(c) 2005 m.s.gerritsen
![]() |
Om een spieloze crank van de as te trekken heb
je een cranktrekker nodig. Die cranktrekker past op
practisch ieder crankstel, behalve oude Stronglight of
TA. Verwijder eerst de crankbouten die de cranks op de
as houden, daar heb je een 14 of 15mm pijpsleutel of een
6 of 8 mm inbussleutel voor nodig. Het kan zijn dat je
eerst nog een afdekkapje moet losschroeven of loswippen,
en bij een One-Key release heb je een sleutel met twee
pinnen nodig om de ring los te kunnen draaien. Als je
van gokken houdt kun je ook direkt proberen of je met de
One-key release geluk hebt (Campagnolo
heeft het gepresteerd om cranks te maken met
linkse schroefdraad voor de standaard one-key
release, daar heb ik nog nooit een trekker voor
gezien) Controleer na het verwijderen van de bouten dat er niet een onderlegring in de crank is achtergebleven! (One_key release is een systeem waarbij je met de crankbout de crank van de as kunt duwen. De bout zit namelijk opgesloten in de crank met een dopje dat vastgeschroefd zit in de draad voor de cranktrekker. Draai je de bout los dan komt die het dopje tegen en duwt die hopelijk het dople met crank van de as. De uitvoering is echter zodanig dat het risico dat je de crank beschadigd erg groot is. Een normale stalen cranktrekker is stijf en draagt op alle gangen van de schroefdraad in de crank. Bij een one-key release is dat echter een dun aluminium dopje, en als de krachten heel groot worden verbuigt het dopje en trek je een voor een de draadgangen uit de crank) |
![]() |
Heb je een moderne niet-vierkante as dan is de drukstift van een gewone cranktrekker te dun voor het gat in de as. Voor een paar euro koop je een paddestoel om het gat op te vullen. NB: Er zijn ook cranktrekkers die standaard al geleverd worden met een dikker uiteinde, voor een vierkant asje moet je dan eerst de dop eraf trekken zodat de standaard diameter pin bruikbaar wordt! |
![]() |
Schroef de
drukstift van de cranktrekker helemaal terug (, links
om, dus niet uitsteken laten) en draai de cranktrekker
nu zover mogelijk in de crank. De buitendraad van de
cranktrekker zal nu bijna niet meer zichtbaar zijn.
Draai nu pas de stift naar binnen, dat gaat heel
makkelijk totdat de stift de as raakt. Zet nu een
sleutel op de trekker en draai de stift verder. De
drukstift zal nu de trapas voor zich uit de crank uit
duwen. Als de as lang vast gezeten heeft zul je
daar veel kracht voor nodig hebben, pas op dat je niet
uitschiet. NB: Dit is een actie met risico, de draad in de cranks is niet overbemeten. Slordig werken, een slecht passende trekker, je hebt de draad in de crank zo beschadigd! |
![]() |
Als je de bladen van het crankstel wil vervangen gaat dat het makkelijkst door een inbussleutel in de bankschroef te klemmen en de bouten aan de crank los te draaien. De tanden van het crankstel zijn namelijk scherp! Als de bladboutjes meedraaien heb je een hele brede schroevendraier nodig, of een bladboutsleuteltjel |
![]() |
Bekijk nu wat voor bracketlagering je hebt.
Dit is de linker (afstel)kant van een klassiek cup en
conuslager, te herkennen aan de borgring en de cup met
gaatjes voor de penspanner. Tevens te zien: 36 x 24F dus
Italiaanse draad (Als er 1.375x24" gestaan had was het
BSC draad geweest)
Deze as verwijder je door de borgring los te
draaien met een haaksleutel,
en de cup er uit te schroeven met een pensleutel. .De rechterkant
laat je bij voorkeur zitten, maar daarvoor bestaat
weer een andere sleutel. Bij Italiaanse draad heeft de rechterkant normale schroefdraad, bij de veel meer voorkomende engelse (BSC) draad moet je de rechtercup rechtsom (dus tegengesteld) losdraaien! |
![]() |
Cartridges hebben een in- of uitwendige vertanding, waar een speciale adapter bij past. Zeker als het bracket voor montage niet goed was ingevet kan het aardig vastgeroest zitten. In dat geval zet je de adapter in de bankschroef (de adapter met een ring en de crankbout vast zetten is ook niet slecht) en draai je het frame los.Zo voorkom je dat je de adapter scheef duwt en de vertanding molt. Bij de meeste cartridges draai je eerst de linker steunring uit het frame, vervolgens kun je van de andere kant af de patroon uit het frame schroeven (let dan op de juiste draairichting, afhankelijk van het type draad) |
![]() |
Demontage
conventionele trapas
het is gebruikelijk de rechtercup te laten zitten, totdat deze moet worden vervangen. Om grip op de rechtercup te krijgen is divers gereedschap te koop, of je laat dit door de fietsenmaker doen. |
![]() |
Montage
Voor montage moet de draad in het frame vrij van verf en schoon zijn en ingevet. Hiervoor kun je montagepasta gebruiken, kogellagervet of kopervet. Controleer ook of het frame voorzien is van een afwateringsgat, Zo niet, dan is het aan te raden een 5 mm gat op het diepste punt midden in het bracket te boren, dan kan het water wat door de zadelbuis valt er ook weer uit. |
![]() |
Als de draad niet schoon is moet die worden nagesneden met een brackettap. Daarmee snij je de draad links en rechts in een vlak. Bij klassieke cup en conuslagers en andere lageringen waarbij de kogels niet in een patroon uit een stuk zitten moet je aansluitend ook nog de zijkanten haaks op de schroefdraad frezen. |
![]() |
Bij een cartridgeas kun je nog desgewenst met
de kettinglijn spelen door een dunne ring tussen bracket
en as te plaatsen. Voor het inschroeven vet je ook nog
de cartridge in. Bij aluminium frames is het bovendien
nog aan te bevelen 30 cm wit loodgieterstape (PTFE) om
de draad te wikkelen, zo vul je de tussenruimtes in de
draad helemaal op en kan het bracket niet gaan kraken.
|
![]() |
Montage traditionele bracketas met losse
kogels
|