Het SON SL systeem.
2025 m.s.gerritsen


Bij Son naafdynamo’s staat SL voor “ Steckerloss”  oftewel een manier om zonder lastige stekkertjes het dynamo voorwiel in en uit de vork te kunnen halen. De twee electrische verbindingen worden nu tot stand gebracht via de as in de padden, en met aan een kant een geisoleerde ring rond de dynamo-as die tegen een van de rest van de fiets geisoleerde contactplaat in de pad steunt. De contactplaat is via een draad door het -rechter- vorkbeen uiteindelijk verbonden met de koplamp, en in het simpelste (eendraads) geval loopt de retourstroom weer terug door de lampvoet, de lampbeugel en de voorvork.  
sl dynamo

sl 12mm pad met contactring

Montage
De SON sl dynamo is een speciale uitvoering van de normale dynamo met stekkers. Het is niet mogelijk een dynamo om te bouwen naar Sl of weer terug naar stekkers. Om de contactplaat aan te kunnen brengen moet de vork voorzien zijn van de uitsparingen voor de contactplaat en isolator. Soms is een vork achteraf nog te modificeren, maar af fabriek (o.a. Son levert losse padden)  is natuurlijk handiger.

sl contactset met pad

sl 12mm pad en contactset

Wielbouwen.
Zet je een SL dynamo in een wielrichter dan zal vaak de dynamo kortgesloten worden met extra weerstand tot gevolg. Tijdelijk wat tape om de contactring lost dit op.

De installatie.
Begin met  te bepalen waar de koplamp moet komen. Zet je die vast op de vorkkroon van een metalen vork dan hoef je eigenlijk maar een draad aan te sluiten,  maar als de retourverbinding van lampvoet naar vork onzeker is (carbon stuur, kunststof lampbeugel etc)  dan kun je maar beter direct ook een massaverbinding inplannen.  Want je moet de draad van de koplamp aan de draad van de contactplaat monteren,  die verbinding weer netjes wegmoffelen door het teveel in vorkbuis of binnenbalhoofdbuis te proppen,  voldoende draadlengte overhouden voor een massaverbinding (bv met een ringoog naar de spatbordbout)  en als er ook nog een USB lader in de balhoofdbuis woont heb je nog twee draden om aan te sluiten en te isoleren.  Om de draden te verbinden kun je naar keuze solderen of stekkers (mannetje-vrouwtje) aan de draden krimpen.  Bij een eendraads installatie kun je ev de koplampdraad door de vork rijgen en onder bij de pad aan de contactplaat solderen en dan weer terugtrekken, maar als je ook een massadraad moet bevestigen is alle verbindingen bij de binnenbalhoofdbuis maken het meest practisch.

sl schema

Contactplaat
Contactplaten  en isolator zijn er in versies voor 12mm, 15mm steekas en voor conventionele 9mm uitvalpadden. Die laatste zijn er in 5 verschillende uitvoeringen van -45° tot  en met +45°: de draadverbinding moet bij het gat in de vork uitkomen.  
Controleer dat de drie gaten in de pad vrij van verf en straalgrit zijn.  Druk nu de isolator op zijn plaats, die is fragiel,  dus het is belangrijk dat alle drie voetjes gelijkmatig worden aangedrukt. Je kunt een bout, moer en ringen gebruiken, maar voorzichtig beetje bij beetje knijpen met  een tang (zoals met een platte parallelbektang van Knipex) gaat ook prima.

Kabel door de vork rijgen
Als je een gesloten kabelgoot hebt zonder -te- lastige bochten is het voldoende om de stijve kabel er doorheen te duwen. al dan niet met een beetje smering en draaien. Is de kabel niet stijf genoeg dan blijft die steken en heeft verder duwen geen zin. Maar meestal is de vork voorzien van een gat aan het begin en een gat aan het eind  met een hoop ruimte er tussen zodat het eindgat niet makkelijk te vinden is. Mijn oplossing is de  'gestuurde boring' met een binnenkabel. Dit is simpel en je hebt niet veel spullen nodig: een stuk binnenkabel, een lampje, een haakje en bij voorkeur een draaibare montagestandaard zodat je de zwaartekracht mee kan laten helpen en comfortabel kan werken. Het verloopt als volgt:

tools

Hoofdbestanddeel is een stuk afgeknipte binnenkabel, lang genoeg om comfortabel het traject te kunnen overbruggen, maar niet zo lang dat  de overblijvende lengte buiten  de vork het onmogelijk maakt de draad subtiel te kunnen draaien. Buig aan het gelaste einde (dat rafelt niet) een bocht van ca 15 graden 2-2.5 cm van het eind. Verder heb je nodig een stuk stijve slang dat normaal gebruikt wordt om de binnenkabel niet tegen de lak te laten schuren, een haakje of schroevendraaiertje om te pulken, en een lanp om te kunnen zien wat het kabeleinde doet.
Bij een voorvork werkt van onderen naar boven steken vermoedelijk het handigst, kijk door het 2e gat tot je het kabeleinde ziet, en draai en duw aan de kabel om de punt voor en door het gat te krijgen.

succes!

Nu is er een tussenstap, omdat de verlichtingsdraad niet makkelijk aan de remkabel te bevestigen is om hem door de vork te trekken.  Daarom schuif je de flexibele slang 10-20cm over de binnenkabel en schuif je (net zoveel duwen onderaan als trekken bovenaan) het geheel op totdat de slang aan de andere kant weer uit de vork komt.. De binnenkabel is nu overbodig en trek je uit de buis. Buis wel hierbij goed op zijn plaats houden ;) Nu kan de kabel van de contactplaat door/met de flexibele slang  op dezelfde manier door de vork gevoerd worden.  (Wil je een Son coax kabel door het frame trekken dan strip je de kabel tot de binnengeleider, strip je 10mm isolatie van de binnendraad, vouw je het koper terug tot weerhaakjes en steek je dat in de slang).
Met de draad door de vork kun je nu de rvs contactplaat in de  isolatieplaat duwen. Zit het gat in de vork ver genoeg weg dan kun je dat doen met een bout en een paar onderlegschijven, maar als het erg krap is  lukt dat niet rechtstandig maar moet je de pennetjes een voor een en beetje bij beetje op hun plek duwen (bv weer met de Knipex tang)
Monteer nu de koplamp, knip de draden op lengte en prepareer de einden, en sluit ze aan. Soldeer je, vergeet dan niet de krimpkous  eerst om de draden te steken. Zet de bedrading netjes vast met tie-wraps en duw de extra draadlengte die je overhoudt in vork- of balhoofdbuis.
 


Storingen

SL dynamo draait zwaar|?
Een Son dynamo draait vrij als er geen stroomkring gesloten is.  Bij aangesloten verbruikers of kortsluiting gaat de dynamo aan het werk en is er extra weerstand.  Normaal zal het wiel als je het een slinger geeft rustig uitrollen, en nog een paar keer heen en weer schommelen als het tot stilstand komt. Doe je dit met licht aan dan zie je duidelijk dat ‘ de rem’ er opstaat.


Geen licht