Nicola
Barra ~1938?
uit de M-Gineering studie collectie
(c) 2011
Reeds
voor de 2e wereldoorlog bouwde men in Frankrijk hele sjieke fietsen,
die ook nu nog zeer modern overkomen. Onderstaand aluminium frame
is daar een mooi voorbeeld van. Het is geheel met de hand autogeen
gelast, is uitgerust met de eerste cantilevers en heeft prachtige
details. Bouwer is Nicola Barra, die eerst voor zich zelf werkte,
tijdens de 2e wereldorlog voor Garin, en
na de oorlog weer voor zich zelf. Dit is een vroege, de latere 'na
oorlogse '
Barra's hebben het framenummer op de balhoofdbuis.

Het totale plaatje van het mixte frame. 1400 gram zoals
hier met balhoofdcups, achterrem, zadelstrop en trapascup

losse zadelpenstrop

Om de cranks van het crankstel (Stronglight 49D met Rosa bladen (48-32)
dicht bij elkaar te houden zit er ook een deuk in de linker achtervork

De originele cantilever. Draait om de bout, wat meestal niet zo'n
zuivere oplossing is: grote kans dat de bout zich een keer los werkt

De remnok op de voorvork, met gat voor het veertje

De losse onderdelen. De rem draait om de bout waar het geheel mee
vastzit, het blikken lipje zit klem tussen bout en framenok en houdt de
rem tegen en vrij van het frame

Doe dit maar eens met een gasvlam!

Achterpadden met het originele katoenen verlichtingskabeltje. De
voorvork is ook genummerd 111.

Binnenbalhoofdbuis met verlenging voor de extern klemmende stuurpen

Voorpad. En ja dat is een scheur, maar de andere pad is nog erger!
(maar het frame is toch niet in mijn maat ;) )

Twin plate vorkkroon. Je kunt leuk zien hoe de vork gebouwd werd. De
bovenplaat wordt eerst aan de vorkpoten gelast, de onderplaat volledig
aan de balhoofdbuis. Vervolgens worden de twee vorkdelen in elkaar
gestoken, en afgelast zover je er nog bij kunt.

Veel ventilatiegaten voor de buizen, niet alleen handig voor het
verlcihtingsdraadje, maar ook voor alle baden waar het
frame doorheen moest
om de corrosieve flux er uit te spoelen

De afmetingen van het 52,5cm frame. Het is het meest flexibele frame
dat ik ooit op de meetatfel had: 40 Nm/graad, terwijl een Columbus SL
oid toch gauw 80 doet ;)
Literatuur
Raymond Henry, : Nicola Barra, French Frame builder, Proceedings 12th
International Cycling History Conference
Bicycle Quarterly Summer 2008 issue