Oude
techniek 3
(c) Marten Gerritsen 2022
Trapas Fėlix Boehm pedalier super lėger

(Rih, 1952)
De mooiste trapas voor crankspieen die je in een fiets tegen kunt
komen is mischien wel de Fėlix Boehm extra Lėger uit St Etienne.
Je moet alleen wel weten wat je hebt, want de enige text die er op
staat is Forme Interieur Deposee.. Je komt plaatjes tegen
van een as met gravering, maar hier was niets te zien. Maar de
joekel van een borgring (D=49mm) waar een normale
haaksleutel niet op past (de French copied no-one, and no-one
copied the French) is een goede indicatie.

Dit zijn de cups, en afgezien van de borgring doen ze nu heel
normaal aan, Maar in 1950 was dit vast heel vooruitstrevend

En dit is waarom de trapas zo mooi is, afgezien van het feit dat
dit exemplaar na 70 jaar nog in prachtige conditie verkeert. De
trapas is begonnen als een massieve as, en is vervolgens van twee
kanten fors hol geboord. Je kan aan de binnenkant nog de overgang
zien waar de boor het gat in de andere helft tegen kwam. Reden om
het zo te doen is dat de boorspaan steeds moeilijker uit een
dieper wordend gat komt dus dit is sneller en nauwkeuriger. Maar
met zo'n groot gat (11mm, normaal bij spieloze assen is 7mm) is er
niet meer voldoende materiaal over om een spievlak aan te
brengen,.. tenzij je nu de as plastisch vervormd en aan beide
zijden van een indrukking voorziet. Daar hebben ze dus de
modelbescherming op Dat indrukken zullen ze wel roodheet
gedaan hebben, en de as is pas later in het proces weer
gehard. Na het persen kun je de overmaatse en nu
niet meer ronde as op de juiste diameter draaien , harden en
slijpen.
En of het werkt, dat Super Licht? Ik heb het setje op de
weegschaal gelegd, en vergeleken met een standaard Campagnolo
(spieloos) bracketset, met dikke (rifled) cups.
|
Boehm
|
Campagnolo
|
as
|
120 gram
|
145
|
linker cup
|
36
|
43
|
rechter cup
|
37
|
46
|
borgring
|
17
|
11
|
totaal
|
210
|
245
|
Dus inderdaad, die borgring, daar kan nog wel wat vanaf!