Campagnolo vs Shimano
(c) 2005-2008 m.s.gerritsen

Racefietsen kun je afmonteren met groepen van Shimano en Campagnolo. SRAM heeft nu ook twee groepen en FSA schijnt nog bezig te zijn. Mavic en Suntour hebben vroeger ook wel iets gehad, maar die kom niet meer tegen.

roemrucht verleden
Campagnolo heeft een roemrucht verleden en Shimano is tegenwoordig groot in vishengels, maar voor de meesten zal tellen dat beide merken goed genoeg zijn(/waren?) om een seizoen op te kunnen koersen.
Dat neemt niet weg dat Shimano en Campagnolo er een verschillende filosofie op na houden en de onderdelen zijn behoorlijk verschillend. Campa en Shimano bieden groepen aan in diverse prijsklassen. De Italianen deden het altijd technisch wat rustiger aan dan de Japanners die dol op bling zijn. Campa doet weer meer met carbon. De twee SRAM groepen beperken zicht tot de aandrijving met remmen, en kennen dus geen zadelpennen, balhoofdstellen of naven

De groepen

Vergelijk je het kwaliteits en prijsniveau dan kom je ruwweg op de volgende opstelling (onderaan is het sjiekst en duurst):
Campagnolo  Shimano SRAM
Mirage Tiagra (9v)
Veloce


105
Centaur


Ultegra Rival
Chorus


Dura-Ace Force
Record 

De Shimano groepen zijn 2 of 3*10 versnellingen, Campagnolo had weer eens wat nieuws nodig maar geen inspiratie en probeert de klanten nu met 11 kransjes naast elkaar op te zadelen en SRam is altijd 2 x 10. Alle groepen zijn met een compactcrankstel, en buis- of crosscommandeurs leverbaar. Standaard is echter de uitvoering met geintegreerde rem-schakelgrepen.

Naven
Shimano naven zijn altijd uitgerust met cup en conuslagers, Campagnolo levert alleen nog naven in de Record serie (in zwart) en vindt verder dat je maar een systeemwiel moet kopen.  Bij Campagnolo kun je het freewheel makkelijk uit elkaar halen, bij Shimano moet je vervangen. Lagers lijken bij Campagnolo mooier, bij Shimano staat de rechterflens van de achternaaf meer naar buiten wat een sterker wiel zou moeten opleveren. Sram levert wel cassettes met Shimanospline, maar geen naven.

Systeemwielen
Behalve Sram ( en dat lijkt na de aankoop van Zipp een kwestie van tijd) levert iedereen systeemwielen. Campagnolo was daar een stuk eerder mee dan Shimano, en wat mij betreft zijn ze daarin nog steeds beter (en een heel stuk beter dan Mavic).  Campagnolo heeft nu ook een achterdeur (Fulcrum) waarmee ze hun wielen in een Shimano compatible variant kunnen schuiven.

Cassettes
Alle merken leveren cassettes in verschillende prijsklassen. Heb je Campagnolo dan monteer je een Campagnolo cassette (of Miche, Marchisio). Op Shimanowielen past Shimano en daar op gelijkende variaties. Een compleet wiel in een fiets afgemonteerd met spullen van de concurerent werkt wel, zij het niet altijd perfect.

Achterderailleur
Derailleurs zijn niet compatibel. Campa werkt alleen met Campa, Shimano alleen met Shimano, Sram alleen Sram.

Voorderailleur
Shimano STI grepen werken alleen in combinatie met een Shimano race voorderailleur. Campagnolo had tot voor kort geen indexering op de voorderailleur (kun je zelf altijd trimmen) en is veel minder eenkennig. Je kunt dus een Shimano voorderailleur monteren, sommigen vinden dat dat beter schakelt! Voor 2007 zijn de shifters in de groepen Mirage t/m Centaur geheel verbouwd ('Escape') en hebben ze alle nadelen van Shimano overgenomen (moeilijk trimmen, aanlopen, beperkte bladcombinaties, specifieke derailleur nodig). Voor 2009 zijn ze er gelukkig weer vanaf gestapt.

Rem-schakelgrepen

Hier vinden we grote verschillen, qua functie, opbouw en vormgeving. Shimano probeert de schakelkrachten laag te houden, bij Campagnolo krijg je in alle groepen een duidelijke klik. Shimanofans die daar op staan moeten geld uitgeven aan Dura -Ace. Bij Shimano schakel je op door de hele -draaibaar gemonteerde- remhandel naar binnen te duwen, bij Campagnolo doe je dat met de handel achter de rem. Bij Shimano kun je dus remmen en schakelen tegelijk, ook als je dat niet wilt. Campagnolo maakt je dat een stuk lastiger.
Shimano heeft net als Campagnolo ook een handel achter de greep zitten, maar dat is hier de afschakelhandel. Dat maakt het onhandig om deze twee merken door elkaar te rijden, want je raakt altijd in de war.  Campagnolo schakel je af met een drukknop aan de binnenkant van de greep.
De inwendige opbouw van de grepen is ook onvergelijkbaar. Shimano kan niet uit elkaar, maar ik heb gelukkig de indruk dat 10 speed een stuk degelijker is geworden dan de rampzalige 9-speed. Campagnolo is inwendig een stuk overzichtelijker, en onderdelen zijn - op papier- ook leverbaar. Grepen zijn te reviseren, schoon te maken (cross!) en soms om te bouwen naar 9 en 8 speed. De  2007/2008 grepen met Escape zijn geheel anders opgebouwd en niet compatibel met vorige modellen. De klemveren zijn vervangen door pallen, over onderhoudbaarheid durf ik geen uitspraak te doen maar ik vrees het ergste.

Een Campagnologreep kan altijd een triple schakelen, bij Shimano moet je vaak veel geld uitgeven aan een nieuwe shifter

Bij Shimano lopen de shifterkabels in een grote boog van greep naar frame, bij Campagnolo zitten ze onder het stuurlint weggewerkt. Dat laatste is handig voor toerders (stuurtas) of cross, het eerste is practisch voor de mechanieker en om vast te houden in een tijdrit! De vernieuwde  Dura-Ace groep heeft nu ook alle kabels onder het stuurlint.

Shimano levert een met de shifters geintegreerde computer die aan de hand van de cassette en geschakelde versnelling de cadans uit kan rekenen. De sensorsteun op het wiel van de draadloze versies is echter knudde, voor de rest werkt het wel. Campagnolo heeft iets dergelijks, maar dat heb ik nog nooit in handen gehad. Maar het wordt door Cateye gemaakt, dus dat kon minder.

Sram heeft een geheel eigen greep ontwikkeld met maar een schakelhandel. Met de greep naar binnen drukken schakel je een kransje, druk je verder dan kun je tot drie kransjes terugschakelen. Ik heb er nog niet mee gereden, maar op een beurs geprobeerd maakte het een goede indruk. Het mechanisme is ook simpel van opbouw, dus dat is ook niet verkeerd. Er zijn echter nog geen tripelgrepen beschikbaar.

Remmen
Het fundamentele verschil hier is dat Shimano en Sram een quickrelease op de rem monteren, en Campagnolo die tegenwoordig naar de remgreep verbannen heeft.  Bij Campagnolo kun je alleen de rem helemaal open zetten waarbij de remgreep ook een stuk verder weg komt te zitten, bij de andere kun je traploos de rem iets open zetten om een slag in het wiel te compenseren. Heb je bij Campa eenmaal de handel te pakken kun je altijd maximaal remmen, bij de Shimano oplossing trek je de greep tegen het stuur en moet je verder afwachten. Het heeft allemaal dus z'n voors en tegens. Zet alleen geen Camparem op een Shimanofiets, want bij wielensteken schiet dat niet op.

Of de remmen het doen ligt hoofdzakelijk aan de blokjes,  die van Shimano zijn zachter maar ook aggressief op je velg. De cartridgeblokjes zijn te vervangen, bij Campagnolo heb je daar meer geweld voor nodig.

Crankstel
Hier zien we grote verschillen. Campagnolo hield het tot voor kort op klassiek met een cartridgeas met de lagers in het frame, een vierkant aseinde en smalle cranks al dan niet met veel carbon.  Bij Shimano gooien ze er een overmaat aan technologie tegenaan met hol gesmede cranks, een grote diameter as die een geheel vormt met de rechter crank, en lagers die buitenboord het frame hangen.  Shimano claimt een grote stijfheidstoename, maar de gewichten lopen niet ver uiteen. Als je met je hakken naar binnen fietst lijkt mij een belangrijker overweging dat het Shimanocrankstel gemeten over de trapas erg breed is uitgevallen.  De plek voor de lagers moet ergens vandaan komen, en veel mensen slijten diepe groeven in de crank. Dit kan breukgevaar opleveren.
Campagnolo heeft nu ook een buitenboordlager systeem, maar waar iedereen een lange as aan de rechtercrank heeft die door beide lagers wordt gestoken, heeft Campa twee halve assen die in het midden met een vertanding worden verbonden.

Campagnolo hanteert een steek van 135mm (de Compact is 110mm maar NIET volgens de norm), Shimano houdt het op 130mm. Heb je een niet helemaal standaard frame dan kun je met een crankstel met losse trapas meer sjoemelen dan met een crankstel met geintegreerde as. Als dat niet past ben je uitgepraat,  van een  crankstel met losse as kun je wel met een nieuwe trapas en een adaptable een vakantietriple maken.
Alle crankstellen met externe lagering muv die van Campagnolo gaan mank aan de werktuigbouwkundige zonde dat de ronddraaiende as met een losse (schuif) passing gemonteerd wordt. De niet-vervangbare as zal hierdoor slijten, zeker als de kwetsbare lagers door roest niet zuiver meer lopen.

ultegra crank
Pedalen
Shimano levert tegenwoordig weer Look pedalen (SPD-SL) die bijna compatible zijn met Look. Campagnolo heeft ook iets wat daar op lijkt, maar daar rijdt geen hond mee.

Balhoofdstel
Alle fietsen moeten tegenwoordig een Ahead balhoofd hebben, maar Shimano verdomt het om licentiegelden te betalen. Campa is niet zo kinderachtig en levert wel een paar nette lagers.

Conclusie
Ik zie geen enkele reden om nog voor een Campa groep te kiezen. De 'betere' groepen zijn onzinnig 11-speed met alle compatibiliteitsproblemen, slijtage, extra breukgevaar van de ketting en exhorbitante prijzen van dien,  conventionele wielen voor de basisgroepen mogen ook al niet meer, kortom laat ze dood vallen daar in Vicenze.
SRAM is interessant maar doorgaans wat duurder als vergelijkbaar Shimano en de triple-optie ontbreekt. Maar als je graag met wat nieuws wil rondfietsen en 2 x 10 prima vindt zou je het best kunnen overwegen.
Shimano is de grootste en de shifters hebben de laatste jaren aan betrouwbaarheid gewonnen. Onderdelen zijn overal verkrijgbaar en daarmee is een Shimanogroep voor de meesten vermoedelijk de beste keus.


Shimano Di2
Als kostprijs niet vreselijk interessant is, maar moderne techniek en electronica/bling wel dan moet je naar de electronisch schakelende Di2 groep van Shimano kijken. Geen idee of het jaren heel blijft maar het maakt een overtuigende indruk. De bediening is als je verschillende fietsen hebt wat verwarrend omdat je afschakelt met wat met de normale groepen de opschakelbeweging is, maar het werkt  prima.