eSPionage, oftewel hoe zit een SP dynamo in elkaar
msg 2024



Er zijn dynamo's met garantie en er zijn dynamo's met " The warranty excludes wearing parts such as ball bearings, tubeless ready tape, etc." . En laten de lagers nou net het eerste zijn wat bij een naaf de geest geeft.  En omdat DT nu aan de weg timmert met een dynamo van het Taiwanese Shutter Precision (je komt ze ook onder veel andere private labels tegen), en ik er toch een (Type PV8) had liggen, heb ik maar eens gekeken wat er inzit en wat je er zef mee kunt. Dit is een versie met 100x 9 mm (uitval)as, de steekasversies zullen iets dergelijks opleveren. Uitzondering misschien de deling van de huishelften, bij Son kunnen de huishelften van de schijfremversies niet verdraaien, nooit zo op gelet hoe SP dat oplost.

aseinden

Om bij het binnenwerk te komen moet de SP naaf net als de bolletjes van SON uitgespaakt worden. Vervolgens moeten de aseinden er afgetrokken worden, en dat is een flinke perspassing metvolgens mij ook nog borgvloeistof! Om het allemaal een beetje netjes te houden heb ik maar een ondersteuning gefabriekt met de juiste aanschuining. Borgvloeistof zoals Loctite verliest de moed als je het heet stookt (100C oid) , en toen hadden een paar meppen met de hamer (m5 inbusboutje in de alu as steken om op te slaan) het gewenste resultaat.

aseinden

Naaf zonder de as-eind doppen, nu kan je de aansluiting verwijderen: dekseltje eraf, contactlippen lospeuteren, draadjes rechtbuigen en de onderste contactplaat verwijderen. Kan allemaal zonder gereedschap!


de electrische
        aansluiting
Krab nu met een Stanleymes de kit uit de sleuven, en trek de aluminium adapter over de draden en de as


huishelften
        scheiden

De twee huishelften zitten op elkaar geklikt. Ik had een handige steun om een huishelft te steunen terwijl je een klap op het aseinde geeft, maar in de hand wil het vast ook. Er zal wel wat lijm oid tussen gezeten hebben, want de tweede keer ging een stuk makkelijker. Ook niet raar om bij montage iets aan die verbinding te doen om pekel buiten de deur te houden.

exploded view

Hier de naaf in al zijn schoonheid. De standaard industrielagers kun je nu naar buiten persen en vervangen.

conculegas
De SP naast een Sondelux.. De SP gebruikt een dunne schijfvormige magneet die tussen de twee huishelften wordt geklemd, bij Schmidt zijn de staafvormige magneten 90 graden gedraaid en tegen een huishelft gelijmd. Ook zichtbaar (zwart slangetje) , de aansluiting van het drukvereffenings systeem op de as van de Son, dat moet voorkomen dat de dynamo onderdruk opbouwt en -pekel- water aanzuigt.

Montage van de SP is simpel. Let bij het terugklikken van de huishelften op de orientatie van de spaakgaten: die moeten verspringen, en niet tegenover elkaar uitkomen. De pijlen op het huis geven de draairichting aan, de contacten horen rechts.
Weer een drupje kit om de as af te dichten zal niet verkeerd zijn, maar het nut van loctite op de asdoppen zie ik niet zo. Je moet flink duwen met een bankschroef om ze weer op hun plek te krijgen, gebruik een passend stempel voor de laatste 5mm als de as er weer doorheen komt. Controleer of de naaf weer netjes draait en je nog steeds een paar Ohm weerstand hebt tussen de twee lippen en je zou het wiel weer in elkaar moeten kunnen zetten.