Shimano
Freehubs
(c) 2017 m.s.gerritsen
|
De meeste
Shimano-naven zijn voorzien van een freehub
met een configuratie als hiernaast. De
vroegste naven zijn anders, en ook de 'silent
clutch' naven (tip: niet aan beginnen, gewoon
met het grof vuiil meegeven) voldoen niet aan
onderstaande beschrijving. Als de freehub
opspeelt is die te verwisselen, maar helaas
zijn niet alle freehubs hetzelfde en ook niet
allemaal meer te krijgen. In dat geval kan het
lonen om het freewheel open te maken, en te
proberen om de boel weer aan de gang te
krijgen.
De freehub is een losse unit die met een holle
bout tegen de naaf wordt geschroefd. De
lagering voor de as van de naaf zit in de
freehub , afgebeeld op de tekening zijn de
kogels, niet afgebeeld is de stofkap en de as,
conus etc. Soms hoort er ook nog een vulring
tussen naafhuis en freehub. De freehub kun je
vervangen door de as uit de naaf te trekken,
een 10mm inbus vanaf rechts in de holle bout
te steken, en de boel los te draaien.
|
|
Diagnose
Een freewheel moet freewheelen als het moet
zonder veel weerstand, en weer direct
aangrijpen als je begint met trappen.
Problemen ontstaan als de lagering verroest is
of als de palletjes vast komen te zitten en
niet meer snel uitklappen. Een ander probleem
kan zijn heel veel speling op de naaf, maar
dat ligt dan helaas niet aan de freehub, maar
aan de schroefdraad die uit het naafhuis is
gevallen zodat de holle bout niet meer
vastgezet kan worden. Dat is niet te
repareren, maar wordt een nieuwe naaf.
Als de freehub niet goed freewheelt (ketting
trekt aan de derailleur, rommelend geluid als
je freewheelt) is de lagering verroest, als de
naaf doortrapt komen de pallen niet terug. Die
kunnen zijn vastgevroren, of zo vervuild met
hard vet dat de veer het niet meer trekt.
|
|
Reparatie
Het minst ingrijpend is de freehub van de naaf
te halen, en dan vanaf de achterkant te
proberen met wonderspray, wasbenzine,
petroleum of olie de boel weer tot leven te
wekken. Sommige modellen hebben aan de
achterkant een rubber afdichting die je er uit
kunt trekken voor een betere toegang. Je haalt
de freehub van de naaf, omdat bij het
doorspoelen alle troep en vetoplosser in de
aslagering zou komen. Als dit tot
tevredenstellend resultaat leidt, smeer je de
freehub weer met niet te dunne olie (bv
motorolie) en zet je de boel weer in
elkaar..
|
|
Wil je de
boel echt slopen, dan loop je tegen twee
problemen aan. De metalen stofkap wil er niet
uit zonder grof geweld (en daar kan die niet
tegen) en het officiele gereedschap om de cup
los te schroeven is al 25 jaar uitverkocht.
Soms zit de stofkap los en heb je hem er zo
uit, maar meestal is die zeer gelukkig met
zijn plek in de uitgedraaide kamer achter de
schroefdraad van de sluitring. Om hem naar
buiten te kunnen duwen moet de stofkap iets
terugveren, maar dan wigt de rand zich alleen
maar vaster. Ik heb daar geen perfecte
oplossing voor, de stofkap eruit kantelen
levert een kromme stofkap op, en de stofkap
eruit tikken met de holle bout en de 11 kogels
zorgt in ieder geval voor 11 deuken. Achteraf
de stofkap weer recht timmeren op een passend
buisje is dan onvermijdelijk.
|
|
Om de cup
los te krijgen moet je de freehub weer op een
wiel schroeven, of op een oude naaf die je in
de bankschroef klemt. Ik gebruik V-blokken,
maar je kunt ook een halve maan van de flens
zagen zodat je de flens direct draaivast vast
klemt.
|
|
Tik met hamer en drevel de cup los, deze heeft
linkse draad. Wissel af en toe tussen de twee
inkepingen, de speling in de schroefdraad
werkt dan mee.
Schroef de cup helemaal los, vis de spacers er
onder uit en trek de buitenste huls van de
body. Heb je een doosje nieuwe kogels
(1/8"") dan hoef je niet krampachtig de
oude -roestige_ kogeltjes op te vangen. |
|
Zo zien de
losse onderdelen er uit: cup, body met pallen
en spacers, de buitenste huls en veel kleine
& roestige kogeltjes
|
|
Close up
van de verroeste lagerbanen, de pallen en de
veer (een dunne rond gebogen draad die in de
groef huist) zijn al verwijderd
|
|
Resultaat
na nijver poetswerk
|
|
Montage
Breng de freewheelpallen weer aan
(let op de nokjes in de groef om de uiteinden
van de palveer op zijn plek te houden),
deponeer wat vet op de kogelbaan en plak de
kogels op de body. (andersom wil niet, gevuld
met kogels krijg je de buitenhuls niet over de
pallen) Een iets magnetische schroevendraaier
werkt hier voor perfect. Prop de rand helemaal
vol en haal er dan een kogel tussen uit voor
de speling. Leg een drupje olie op de
draaipunten van de pallen. Gebruik hier geen
vet, bij koud weer worden de pallen dan te
langzaam
|
|
Zet de
buitenhuls weer terug met een draaiende
beweging om de pallen in te vangen, en breng
de tweede rij kogels aan, Leg de vulringen
weer op hun plek. Schroef de cup weer terug en
tik die vast. Heeft het freewheel nu nog veel
speling dan kun je een vulring uitnemen en
kijken of dat soelaas biedt
Druk de stofkap weer op
zijn plaats. Die positie is niet zo diep
mogelijk, want dan loopt de stofkap aan tegen
de cup, en draait de freehub nog beroerder dan
voorheen. Naar beneden duwen door middel van
het inschroeven van de lockring is handiger en
ver genoeg. |
|