Tube kitten

(c) 2008 m.s.gerritsen

Tubes zijn weer aan een voorzichtige revival bezig, al was het maar omdat lichte carbonvelgen steeds populairder worden. Tubes worden op de velg gekit en dat moet secuur gebeuren, want anders loopt de band van de velg als je een spannende manoevre maakt. Tubekit heeft ook niet het eeuwige leven, dus moet deze procedure af en toe herhaald worden. Hoelang tubekit mee gaat is moeilijk te zeggen, dat hangt af van de kwaliteit van het plakwerk, de hoeveelheid zon en regen ed. Maandelijks even controleren (kun je de band tegenover het ventiel van de velg draaien?)  en jaarlijks opnieuw kitten is niet raar. Andere tips:



lijm
Er bestaat tweezijdig plakband, maar dat is voor noodgevallen. Echt vast zit de tube met tubekit, en sinds Clement bruin er niet meer is moet je het doen met kit van oa Vittoria of Conti. Het is allemaal contactlijm, maar asjeblieft niet gaan knoeien met Bisonkit ed.


lijm
De velg moet schoon zijn, of de oude kitlaag moet dun zijn en nog goed hechten. Dit vind ik al een dikke laag, voor mijn eigen fiets ik zou hem met een roterende staalborstel te lijf gaan. Hoe dikker de lijmlaag, des te groter de rolweerstand. Bij een nieuwe velg schuur je het velgbed lichtjes op met schuurlinnen en ontvet je het lijmvlak. Bij carbonvelgen lees je ook nog de gebruiksaanwijzing van de fabrikant ;) Pomp de band iets op zodat hij model krijgt en probeer of je hem op de velg kunt krijgen. Is de band heel strak en heb je haast dan kun je proberen de band op te rekken, maar de band een paar dagen opgepompt op een oude velg laten zitten werkt ook prima. Heb je geen oude tubevelg, een draadvelg  wil ook.

lijm
Zet de velg in een wielrichter en kwast het velgbed egaal in. Je wil een dunne en egale laag hebben, je bent niet aan het stukadoren. Poets vegen op de remvlakken direct weg als de lijm nog nat is

lijm

Pomp de tube op zodat hij model krijgt, als de tube iets rolt is het helemaal mooi: dan kun je hem gewoon op tafel laten liggen en toch overal goed bij. Kwast de basetape ook egaal in in met tubekit.
Laat nu de tube en velg drogen, minimaal 6 uur, maar langer is ook geen probleem. De tube mag niet meer plakkerig aanvoelen.

lijm
Montage: kwast het velgbed weer opnieuw in met lijm. De tube blijft droog, anders kun je hem niet aanpakken. De lijm is nodig om de lijm op tube en velg weer op te lossen zodat de tube kan schuiven en de kitlagen in elkaar kunnen versmelten. Steek het ventiel door het ventielgat en trek de bovenste helft stijf om de velg. Flink hangen, anders kom je ruimte te kort om het laatste stukje tube over de velg te wringen. Let er op dat het ventiel recht blijft.


lijm
Bij het laatste stukje wringen helpt het om tegen de werkbank te leunen

lijm
Centreer de basetape op de velg, pomp de tube een paar bar op en zet het wiel in de wielrichter. Controleer de tube op rondlopen en regel de boel bij. Ben je tevreden dan pomp je de tube hard op en poets je de eventuele vlekken van de velg. 24 uur laten drogen