Bedrijfshistorie
    (het kan verkeren)

    Gerritsen & Meijers, Ingenieurs is opgericht als VOF in 1988. De vennoten kenden elkaar uit de ligfietsscene (Marinus had de proceedings van de 1e IHPVA conferentie, en die moest Marten uiteraard hebben) en het idee was om engineering te verrichten voor milieuadviesbureaus. Het eerste project was een zuiveringsinstallatie voor een fietssturenfabriek! Maar het was wildwest in die tijd en de eerste klant ging binnen enkele weken failliet. Milieutechniek was dus geen goed plan, vandaar dat we omschakelden naar kleine productieautomatisering.  Nadeel hierbij was dat als de opdrachtgevende machinefabriek de tekeningen liet liggen tot na de leverdatum, de klant per definitie ontevreden was en wij niet betaald kregen.  Het ontwerpen van drankdoseerders was dan al een betere klus, maar je kunt maar zoveel verschillende modellen over de markt uitstorten.
    drankdoseerders

    Het was dus tijd voor een eigen product, en die kans bood zich aan toen we voor de universiteit Oldenburg  (die hadden toen nog een Abteilung Fahrradforschung) een geveerde fiets van ze omwerkten naar iets waar je inderdaad op fietsen kon. Uiteindelijk bleken die ook geen geld te hebben, wat we oplosten door de rechten op het ontwerp over te nemen. Nu konden we in de slag in de fietsenbranche, waar je met beperkte investeringen kon starten. En wat we niet wisten kon je snel genoeg bijleren, want zo geavanceerd was het allemaal nog niet. Wij verkochten dus een stadsfiets/scheurijzer met voor en achtervering. Rock Shox bestond nog niet, Mannesman had speciaal voor ons buis gemaakt, en de dempers van Stabilus waren ook een exclusief ontwerp.

    De Radical werd ontwikkeld en afgezet in (hoofdzakelijk) Duitsland. De eerste verkopen waren veel belovend, pas later zou blijken dat de fietsenmakers allemaal een Radicaaltje voor zich zelf kochten, maar er niet in slaagden ze ook aan de man te brengen. De zo gegenereerde Duitse marken dienden dus teruggewisseld worden in guldens, en de beste oplossing hiervoor bleek om daarvoor Tubus bagagedragers (alweer een ligfietsconnectie via Radius) te kopen en die in Nederland af te zetten. Hiermee was dus naast de framebouw de importtak geboren. Een tegenvaller was dat het patent op sommige aspecten van de Radical  (ondanks een prijzig nieuwheidsonderzoek) niet staande bleek te kunnen worden gehouden.  Tip: neem geen patent, ga van de besparing op vakantie (= meer inspirerend en meer fun) en verzin tijdig weer iets nieuws.
    Na de Radical kwamen er nog meer geveerde modellen ( 1 , 2, 3)

    In 1995 werd het computerprogramma Radicalc ontwikkeld.

    In 1996 besloten we in verband met de tegenvallende resultaten de VOF uit elkaar te trekken. Marinus is overgeschakeld op een ander hobbyproduct (voor een strak bouwpakket voor een 50m superjachtje klik hier) en M-Gineering is doorgegaan met de fietsonderdelen en het bouwen van voornamelijk vakantieachtige fietsen. Maar we maken nog steeds af en toe wel een zijsprongetje


    kleiwals voor keramisch atelier