Ook op fietsen beginnen
        hydraulische remmen gewoon te worden. Het heeft alleen even
        geduurd want de Shimano schijfremmen uit 1970, de iets latere
        Matthauser velgremmen of de Sachs cantilever conversies waren
        kennelijk wat te vroeg. Maar nu hebben we velgremmen van Magura
        (op Ebay vind je ook nog hydraulische V-breaks) en hydraulische
        schijfremmen van iedereen. 
      
      
        Magura velgremmen.
        De Magura HydroStop remmen zijn een designklassieker.
        Tegenwoordig uitsluitend (maar er komt weer iets voor
        tijdritfietsen) nog leverbaar voor fietsen met een recht stuur
        maar de opbouw is voor alle modellen gelijk.  De remblokken
        zitten in een houder die weerszijden  naast de velg wordt
        aangebracht. De blokjes kunnen schuiven en worden met een
        drukknop sluiting aan de zuiger verbonden zodat ze ook weer
        teruggetrokken kunnen worden. De twee (nagenoeg)  identieke
        houders worden met een leiding met elkaar verbonden, een andere
        opening dient om resp een vulschroef of de hoofdleiding naar de
        greep op te monteren.  De remgreep op het stuur bevat de
        hoofdremcylinder en is uitgerust met een stelschroef om de
        remblokslijtage bij te kunnen regelen (je duwt de zuiger in de
        hoofdremcylinder alvast wat verder in)
        Magura remsystemen zijn geconstrueerd op het gebruik met
        minerale olie. Deze olie neemt geen vocht op (wat remvloeistof
        wel doet) en hoeft dus ook niet ververst te worden. 
        
        
Versies
        
          - HydroStop: de oerversie
 
          - HS22: oerversie met kleine wijzigingen
 
          - HS11: eco versie van de standaard remmen, vaak met
            kunststof grepen. In de vroegere jaren  had de
            hoofdremcyclinder een grotere diameter dan bij hs33 waardoor
            de remmen wat verder open gingen. Bij de standaard
            handkracht remde dat iets minder hard, vandaar dat ze in de
            folder met minder remvertraging te boek stonden. Is
            natuurlijk misleidend, je kan zelf makkelijk harder knijpen
            om de gewenste vertraging te bereiken ;)
 
          - HS33: standaard remversie met slijtage stelschroeven op de
            handels. De remmen zijn grijs of zwart, en ieder jaar doen
            ze tegenwoordig ook een modekleur voor teveel geld. Grepen
            zijn standaard tweevinger, maar 4-vinger grepen zin op wens
            leverbaar.
 
          - Firm-tech, HS33 grepen, en wielcylinders die alleen op
            speciale nokken passen
           
          - HS66: HS33 met raceremgrepen voor een krom stuur
 
          - HS77: de raceremgrepen met een schaarrem met enkele
            cyclinder voor racefietsen. De remhoeven werden ook gebruikt
            door Edco
 
        
         
        4 en 2 vinger grepen (HS33, voor- vorige model (
de
            laatste nog bruikbare)
        
        

        HS11/33 wielremcylinders gemonteerd op V-brake nokken. Met de
        bovenste inbusbout zet je een tegenhouder vast die tegen de
        vorkpoot steunt Rechts zie je de snelspanner om de remhelft van
        de nok te kunnen pakken voor het wiel wisselen. (Dit is de pre
        Evo uitvoering) 
        
        
        

        Firmtech rem op speciale framenok
        
        
Opties
        HS11 was altijd de budgetuitvoering, HS33 heeft grepen met meer
        toeters en bellen. Ze remmen allebei even goed (de getallen in
        de folder zijn van vroeger, en toen ook al niet veelzeggend)
        maar HS33 had minder plastic, 'on the fly' verstellers en meer
        'street cred'. Tegenwoordig is de standaard versie uitgerust met
        EVO2 montage, een stalen brakebooster die je over de cantinokken
        schuift en waar je de remcylinderhouders in prikt. Het oude, pre
        evo systeem met uitstekende oren achter de framebuizen is
        misschien ook nog wel te krijgen en iets lichter en beter pas te
        maken op moeilijke gevallen. Zeldzamer omdat je een aangepast
        frame moet hebben zijn de trial nokken (nauwelijks verstelbaar,
        kunnen niet open, maar stijf en onverwoestbaar)  en de
        Firmtech uitvoering (kan wel open, ook niet erg verstelbaar) In
        2011 zijn de handgrepen vervangen door een lelijk 'verbeterd'
        model dat plastic kapjes heeft en niet meer op een vlinderstuur
        past.
        
        De remblokken zijn specifiek Magura: leverbaar zijn ze in 
        
          - zwart (standaard)
 
          - grijs (voor alu velgen en ev ceramische)
 
          - groen (voor ceramische velgen)
 
          - Magura rood , was vroeger Koolstop salmon compound, nu is
            het junk die je velgen opvreet
           
        
        
          - Koolstop zelf levert nu ook blokken in salmon compound
            (voor regen) en in een agressieve trials compound
           
        
        De standaard leiding is zwart kunststof. Er is ook een rvs
        omvlochten uitvoering die slijtplekken aan de leiding tegengaat,
        maar die niet veel sterker is als je met de leiding blijft
        haken. Wel is de scherpe kous funest voor de lak van je fiets!
        De montage wijkt ook af van de standaard leiding, dat is de
        eerste keer even puzzelen en de haakse fittingen passen ook niet
        
        
        
Montage
        Magura's worden tegenwoordig geleverd met lange leidingen,
        altijd te lang voor de voorrem, en altijd spannend of je met de
        achterrem nog net uitkomt. Je kunt dus zelf bepalen of je de
        voorrem links of rechts wil hebben, en je moet altijd de
        leidingen pas maken. Begin met het monteren van de grepen op het
        MTB stuur. (een racestuur is te dik) Het aluminium van de grepen
        is spuitgietwerk en niet erg taai, de grepen over nauwe bochten
        schuiven is niet zonder risico!
        
        Monteer vervolgens de remcylinders volgens de handleiding. Zet
        de klemschroeven van de cylinders niet helemaal vast, zo kun je
        ze nog kantelen om de blokjes recht te krijgen. Dit is makkelijk
        opgeschreven, maar de eerste keer zal het niet erg vlot gaan
        voor je het perfect hebt. Vervolgens hoef je er echter nooit
        meer aan te komen, en vroeger was het nog veel meer werk. 
        
        Als de remcyclinders vast zitten maak je tot slot de leiding op
        lengte. Schroef de leiding los bij de wielcylinder (8mm steek),
        nu mag je niet meer aan de remgreep komen! Snij het tonnetje (of
        bij sommige modellen de slangpilaar)  van het leidingeind
        en schuif de leiding door eventuele kabelogen op  het
        frame. Heb je een frame met standaard remkabelnokjes, dan heeft
        Magura een oplossing met een spankabeltje en krimpkous. Er zijn
        ook  plakgeleiders en uiteraard tie-wraps. Laat voldoende
        lengte tussen frame en stuur zodat het stuur kan draaien zonder
        de leiding op spanning te zetten. Snij de leiding af op lengte
        met een Stanleymes op een plankje hout, het afgesneden stuk
        leiding zal direkt olie lekken. Schuif de eventuele rubber
        beschermhoes, de  wartelmoer en het bijgeleverde tonnetje
        (prehistorische messingkleurige tonnetjes zijn assymmetrisch, de
        zwarte zijn altijd goed) op de leiding, duw de leiding zo ver
        mogelijk in de rem en draai de knelfitting nu vast. Hou de
        leiding daarbij stevig aangedrukt zodat de leiding niet uit het
        tonnetje schuift en je geen torsieslag in de leiding krijgt.
        Ontluchten zal doorgaans niet nodig zijn.
        
        

          
          
          Firmtech monteren
        Ze leveren het wel, maar de handleiding besteedt er
        nauwelijks aandacht aan. Montage wijkt op diverse punten af van
        de vertrouwde HS33, om te beginnen gaat de leiding naar de
        wielcylinder aan de andere kant (rechts)  als je gewend
        bent en je kunt de leiding niet makkelijk omdraaien. Verwijder
        eerst de wielen als je die al enthousiast gemonteerd had, 
        want die zitten maar in de weg. 
        
          - Montage begint met het inpersen van de kunststof
            scharnierbussen, een secuur werkje want je krijgt er geen
            extra op reserve  bij en je bent er zo een kwijt. Een
            voor een inpersen met een pomptang.
 
          - Schroef vervolgens de getailleerde inbusbouten in de nok,
            draai ze helemaal of op een halve slag na in.
 
          - Steek de remgreep op het stuur en zet hem zo vast dat hij
            er niet weer afvalt, dan weet je tenminste waar de ene helft
            van de rem blijft
 
          - Steek een  remhelft  op de nok (vaak moet je een
            beetje kantelen want ze zitten strak) ,  met het
            handeltje aan de onderkant en breng het scharnierpen boutje
            van boven naar beneden aan. Idem voor de andere cylinder
 
          - Stel nu de getailleerde bout af, zo dat de rem en dicht wil en je het handeltje 90
            graden kunt draaien met een normale inspanning
 
          - Demonteer weer de helft waar de leiding vanaf de greep aan
            vast zit (scharnierpen uitdraaien)  en draai de
            wartelmoer los. Als de rem op de fiets zit kun je er
            namelijk nauwelijks een sleutel opzetten. Snij de leiding op
            lengte af, rijg hem door de eventuele kabelogen op het frame
            en monteer hem met een nieuw tonnetje. 
 
          - Monteer de scharnierpen weer, zet het wiel in de fiets en
            doe de rem dicht. Stel de blokken naar de velg door met een
            5mm inbussleutel de zijdeksels aan te draaien
           
          - Verder valt er niks af te stellen, de fabrikant moet de
            nokken op de juiste plek aanbrengen en je moet geen te brede
            of smalle velgen monteren
 
        
        
        Firmtech nok op voorvork met scharnierbusjes geinstalleerd en de
        getailleerde bout
        
        

        De firmtech rem kan 90 graden zwenken om de scharnierpen (zwarte
        inbusbout) als je de snelsluiter open zet. Als je de tweede
        remhelft open zet klap je de eerste remhelft weer dicht, want
        Magura monteert consequent een te korte verbindingsleiding.
        
          
          Ontluchten
        Als je een leiding vervangt moet er ontlucht worden. Nodig heb
        je dan een spuit, minerale olie (Magura blood, Citroen LHM olie,
        desnoods naaimachineolie of ATF, NOOIT remvloeistof), twee
        doorzichtige slangetjes met een m6 fitting, en een
        opvangreservoir (fles of plastic zakje met elastiek).
        
        
          - Lucht stijgt in de olie, dus je spuit de olie van onder
            naar boven. Draai de greep dus zo dat de ontluchtingsnippel
            het hoogst staat en draai de remblokslijtageknop weer terug.
          
 
          - Verwijder de onderste vulnippel uit de remcyclinder, vul
            de spuit en slang met olie, spuit en tik de lucht er uit en
            draai de  slang in de rem. 
 
          - Open nu de ontluchtingsnippel in de greep en bevestig de
            doorzichtige afvoerslang.
 
          - Spuit rustig de spuit leeg totdat er geen bellen meer in
            de afvoerslang langskomen. Bij moeilijke gevallen helpt het
            om de greep ook een keer in te knijpen en weer rustig te
            lossen voor je de spuit leeg hebt. Verwijder de afvoerfles
            en slang, sluit het systeem weer boven met de
            afdichtschroef, en doe nu het zelfde met de wielcylinder en
            de spuit. Soms moet je nog een keer ontluchten 
 
        
        De olie is uiteraard chemisch afval.
        
        De een na nieuwste Magura grepen (=nu nog HS11) zijn een
          verhaal apart. Dit ontwerp is wel erg slecht is gevallen. Om
          te beginnen zijn de grepen niet te monteren op een
          vlinderstuur omdat de leidingen dan elkaar in de weg zitten.
          Ontluchten is ook rampzalig, omdat de overtollige olie niet
          met een standaard doorzichtig slangetje naar een opvangfles
          kan worden gevoerd. Magura beveelt aan een injectiespuit in
          het afvoergaatje te steken, alleen het gat is te klein voor
          een genormeerde injectiespuit!  
          De nieuwste grepen zijn weer het zoveelste bewijs dat je
          zolang moet  'verbeteren'  aan een succesvol product
          dat het helemaal verkloot is. Dat is nu goed gelukt, chapeau!.
          De nieuwste iteratie van de Magura remmen hebben nu:
        
          - Niet genormaliseerde schroeven met fantasiedraad, dus die
            ga je echt niet vinden onderweg
 
          - Schroeven met Torx koppen ipv inbuskoppen, dit om het
            afstellen van de rem (die verscholen zit achter de poten van
            bagagedrager) extra moeilijk te maken. Bij een inbus kun je
            een kogelkop gebruiken om de schroef onder een hoek te
            benaderen, een Torx sleutel kan je alleen recht op de kop
            zetten.
 
          - Plastic ontluchtingschroeven, met een afwijkende draad.
            Normale degelijke ontluchtings schroeven passen dus niet,
            net als de standaard fittingen om de rem te ontluchten. 
           
        
        
        
        
        
        
        
        
        Leiding vervangen
        Voor de standaard zwarte kunststof leiding (de versie met
        metalen mantel is anders) zijn twee bevestigingsmethoden. 
        Of je monteert de leiding met een knelring, of je slaat er een
        slangpilaar in die je in de rem kunt schroeven. Beide methoden
        komen voor, slangpilaren worden altijd gebruikt voor het korte
        slangetje  tussen de twee remhelften, en afhankelijk van
        het model kan er ook nog een in de remleiding naar de greep
        zitten. De slangpilaar past in een 6mm (M6) gat, voor het
        tonnetje is het gat fijne M8. Tegenwoordig heeft Magura ook
        slangpilaren met M8, die je kunt vervangen door een tonnetje
        
        
        
        Montage van de leiding met
          knelring:
        
          - Snij de leiding af op lengte met een Stanleymes op een
            houten plankje. 
 
          - Schuif de wartelmoer en het bijgeleverde tonnetje
            (prehistorische messingkleurige tonnetjes zijn
            assymmetrisch*) (maar fotograferen beter ;) ), de zwarte
            zijn altijd goed) op de leiding, duw de leiding zo ver
            mogelijk in de rem en draai de knelfitting nu vast. Hou de
            leiding daarbij stevig aangedrukt zodat de leiding niet uit
            het tonnetje schuift en je geen torsieslag in de leiding
            krijgt. Je moet de knelfitting op de leiding persen, dus bij
            de eerste keer monteren maak je wel een paar omwentelingen
            die redelijk zwaar gaan. Een reeds geinstalleerde leiding
            gaat heel snel van makkelijk draaien naar zwaar. Draai dan
            niet te ver door, de rem is van spuitgiet aluminium en gauw
            stuk! 
           
        
        *) het scherpe randje centreert in de wartelmoer)
        
        
Montage van de leiding met een
          slangpilaar
        
          - Snij de leiding haaks af met een Stanleymes oid. Haaks is
            belangrijk, een scheve leiding scheurt makkelijk in
           
          - Klem de leiding in de bankschroef met behulp van de
            klemblokjes uit de servicekit oid, laat de leiding ~20mm
            uitsteken.
 
          - Sla met een kunststof hamer de slangpilaar in de leiding.
            Hou de pilaar hierbij goed recht. De leiding mag je hiervoor
            niet verwarmen van Magura, maar in een winters schuurtje
            werken is vragen om moeilijkheden. Op kamertemperatuur zal
            de leiding veel minder snel scheuren. De slangpilaar schroef
            je in de rem, de leiding kan desgewenst wel iets draaien op
            de pilaar als dat zo uitkomt om de boel uiteindelijk uit te
            lijnen.
 
        
        
        
        
        Remblokken vervangen
        Verwijder het wiel, trek het blokje van de cylinder, poets de
        houder schoon met een oude tandeborstel  en druk een nieuw
        blokje op zijn plaats. Blokjes zijn aan vervanging toe als ze
        niet meer goed terug komen, de sleufjes in de blokken zijn dan
        nog 1-2 mm diep. 
        Er zijn 4 of meer verschillende compounds (zie boven), zorg dat
        je de juiste monteert.
        
        
2019
        Het schijnt een vast gegeven in fietsenland te zijn dat
        klassieke producten net zo lang 
verbeterd moeten worden
        (marketing heeft altijd een grotere bek dan engineering ;))
        totdat ze totaal irrelevant geworden zijn. Dat is dan met de
        Magura velgremmen goed gelukt, ik ben er wel klaar mee. De
        huidige versies gebruiken grepen die volledig uit kunststof
        opgetrokken zijn, wat inderdaad een effectieve manier is om het
        breken van het spuitgiet 
aluminium op te lossen. De
        remgrepen worden er alleen niet degelijker van. De grepen zijn
        te herkennen aan de gewijzigde (grovere ) schroefdraad op de
        slangnippels, maar de dimensionering is wel zodanig dat de
        nippel van een alu greep  bijna past en je de greep
        onherstelbaar kunt beschadigen. als je dat niet door hebt. Rond
        het af met plastic ontluchtingsschroeven, Torx koppen op niet
        standaard  bouten waar je bij gemonteerde bagagedrager niet
        in rechte lijn bij kunt, en mijn advies is duidelijk: zet er
        maar lekker V-brakes op met een simpel kabeltje. 
        
        Mix& Match?
        Bij hydraulische velgremmen speelt het uitzetten van de olie
        veel minder dan bij schijfremmen, vandaar dat  de HS remmen
        nog altijd het simpele gesloten systeem kunnen gebruiken. Er zit
        bv een veer onder de zuiger in de greep om de rem weer open te
        zuigen. Schijfremmen werken op een hogere druk en dus met een
        kleiner te verplaatsen volume olie. Het mixen van schijfrem en
        velgremonderdelen zoals grepen is dus niet mogelijk.