Gerritsen
& Meijers,
Ingenieurs is opgericht als VOF in 1988. De vennoten kenden
elkaar uit
de ligfietsscene (Marinus had de proceedings van de 1e IHPVA
conferentie,
en die moest Marten uiteraard hebben) en het idee was om
engineering te
verrichten voor milieuadviesbureaus. Het eerste project was
een zuiveringsinstallatie
voor een fietssturenfabriek! Maar het was wildwest in die
tijd en de eerste
klant ging binnen enkele weken failliet. Milieutechniek was
dus geen goed
plan, vandaar dat we omschakelden naar kleine
productieautomatisering.
Nadeel hierbij was dat als de opdrachtgevende machinefabriek
de tekeningen
liet liggen tot na de leverdatum, de klant per definitie
ontevreden was
en wij niet betaald kregen. Het ontwerpen van
drankdoseerders was
dan al een betere klus, maar je kunt maar zoveel
verschillende modellen
over de markt uitstorten.
Het was dus tijd voor een eigen product, en die kans bood zich aan toen we voor de universiteit Oldenburg (die hadden toen nog een Abteilung Fahrradforschung) een geveerde fiets van ze omwerkten naar iets waar je inderdaad op fietsen kon. Uiteindelijk bleken die ook geen geld te hebben, wat we oplosten door de rechten op het ontwerp over te nemen. Nu konden we in de slag in de fietsenbranche, waar je met beperkte investeringen kon starten. En wat we niet wisten kon je snel genoeg bijleren, want zo geavanceerd was het allemaal nog niet. Wij verkochten dus een stadsfiets/scheurijzer met voor en achtervering. Rock Shox bestond nog niet, Mannesman had speciaal voor ons buis gemaakt, en de dempers van Stabilus waren ook een exclusief ontwerp.
De Radical
werd ontwikkeld en afgezet in (hoofdzakelijk) Duitsland. De
eerste verkopen
waren veel belovend, pas later zou blijken dat de
fietsenmakers allemaal
een Radicaaltje voor zich zelf kochten, maar er niet in
slaagden ze ook
aan de man te brengen. De zo gegenereerde Duitse marken
dienden dus teruggewisseld
worden in guldens, en de beste oplossing hiervoor bleek om
daarvoor Tubus
bagagedragers (alweer een ligfietsconnectie via Radius) te
kopen en die
in Nederland af te zetten. Hiermee was dus naast de
framebouw de importtak
geboren. Een tegenvaller was dat het patent op sommige
aspecten van de
Radical (ondanks een prijzig nieuwheidsonderzoek) niet
staande bleek
te kunnen worden gehouden. Tip: neem geen patent, ga
van de besparing
op vakantie (= meer inspirerend en meer fun) en verzin
tijdig weer iets
nieuws.
Na de Radical
kwamen
er nog meer geveerde modellen ( 1
, 2,
3)
In 1995 werd het computerprogramma Radicalc ontwikkeld.
In 1996 besloten we in verband met de tegenvallende resultaten de VOF uit elkaar te trekken. Marinus is overgeschakeld op een ander hobbyproduct (voor een strak bouwpakket voor een 50m superjachtje klik hier) en M-Gineering is doorgegaan met de fietsonderdelen en het bouwen van voornamelijk vakantieachtige fietsen. Maar we maken nog steeds af en toe wel een zijsprongetje
kleiwals voor keramisch atelier