Velg richten
(don't try this at home)
(c) msg 2022
Als een moderne stijve velg bij een ongeluk een grote slag
gekregen heeft, is die in principe rijp voor de schroothoop.
Maar als dat het einde van je fietsvakantie zou betekenen is een
reparatie om er in ieder geval weer mee thuis te komen te
overwegen.
Als het wiel met een ongeluk zo'n grote slag gekregen heeft dat
het niet meer door het frame wil draaien, is het probleem dat de
velg permanent verbogen is. Je kan met het spannen en lossen van
de spaken de boel wel iets rechttrekken, maar dat is aan grenzen
gebonden. Als de ene spaak bijna knapt en de overkant los hangt,
ben je uitgepraat. Is er meer nodig, dan moet je de harde
knikken in velg eerst weer zo goed mogelijk rechtbuigen
zodat je je een uitgangspositie hebt om het met de spaakspanning
weer af te kunnen.
Een recept is dan als volgt:
- verwijder aan een kant de spaken, laat de
andere kant onaangeroerd. Die houden de velg in bedwang en
rond. Hou de spaken met de kopjes buiten apart van de kopjes
aan de binnenkant, ze moeten weer aan dezelfde kant terug
- kijk nu waar de grootste knik in de velg
zit, het is vast niet de enige, maar je veegt de trap van
boven naar beneden schoon. Een losse rechte velg als
onderlegger gebruiken zoals op de foto als referentie is
daarbij heel handig, maar een kring van koffiekopjes oid op
tafel doet het ook.
- Ondersteun de velg weerzijden van de knik
op twee houten plankjes (op een stevige, niet
stuiterende werkbank) en geef een flinke mep met een forse
rubberen hamer op het hoogste punt
- Kijk wat het effect was en werk de knikken
zo goed mogelijk de velg uit. Wees wel extra voorzichtig bij
het ventielgat en bij de las aan de overkant, daar is de velg
minder stabiel
Als je de velg weer +/- 5mm hebt heb je een redelijke
uitgangspositie om er weer een bruikbare thuiskomer van te maken en vlecht je de boel weer in elkaar.
