel wel netjes symmetrisch.