Klinknagels uitboren
Olie verversen
Als
je een wiel bouwt met een naaf met dunne -stalen flenzen en
grote gaten, zoals je altijd tegenkomt bij Sturmey-Archer en
Shimano naafversnellingen, is het zeer aan te raden
spaakkopringetjes te gebruiken om de passing van de spaakbocht
te verbeteren. Het een voor een op de spaak schuiven van de
minuscule ringetjes is echter zeer tijdrovend. Het wordt een
stuk makkelijker als je de ringetjes op een elastische
ondergrond uitstort (hier een rubber schuurblok). Dan kun je
ringetje in een handeling op de spaak prikken!
Hydraulische remmen
ontluchten
Hydraulische
remmen
gebruiken of minerale olie (Magura, Shimano) of DOT 5.1
remvloeistof (bv Hope, Hayes, Formula). Voor je een fles koopt
moet je goed nagaan wat je nodig hebt, het verkeerde spul en je
remmen gaan lek of erger!
De minerale olie kun je in hele kleine flesjes bij Magura kopen,
maar voor het zelfde geld haal je vermoedelijk een liter LHM
olie voor het veersysteem van een Citroen bij de
automaterialenzaak. Daar verkopen ze ook remvloeistof, maar
omdat dat hygroscopisch is (dus waterdamp uit de lucht opneemt,
daarom moet deze vloeistof periodiek ververst worden) kun je
daar beter niet een te grote fles van kopen. Hou je over, knijp
dan zoveel mogelijk lucht uit de fles en schroef de dop er weer
stevig op.
Remmen met remvloeistof NOOIT
bijvullen met olie of omgekeerd! De toegepaste rubber
afdichtingen zijn niet bestand tegen de verkeerde vloeistof. DOT
5.1 is eventueel te vervangen door 4.0 (goed spoelen met
spiritus), maar NOOIT door DOT 5.0!
Machinelagers smeren
Veel
systeemwielen
zijn tegenwoordig afgedicht met enkelrijige groefkogelllagers
met rubber afdichting. Deze lagers zijn voor de levensduur
gesmeerd, wat betekent dat als het vet te veel water heeft
moeten opnemen het einde van de levensduur is bereikt. Als tijd
geen geld is kun je proberen de lagers van nieuw vet te
voorzien. Wip met een speld de afdichting uit de groef (foto1).
Als je een begin hebt peuter je afdichting helemaal los, waarbij
je moet opletten de afdichtlip aan de askant niet te beschadigen
(foto2). Nu kun je het lager uitspoelen, droogblazen en opnieuw
volproppen met vet. Wat er teveel aan vet inzit komt er op eigen
gelegenheid wel weer uit!. Klik vervolgens het deksel weer op
zijn plaats.
Heeft een wiel 32 of 36 spaken?
Zolang
het wiel niet radiaal gespaakt is kun je het in een oogopslag
zien. Bestudeer het spaakpatroon en merk op dat de spaken rond
het ventiel parallel lopen. Als er aan de overkant nog zo'n
groot & breed gat zit is het een 32 gaats velg (of een
40-er) in ieder geval deelbaar door 4. Is het gat echter V-vormig
dan is het een 36-er (of een 28 etc).
Stuurlint
Het
verwijderen van oud kurk stuurlint kan een zeer irritante klus
zijn. Het lint blijft scheuren en je blijft bezig om de
achtergebleven stukken los te pulken.
Mijn
oplossing is als volgt:
Noodspaak
Een
noodspaak is handig om een achterwiel tijdelijk weer mee in
model te brengen, zonder eerst de cassette of het pignon te
verwijderen
Universele
noodspaken zijn voor duur geld te koop, maar je kunt ze beter
zelf maken.
Montagevet
Schroefdraad,
zadel- en stuurpennen moet je invetten voor montage om te
voorkomen dat de onderdelen vastroesten. Een pot vet op de
werkbank wordt echter gauw een rommeltje. Mijn oplossing is om
een klein smalfilm blikje op de werkbank te zetten. Boor een 10
mm gat in het deksel en steek hierin een afgeknipt penseel. Vul
de pot met je favoriete vet, of nog beter met anti-seize. Dat
beschermt beter, en je wordt er zelf niet zo vies van. Garages
hebben vaak grote potten Never-Seez, Shimano Lok-not
vindt je bij de fietsenmaker. Standaard verpakkingen zijn vrij
groot, misschien dat je een lik meekrijgt al je je met je potje
in de werkplaats meldt.
SPD-R
Nieuwe
Shimano
SPD-R pedalen zijn vaak zeer lastig om uit te komen, zelfs met
de veerspanning op de laagste stand. Met de tijd wordt dit
beter, maar de eerste keren is het ronduit gevaarlijk.
Het
probleem wordt veroorzaakt door de fabricagemethode van de
scharnierende grendelplaat, die gestanst wordt. Bij deze
knipbewerking ontstaat een braam, die vervolgens mooi verchroomd
wordt. Het glijvlak van de grendelplaat kan daardoor soms erg
ruw zijn, waardoor het schoenplaatje blijft haken. De
oplossing is dus simpel: verwijder met schuurpapier, vijl of
Dremel de braam (aangegeven met rood), en maak het glijvlak
glad. Als je vindt dat je ook te hard moet duwen om de
schoenplaat in te klikken kun je ook de inloophoek op de
grendelplaat (blauw) nog iets aanschuinen. (Bij deze duurste
Dura-Ace uitvoering heeft dfabriek dat al gedaan, maar de
goedkopere varianten zijn goedkoper afgewerkt) (in 2002
introduceert Shimano de 6501 en 7701 versies, waarbij de
aanschuining is verbeterd, en de finish gladder is gemaakt)
Naven
afstellen
"Deze tip is inderdaad
briljant." MH , NL.fiets
Veel naven (bv alle Shimano
naven) zijn uitgevoerd met een klassieke cup en conus lagering.
Vanaf de fabriek komen dergelijke naven met een spelingvrije
afstelling, want anders kun je geen wiel bouwen. Echter, in
gebruik wordt de as door de snelspanner aanzienlijk in elkaar
gedrukt, en dan loopt zo'n lager met te weinig speling.
Na
het wielenbouwen moet een naaf dus altijd iets losser worden
gesteld, maar hoeveel is dus vaak gokken. Dat is echter niet
nodig, want het is erg eenvoudig om de naven af te stellen met
de as in compressie.
neem een grote moer, M12 is een prima maat. Je kunt ook een 10 mm gat in een stuk plat ijzer boren (bv 10 x 25 mm), dat heeft bovendien als voordeel dat je het wiel hiermee in de bankschroef kunt klemmen. (de meeste snelspanners zijn net even dikker dan een M12 moer, en zitten dan in de weg) Een oude crank gaat ook prima. Haal de spanner uit de as, schuif de moer op de as en breng de uitvalas weer aan. Het veertje aan de moerzijde kun je laten zitten, het veertje aan de stelkant moet je even opzij leggen. Bij achternaven steek je de spanner van de verkeerde (rechtse) kant naar binnen. stel de uitvalas net zo strak af als je gewend bent en zet de spanner dicht draai aan de as om de afstelling te controleren, de eerste keer is dat een hele verrassing!
stel nu de as af met de conus en stelmoer aan het vrije uiteinde. Afhankelijk van de naaf heb je daar een of twee speciale platte conussleutels voor nodig. Zet de conus zo veel losser dat er nog net geen speling is als je de borgmoer weer vastgezet hebt. Met de snelspanner los kun je dan wel duidelijk speling op de as voelen, maar in de fiets is het dan weg.
Pomprubber
Het
afdichtingsrubbertje voor franse ventielen (presta) in de kop
van de hogedrukpomp is een vervangingsartikel. Maar doorgaans
begint de kop van de ventielen te vliegen op het moment dat de
winkels dicht zijn. En een nieuwe afdichtingsring met een niet
uitgelubberd gat is dan natuurlijk niet te vinden. Met een
strookje plakband kun je dit tijdelijk repareren.
Handvat
Handvatten
verwijderen kan een hele toer zijn. Brute kracht is voor
sommigen een oplossing, ik doe het liever subtiel. Vul een
injectiespuit (veearts, boerenbond, locale junk;) met spiritus of water etc
en steek de naald schuin door het handvat. Injecteer wat
vloeistof tussen greep en stuur. Masseer de vloeistof onder het
handvat door en het handvat breekt makklijk los. Je kunt het nu
zonder moeite van het stuur schuiven.Montage gaat ook makkelijk
met spiritus. Maak de binnenkant van de greep nat, en schuif de
greep op het stuur. De spiritus is snel verdampt en dan zit de
greep weer vast.