Vorige tips

Packing tape decals?

packing tape decal
Een leuke techniek als je even snel een simpel stickertje wil maken zonder geld uit te geven is de Packing Tape Decal. Misschien niet vreselijk duurzaam, maar goed genoeg om te kijken hoe iets lijkt.

De methode is eenvoudig.

  • Print je ontwep met een laserprinter op papier, hoe dunner het papier hoe beter
  • Plak een strook doorzichtig verpakkingstape over je ontwerp (zonder rimpels)
  • Wrijf de toner zo goed mogelijk in de lijmlaag van de tape
  • Knip je sticker uit, zo dicht mogelijk rond de text werkt meestal het beste, vermijd scherpe hoekjes
  • Week de sticker in een afwasteil met warm water, en boen vervolgens voorzichtig het papier er met een sponsje af
  • Plak de sticker op de fiets, of als de sticker nog iets nat is zonder lijm, of droog de sticker en geef hem nog een dosis spray-mount lijm



hobbelende band ?
band monteren
Het wil nog wel eens tegen vallen om een band zo te monteren dat er geen hoogteslag inzit.. Vooral met de wat stuggere en stroeve Schwalbe Marathons XX  wil dat nog wel eens een gevecht worden, voor dat je zover bent dat de band niet slingert en de reflectiestreep een normale stand tot de velg heeft. In lichte gevallen helpt het om de band bijna leeg te laten lopen en de band op de lage plekken van de velg te wringen. Als dat niet opschiet grijp ik naar een fles water met afwasmiddel. Spuit het smeermiddel tussen velgrand en hieldraad. Flink oppompen, en met een beetje geduld is de kans groot dat de band nu zelf -plop- op de goede plek schiet



Stuur recht ?
stuur recht?
Staat je stuur recht? Dat in een keer goed afstellen wil nog wel eens tegenvallen. Wat helpt is als je het stuur zo draait dat het hele wiel je refentie wordt. Je ziet het dan een stuk makkelijker.



Centreerboog
centreerboog
Om zeker te weten dat een velg netjes midden tussen de asuiteinden zit gebruik je een centreerboog waarmee je de symmetrie kunt controleren.Je zet de boog op het wiel en draait de wijzer naar het vlak van de wielmoer. Bij een goed wiel maakt het niet uit in de afstelling of je de meting links of rechts doet.  Dat is nauwkeuriger dan te vertrouwen op de wielrichter.
bistro versie Onderweg kun je een centreerboog maken met wat je toevallig voorhanden hebt. De officieele uitvoering van de Bistroversie [tm] is met twee glazen bier, een terrrastafel en een asbak,  maar met koffiebekers en en een stapeltje kleingeld lukt het ook



Wipperman Connex link
wipperman link
De sluitschakel bij de Wipperman Connex kettingen komt met een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Dat is nodig, want als je de sluitschakel op de kop monteert slaat die over op de 11. Met de onduidelijke plaatjes uit de gebruiksaanwijzing kan ik alleen nooit onthouden wat de goede orientatie is. Maar als je het weet kun je het gelukkig gewoon zien. Een kant van de link heeft een kleine afschuining (pijl) om het schakelen te verbeteren, dus die monteer je gewoon naar de tandwielen gericht!


Blindklinkmoeren
blindklinkmoer Blindklinkmoeren worden gebruikt in aluminium frames om de bidonhouders mee vast te zetten. Ze bestaan uit een bus die kan vervormen als de schroefdraad in het einde wordt aangetrokken. In 1 zie je een nieuwe blindklinkmoer, het te vervormen gedeelte is met rood aangegeven. In 2 zie je de geinstalleerde moer, onder de kraag is een nieuwe rand ontstaan (pijl)
Voor installatie heb je een speciale tang nodig, maar als de bus los zit kun je hem ook met een boutje, moerje en ringetje natrekken.
blindklinkmoer vastzetten Schroef de bout volledig in de moer
Hou de bout tegen en draai het moertje met beleid aan


Derailleuroor richten
derailleur pad richten

Onderweg heb je natuurlijk niet het echte gereedschap bij je om een verbogen derailleuroog te richten. Maar het kan ook met wat je wel bij je hebt:

Spaakkopringen gebruiken


Als je een wiel bouwt met een naaf met dunne -stalen flenzen en grote gaten, zoals je altijd tegenkomt bij Sturmey-Archer en Shimano naafversnellingen, is het zeer aan te raden spaakkopringetjes te gebruiken om de passing van de spaakbocht te verbeteren. Het een voor een op de spaak schuiven van de minuscule ringetjes is echter zeer tijdrovend. Het wordt een stuk makkelijker als je de ringetjes op een elastische ondergrond uitstort (hier een rubber schuurblok). Dan kun je ringetje in een handeling op de spaak prikken!

Hydraulische remmen ontluchten
lmh
Hydraulische remmen gebruiken of minerale olie (Magura, Shimano) of DOT 5.1 remvloeistof (bv Hope, Hayes, Formula). Voor je een fles koopt moet je goed nagaan wat je nodig hebt, het verkeerde spul en je remmen gaan lek of erger.
De minerale olie kun je in hele kleine flesjes bij Magura kopen, maar voor het zelfde geld haal je vermoedelijk een liter LHM olie voor het veersysteem van een Citroen bij de automaterialenzaak. Daar verkopen ze ook remvloeistof, maar omdat dat hygroscopisch is (dus waterdamp uit de lucht opneemt, daarom moet deze vloeistof periodiek ververst worden) kun je daar beter niet een te grote fles van kopen. Hou je over, knijp dan zoveel mogelijk lucht uit de fles en schroef de dop er weer stevig op.

Remmen met remvloeistof NOOIT bijvullen met olie of omgekeerd! De toegepaste rubber afdichtingen zijn niet bestand tegen de verkeerde vloeistof. DOT 5.1 is eventueel te vervangen door 4.0 (goed spoelen met  spiritus), maar NOOIT door DOT 5.0!
 

Machinelagers smeren

Veel systeemwielen zijn tegenwoordig afgedicht met enkelrijige groefkogelllagers met rubber afdichting. Deze lagers zijn voor de levensduur gesmeerd, wat betekent dat als het vet te veel water heeft moeten opnemen het einde van de levensduur is bereikt. Als tijd geen geld is kun je proberen de lagers van nieuw vet te voorzien. Wip met een speld de afdichting uit de groef (foto1). Als je een begin hebt peuter je afdichting helemaal los, waarbij je moet opletten de afdichtlip aan de askant niet te beschadigen (foto2). Nu kun je het lager uitspoelen, droogblazen en opnieuw volproppen met vet. Wat er teveel aan vet inzit komt er op eigen gelegenheid wel weer uit!. Klik vervolgens het deksel weer op zijn plaats.

Heeft een wiel 32 of 36 spaken?
Zolang het wiel niet radiaal gespaakt is kun je het in een oogopslag zien. Bestudeer het spaakpatroon en merk op dat de spaken rond het ventiel parallel lopen. Als er aan de overkant nog zo'n groot gat zit is het een 32 gaats velg (of een 40-er), is het gat echter
V-vormig dan is het een 36-er (of een 28 etc)

32 of 36 spaken?
 

Stuurlint
Het verwijderen van oud kurk stuurlint kan een zeer irritante klus zijn. Het lint blijft scheuren en je blijft bezig om de achtergebleven stukken los te pulken.
Mijn oplossing is als volgt:

Vetspuit
Een pot vet op de werkbank trekt vuil aan, en het aanbrengen van vet is ook geen schoon werk. Oplossing: vul een grote 50 ml.wegwerpspuit  (veearts, boerenbond) met je favoriete smeermiddel. Trek de plunjer eruit en lepel de spuit vol met een lineaal oid.

Noodspaak
Een noodspaak is handig om een achterwiel tijdelijk weer mee in model te brengen, zonder eerst de cassette of het pignon te verwijderen
Universele noodspaken zijn voor duur geld te koop, maar je kunt ze beter zelf maken.

  1. neem een spaak van de goede diameter, maar 5 mm te lang
  2. knip de kop eraf
  3. neem een stuk ijzer 2-3mm dik, en boor hierin een klein gat waar de spaak net doorheen past

  4. steek de spaak hierin, klem het omgebogen einde vast tegen het ijzer met tang of bankschroef, en buig het einde haaks om.

 

Montagevet
Schroefdraad, zadel- en stuurpennen moet je invetten voor montage om te voorkomen dat de onderdelen vastroesten. Een pot vet op de werkbank wordt echter gauw een rommeltje. Mijn oplossing is om een klein smalfilm blikje op de werkbank te zetten. Boor een 10 mm gat in het deksel en steek hierin een afgeknipt penseel. Vul de pot met je favoriete vet, of nog beter met anti-seize. Dat beschermt beter, en je wordt er zelf niet zo vies van. Garages hebben vaak grote potten  Never-Seez,  Shimano Lok-not vindt je bij de fietsenmaker. Standaard verpakkingen zijn vrij groot, misschien dat je een lik meekrijgt al je je met je potje in de werkplaats meldt.


 

SPD-R
Nieuwe Shimano SPD-R pedalen zijn vaak zeer lastig om uit te komen, zelfs met de veerspanning op de laagste stand. Met de tijd wordt dit beter, maar de eerste keren is het ronduit gevaarlijk.
Het probleem wordt veroorzaakt door de fabricagemethode van de scharnierende grendelplaat, die gestanst wordt. Bij deze knipbewerking ontstaat een braam, die vervolgens mooi verchroomd wordt. Het glijvlak van de grendelplaat kan daardoor soms erg ruw zijn, waardoor het schoenplaatje blijft haken.
De oplossing is dus simpel: verwijder met schuurpapier, vijl of Dremel de braam (aangegeven met rood), en maak het glijvlak glad. Als je vindt dat je ook te hard moet duwen om de schoenplaat in te klikken kun je ook de inloophoek op de grendelplaat (blauw) nog iets aanschuinen. (Bij deze duurste Dura-Ace uitvoering heeft dfabriek dat al gedaan, maar de goedkopere varianten zijn goedkoper afgewerkt)  (in 2002 introduceert Shimano de 6501 en 7701 versies, waarbij de aanschuining is verbeterd, en de finish gladder is gemaakt)

spd-r pedaal
 
 

Naven afstellen
"Deze tip is inderdaad briljant." MH , NL.fiets

Veel naven (bv alle Shimano naven) zijn uitgevoerd met een klassieke cup en conus lagering. Vanaf de fabriek komen dergelijke naven met een spelingvrije afstelling, want anders kun je geen wiel bouwen. Echter, in gebruik wordt de as door de snelspanner aanzienlijk in elkaar gedrukt, en dan loopt zo'n lager met te weinig speling.
Na het wielenbouwen moet een naaf dus altijd iets losser worden gesteld, maar hoeveel is dus vaak gokken. Dat is echter niet nodig, want het is erg eenvoudig om de naven af te stellen met de as in compressie.

  • neem een grote moer, M12 is een prima maat. Je kunt ook een 10 mm gat in een stuk plat ijzer  boren (bv 10 x 25 mm), dat heeft bovendien als voordeel dat je het wiel hiermee in de bankschroef kunt klemmen. (de meeste snelspanners zijn net even dikker dan een M12 moer, en zitten dan in de weg) Een oude crank gaat ook prima.
  • Haal de spanner uit de as, schuif de moer op de as en breng de uitvalas weer aan. Het veertje aan de moerzijde kun je laten zitten, het veertje aan de stelkant moet je even opzij leggen. Bij achternaven steek je de spanner van de verkeerde (rechtse) kant naar binnen.
  • stel de uitvalas net zo strak af als je gewend bent  en zet de spanner dicht
  • draai aan de as om de afstelling te controleren, de eerste keer is dat een hele verrassing!

  • stel nu de as af met de conus en stelmoer aan het vrije uiteinde. Afhankelijk van de naaf heb je daar een of twee speciale platte conussleutels voor nodig. Zet de conus zo veel losser dat er nog net geen speling is als je de borgmoer weer vastgezet hebt. Met de snelspanner los kun je dan wel duidelijk speling op de as voelen, maar in de fiets is het dan weg.
    naaf afstellen
     

    Pomprubber
    Het afdichtingsrubbertje voor franse ventielen (presta) in de kop van de hogedrukpomp is een vervangingsartikel. Maar doorgaans begint de kop van de ventielen te vliegen op het moment dat de winkels dicht zijn. En een nieuwe afdichtingsring met een niet uitgelubberd gat is dan natuurlijk niet te vinden. Met een strookje plakband kun je dit tijdelijk repareren.

    de rubberen afdichting zit nu weer zo klem dat het gat kleiner is geworden en de kop wel weer stevig op het ventiel vast zit.
     
     

    Handvat
    Handvatten verwijderen kan een hele toer zijn. Brute kracht is voor sommigen een oplossing, ik doe het liever subtiel. Vul een injectiespuit met spiritus (veearts, boerenbond, locale junk;)  etc en steek de naald schuin door het handvat. Injecteer wat vloeistof tussen greep en stuur. Masseer de vloeistof onder het handvat door en het handvat breekt makklijk los. Je kunt het nu zonder moeite van het stuur schuiven.

    Montage gaat ook makkelijk met spiritus. Maak de binnenkant van de greep nat, en schuif de greep op het stuur. De spiritus is snel verdampt en dan zit de greep weer vast.