NBT2: het verwijderen van de cassette sluitring

(download de printversie

Met de Next Best Thing 2 kun je onderweg zonder extra gereedschap de cassette verwijderen, bijvoorbeeld om een gebroken spaak te vervangen. De NBT2 past alleen op cassettenaven met Shimano compatibele sluitringen (dus niet op Capreo & Campa 11/10/9v) en is niet geschikt voor gebruik in combinatie met extreem lichte carbon of aluminium (Stupid-lite[tm]) raceframes.  Je hebt een frame nodig met conventionele vertikale padden en een uitvalnaaf, een steek-as (Thru-axle etc) werkt niet. Horizontale padden buigen vermoedelijk uit. 

Voor het in gebruik nemen van de NBT is het aan te bevelen met conventioneel gereedschap te controleren of de sluitring niet overmatig vast is gedraaid.
Fabrieksopgave is max 40Nm, maar je hebt soms gorilla's....!

Instructies )
  • Zet de rem open.
  • Schakel het laagste verzet in, dus achter groot en voor op het kleinste blad. Zet de cranks horizontaal.
  • Zet de uitvalas open, draai de borgmoer van de as en verwijder het veertje.
  • Steek nu de NBT2 in de sluitring en schuif het wiel weer terug in de pad.
  • Breng de borgmoer weer aan en zet de spanner weer stevig vast.
  • Let er op dat de as weer zover mogelijk in de pad geschoven is.
  • Pak de cranks met twee handen beet en draai de borgring een slag los. Als de fiets op de grond staat zal deze iets naar voren moeten kunnen rijden. 
  • Een ratelend geluid bij het losdraaien van de borgring is normaal, want de ring is aan de binnenkant gekarteld.
 
  • Haal het wiel nu uit de fiets en schroef de sluitring verder met de hand los.
  • Montage

  • Let bij het terugplaatsen van de cassettetandwielen erop dat alle tandwielen met de brede nok in de uitsparing van de freehubbody passen. Vooral het kleinste tandwiel verdraait makkelijk bij het aanbrengen van de sluitring, en dan kan de freehub body ernstig schade oplopen. Draai de sluitring handvast met je vingers en de NBT2 als gereedschap. Draai aan de cassetet en controleer dat het kleinset tandwieltje niet slingert.  Om de sluitrings nu echt vast te zetten hebben we de fiets weer nodig.
  • Zet het wiel met de NBT weer terug in de fiets (waar de ketting eindigt is onbelangrijk, het wiel moet er toch nog een keer weer uit), en draai het wiel met beleid (met een groot wiel heb je een grote hefboom!) achteruit. Als je de sluitring handvast gedraaid hebt is 10' (45º-60º, 1/6e omwenteling) zat.
  • Verwijder de NBT2, en plaats het wiel terug in de fiets met de ketting op het tandwiel en de spanner weer terug met de veertjes.
  • Zet de achterrem weer dicht.

Bestellen