eSPionage, oftewel hoe
zit een SP dynamo in elkaar
msg 2024
Er zijn dynamo's met garantie en er zijn dynamo's met " The
warranty excludes wearing parts such as ball bearings, tubeless
ready tape, etc." . En laten de lagers nou net het eerste zijn wat
bij een naaf de geest geeft. En omdat DT
nu aan de weg timmert met een dynamo van het Taiwanese Shutter
Precision (je komt ze ook onder veel andere private labels tegen),
en ik er toch een (Type PV8) had liggen, heb ik maar eens gekeken
wat er inzit en wat je er zef mee kunt. Dit is een versie met 100x
9 mm (uitval)as, de steekasversies zullen iets dergelijks
opleveren. Uitzondering misschien de deling van de huishelften,
bij Son kunnen de huishelften van de schijfremversies niet
verdraaien, nooit zo op gelet hoe SP dat oplost.

Om bij het binnenwerk te komen moet de SP naaf net als de
bolletjes van SON uitgespaakt worden. Vervolgens moeten de
aseinden er afgetrokken worden, en dat is een flinke perspassing
metvolgens mij ook nog borgvloeistof! Om het allemaal een beetje
netjes te houden heb ik maar een ondersteuning gefabriekt met de
juiste aanschuining. Borgvloeistof zoals Loctite verliest de moed
als je het heet stookt (100C oid) , en toen hadden een paar meppen
met de hamer (m5 inbusboutje in de alu as steken om op te slaan)
het gewenste resultaat.

Naaf zonder de as-eind doppen, nu kan je de aansluiting
verwijderen: dekseltje eraf, contactlippen lospeuteren, draadjes
rechtbuigen en de onderste contactplaat verwijderen. Kan allemaal
zonder gereedschap!

Krab nu met een Stanleymes de kit uit de sleuven, en trek de
aluminium adapter over de draden en de as

De twee huishelften zitten op elkaar geklikt. Ik had een handige
steun om een huishelft te steunen terwijl je een klap op het
aseinde geeft, maar in de hand wil het vast ook. Er zal wel wat
lijm oid tussen gezeten hebben, want de tweede keer ging een stuk
makkelijker. Ook niet raar om bij montage iets aan die verbinding
te doen om pekel buiten de deur te houden.

Hier de naaf in al zijn schoonheid. De standaard industrielagers
kun je nu naar buiten persen en vervangen.

De SP naast een Sondelux.. De SP gebruikt een dunne schijfvormige
magneet die tussen de twee huishelften wordt geklemd, bij Schmidt
zijn de staafvormige magneten 90 graden gedraaid en tegen een
huishelft gelijmd. Ook zichtbaar (zwart slangetje) , de
aansluiting van het drukvereffenings systeem op de as van de Son,
dat moet voorkomen dat de dynamo onderdruk opbouwt en -pekel-
water aanzuigt.
Montage van de SP is simpel. Let bij het terugklikken van de
huishelften op de orientatie van de spaakgaten: die moeten
verspringen, en niet tegenover elkaar uitkomen. De pijlen op het
huis geven de draairichting aan, de contacten horen rechts.
Weer een drupje kit om de as af te dichten zal niet verkeerd zijn,
maar het nut van loctite op de asdoppen zie ik niet zo. Je moet
flink duwen met een bankschroef om ze weer op hun plek te krijgen,
gebruik een passend stempel voor de laatste 5mm als de as er weer
doorheen komt. Controleer of de naaf weer netjes draait en je nog
steeds een paar Ohm weerstand hebt tussen de twee lippen en je zou
het wiel weer in elkaar moeten kunnen zetten.