Featherbed
niet meer leverbaar!
featherbed De Featherbed randonneur met voor en achtervering is geboren tijdens een ongeveerde tocht in Wales. Wales is voor mij 1 op 6 naar beneden (of 1 op 4 omhoog) met een schaap om de hoek en grind op de weg. Misschien is het zelfs droog. Onder die condities ga je vanzelf aan vering denken: omdat je een keer bijna onderuit gaat als de banden op een spoor grind hun grip verliezen, omdat je een band moet plakken als de verharde weg opraakt, en omdat je op het eind van de dag als een oud mannetje van de fiets afstrompeld. ‘s Avonds bij het kolenvuur verzin je dat zo’n tocht ook geveerd moet kunnen, maar waar laat je dan de bagage?

Uit het archief: twee vroege proto's

Voordelen
Featherbed is ontworpen als een randonneur met bagagemogelijkheden, en dus niet als een aangepaste mountainbike. De bagage wordt volledig geveerd vervoerd op de vakwerk achterdrager en op de aan het vaste deel van de voorvork vastgeschroefde lowriders. Hierdoor zal de bagage veel minder klapperen en dus ook minder lawaai maken. Doorzitten wordt drastisch verminderd omdat door de vering de ‘schop onder je kont’ (excusez le mot) uitblijft, en de banden en spaken krijgen ook een veel vriendelijker leven. Je krijgt er bovendien veel extra berijdbare weg bij, wat met het huidige verkeer een uitkomst kan zijn.
Nadelen
Nadelen zijn er uiteraard ook: de fiets is complex wat hem niet alleen duur, maar ook wat onderhoudsgevoeliger maakt, en hoewel je vaak met een racezadel en lichtere wielen kunt volstaan, zal de fiets duidelijk wat zwaarder zijn dan een fiets zonder vering. En in theorie veroorzaakt vering een gering energieverlies. In de praktijk zal op wegen met een minder dan perfect oppervlak (dus daar waar het fietsen nog leuk is) het energieverlies in de vering echter ruimschoots opwegen tegen het veel makkelijker doorrollen over hobbels, en het fitter blijven van de ‘motor’.

Specificaties
Habitat Toeren op verharde wegen met 12-17 kg bagage. 
Constructie Het frame bestaat uit cro-mo oversize buizen, lugloos gesoldeerd en poedergecoat. Het hoofdframe wordt op maat gemaakt, zodat iedereen de juiste hoogte en lengte kan krijgen. Framehoogte ca 50-70 cm
Voorvering Linkage vork met rechtgeleiding, wrijvingsarm ontwerp met ca 45 mm veerweg. Hydraulische demping en MCU veer, onderhoudsvrij gelagerd. Draaipunten met teflon glijlagers. Cantilevernokken en powerhanger
Achtervering Achtervork met laagliggend draaipunt, gesteund door op een schommel scharnierende staande vork. De demper-veercombinatie is verstelbaar uitgevoerd. Vertikale padden, zijtrekrem
Geometrie Toergeometrie, lange achtervork (455mm), zithoek 73E, balhoofshoek 71E, sprong 54 mm
wielmaat  23-622 tot 35-622 (700C, 28")
Componenten, normen Balhoofdstel 1" BSC, Bracketdraad 68mm BSC, Kettingblad 52 T. max, Voorderailleur met 35 mm klemband, asmaat 100-135 mm V/A, schakelhandels op het stuur, zadelpen 27.2 mm
Aansoldeernokken  cantilevernokken voor, mannetje voor zijtrekrem achter, achterdrager, lowriders, 2*bidon, dynamo, spatborden, pompnok, geleiderol voor voorderailleur.
Framegewicht  inclusief achterdrager en lowriders: ca 5.8 kg., rijklaar va 13 kg.
Finish Twee lagen poedergecoat (blue metallic), 
Opties cantilever nokken en kabelgeleiders voor Magura’s, lowriders, Brede achterdrager
Levertijd uit productie