Bandenpech

(c) 1999-2011 m.s.gerritsen

Pomp
Ook al heb je nooit lekke banden, een pomp blijft onmisbaar om de banden op spanning te houden. Probeer thuis of dat ook lukt: past de pomp op de ventielen of heb je een verloopnippel nodig? En krijg je voldoende druk? Vooral minipompjes vallen hier vaak door de mand.  De maximum druk staat vaak op de band aangegeven in bar (atm) of psi (100 psi = 7 bar). Pomp de band een keer op met een fietspomp met manometer om een idee te krijgen hoe hard dat is! Te weinig lucht in de (achter)band geeft extra rolweerstand, een verhoogde slijtage en extra kans op stootlekken. Ga je als groep op pad, dan lijkt het mij onzin dat iedereen een pomp meeneemt. 
Bandelichters
Bij de meeste combinaties van velg en band heb je een of meer bandelichters nodig om bij de binnenband te komen. Ik zweer bij twee gele plastic bandelichters van Michelin, die niet alleen fijn werken, maar ook weer in de berm zijn terug te vinden. Maar een slechte stalen bandenlichter is beter dan een slechte van plastic!
Plakspullen
Een klein stukje schuurlinnen, een niet uitgedroogde tube solutie en plakkertjes voor de binnenband spreken voor zich. In geval van nood kun je ook met een post- of spaarzegel een heel eind komen, en menig wielrenner kwam zelfs thuis met een knoop in de binnenband (niet vergeten volgende keer wel een binnenband mee te nemen;-)). Er zijn ook zelfklevende plakkers, ik heb nog niet begrepen dat die net zo betrouwbaar zijn als die met solutie. Ik bewaar de plakspullen voor s'avonds in de droge tent: onderweg gooi ik er sneller een reserve binnenband in. Maar dan moet je natuurlijk wel een keer geoefend hebben in het wielen steken. Voor het lastiger achterwiel is de procedure als volgt::

Wielen steken
Het wiel blijft dan hangen in het onderste part van de ketting, en is met iets optillen en naar links draaien simpel te verwijderen. Met enige oefening kun je dit ook met een bepakte fiets doen als je de fiets op de linkertas legt.
Bij het terugsteken van het wiel moet je er op bedacht zijn dat::
Binnenband
Neem altijd een aantal reserve binnenbanden mee. Als het ventiel uitscheurt, of als de band ontploft valt er weinig meer te plakken. Zorg wel voor de goeie: een binnenband met een dik auto (Schraeder) ventiel past meestal niet door het ventielgat in een velg bedoeld voor een Frans (presta)ventiel. En omgekeerd kan een ingevulcaniseerd prestaventiel er op den duur slecht tegen om door een te groot ventielgat geperst te worden (tip: om het ventiel passend onderlegringetje gebruiken). En zijn de ventielen zo lang dat ze ver genoeg uit de velg steken? En laat je niet afschepen met een dun racebinnenbandje als je brede banden hebt. Toegegeven, een 23 mm binnenbandje in een 35 mm brede buitenband zal meestal niet direct op de stoep van de fietsenwinkel exploderen, maar het gaat wel voortdurend lek.
Binnenband vervangen
Soms lijkt dit vreselijk ingewikkeld (bijvoorbeeld als je alle handelingen uitschrijft), maar een verstandige methode helpt:
Zonder bandenlichters.
  • Veel banden kun je ook al demonteren zonder het tijdrovende zoeken naar de bandenlichters.
  • Laat de band leeglopen, pak de buitenband beet ter hoogte van het ventiel en wring de band achterover om spanning op de hieldraad te zetten
  • Druk met de vrije hand de hieldraad naar het midden van de velg. Begin beneden, werk naar boven en hou de band onder spanning zodat de vrije ruimte omhoog schuift
  • Pak de band over in de andere hand (band op spanning blijven houden ) en doe hetzelfde met de andere halve omtrek
  • Als je te hoogte van het ventiel voldoende licht ziet tussen hieldraad en velgrand pak je de band over met twee handen (tussen muis en vingers) en til je de hieldraad omhoog, trek je een stukje over de velg naar je toe en laat je de hieldraad weer zakken
Als een band-velg combinatie heel strak zit combineer je beide technieken (met en zonder bandenlichters) zodat je het minste geweld nodig hebt.

Montage
Buitenband
Een breuk in het karkas van de buitenband is op slechte wegen niet uit te sluiten. En ook heb je niet lang nodig om met een verschoven remblokje  de wang van de band door te zagen. Scheuren in het karkas van de buitenband kun je misschien tijdelijk repareren met een kromme naald en dik garen, of door er een stuk buitenband (oude tube is ideaal) in te plakken, maar nieuw wordt zo'n band nooit meer. Op langere tochten nemen we dus een buitenband mee. Dat kan eventueel een smal thuiskomertje zijn, als ruimte of gewicht je hobby of probleem is. Bij pech zet je die dan op het minder belaste voorwiel, en verhuis je de voorband naar achteren. Het halverwege de vakantie omruilen van voor- en achterband om de slijtage te verdelen wil ook wel preventief helpen. In de meeste moderne velgen passen banden met een opvouwbare (kevlar) hieldraad. Als je zo'n band koopt zit deze vaak al in een doosje of een plastic zak, en dat kan dus zo de fietstas in. Conventionele banden met een stijve (stalen) hieldraad moet je zelf opvouwen: pak de band op twee tegenover elkaar gelegen plaatsen beet. Breng je handen naar elkaar toe en over elkaar heen zodat de band in drie gelijke cirkels is verdeeld. Klap de buitenste cirkels naar elkaar toe, leg ze op de binnenste en knoop de drie ringen op elkaar.
 
Binnenband plakken
De duurzaamste plakmethode is met vulcaniserende plakkertjes en solutie. Er zijn ook zelfklevende plakkers, maar die zijn doorgaans minder goed. Plakkertjes zijn er in verschillende maten, in principe probeer je een zo klein mogelijk exemplaar te gebruiken. Maar omdat je plakkertjes niet over elkaar kunt plakken, moet je bij meerdere gaten in de buurt soms van deze regel afwijken.