Racefietsen kun je afmonteren met groepen van Shimano en Campagnolo. SRAM heeft nu ook twee groepen en FSA schijnt nog bezig te zijn. Mavic en Suntour hebben vroeger ook wel iets gehad, maar die kom niet meer tegen.
De groepen
Vergelijk je het kwaliteits en prijsniveau dan kom je ruwweg op de volgende opstelling (onderaan is het sjiekst en duurst):
Campagnolo | Shimano | SRAM |
Mirage | Tiagra (9v) | |
Veloce | ||
105 | ||
Centaur | ||
Ultegra | Rival | |
Chorus | ||
Dura-Ace | Force | |
Record |
De Shimano groepen zijn 2 of 3*10 versnellingen, Campagnolo had weer eens wat nieuws nodig maar geen inspiratie en probeert de klanten nu met 11 kransjes naast elkaar op te zadelen en SRam is altijd 2 x 10. Alle groepen zijn met een compactcrankstel, en buis- of crosscommandeurs leverbaar. Standaard is echter de uitvoering met geintegreerde rem-schakelgrepen.
Naven
Shimano naven
zijn altijd uitgerust met cup en conuslagers, Campagnolo levert alleen
nog naven in de Record serie (in zwart) en vindt verder dat je maar een
systeemwiel moet kopen. Bij Campagnolo kun je het freewheel
makkelijk uit elkaar halen, bij Shimano moet je vervangen. Lagers
lijken
bij Campagnolo mooier, bij Shimano staat de rechterflens van de
achternaaf
meer naar buiten wat een sterker wiel zou moeten opleveren. Sram levert
wel cassettes met Shimanospline, maar geen naven.
Systeemwielen
Behalve Sram
( en dat lijkt na de aankoop van Zipp een kwestie van tijd) levert
iedereen systeemwielen. Campagnolo was daar een stuk eerder mee
dan Shimano, en wat mij betreft zijn ze daarin nog steeds beter (en een
heel stuk beter dan Mavic). Campagnolo heeft nu ook een
achterdeur (Fulcrum)
waarmee ze hun wielen in een Shimano compatible variant kunnen schuiven.
Cassettes
Alle merken
leveren cassettes in verschillende prijsklassen. Heb je Campagnolo dan
monteer je een Campagnolo cassette (of Miche, Marchisio). Op
Shimanowielen
past Shimano en daar op gelijkende variaties. Een compleet wiel in een
fiets afgemonteerd met spullen van de concurerent werkt wel, zij het
niet altijd perfect.
Achterderailleur
Derailleurs
zijn niet compatibel. Campa werkt alleen met Campa, Shimano alleen met
Shimano, Sram alleen Sram.
Voorderailleur
Shimano STI
grepen werken alleen in combinatie met een Shimano race voorderailleur.
Campagnolo had tot voor kort geen indexering op de voorderailleur (kun
je zelf altijd trimmen) en is veel minder eenkennig. Je kunt dus een
Shimano
voorderailleur monteren, sommigen vinden dat dat beter schakelt! Voor
2007
zijn de shifters in de groepen Mirage t/m Centaur geheel verbouwd
('Escape')
en hebben ze alle nadelen van Shimano overgenomen (moeilijk trimmen,
aanlopen,
beperkte bladcombinaties, specifieke derailleur nodig). Voor 2009 zijn
ze er gelukkig weer vanaf gestapt.
Rem-schakelgrepen
Hier
vinden
we grote verschillen, qua functie, opbouw en vormgeving. Shimano
probeert
de schakelkrachten laag te houden, bij Campagnolo krijg je in alle
groepen
een duidelijke klik. Shimanofans die daar op staan moeten geld uitgeven
aan Dura -Ace. Bij Shimano schakel je op door de hele -draaibaar
gemonteerde-
remhandel naar binnen te duwen, bij Campagnolo doe je dat met de handel
achter de rem. Bij Shimano kun je dus remmen en schakelen tegelijk, ook
als je dat niet wilt. Campagnolo maakt je dat een stuk lastiger.
Shimano heeft
net als Campagnolo ook een handel achter de greep zitten, maar dat is
hier
de afschakelhandel. Dat maakt het onhandig om deze twee merken door
elkaar
te rijden, want je raakt altijd in de war. Campagnolo schakel je
af met een drukknop aan de binnenkant van de greep.
De inwendige
opbouw van de grepen is ook onvergelijkbaar. Shimano kan niet uit
elkaar,
maar ik heb gelukkig de indruk dat 10 speed een stuk degelijker is
geworden
dan de rampzalige 9-speed. Campagnolo is inwendig een stuk
overzichtelijker,
en onderdelen zijn - op papier- ook leverbaar. Grepen zijn te
reviseren, schoon te maken
(cross!) en soms om te bouwen naar 9 en 8 speed. De 2007/2008
grepen met Escape
zijn geheel anders opgebouwd en niet compatibel met vorige modellen. De
klemveren zijn vervangen door pallen, over onderhoudbaarheid durf ik
geen
uitspraak te doen maar ik vrees het ergste.
Een Campagnologreep kan altijd een triple schakelen, bij Shimano moet je vaak veel geld uitgeven aan een nieuwe shifter
Bij Shimano lopen de shifterkabels in een grote boog van greep naar frame, bij Campagnolo zitten ze onder het stuurlint weggewerkt. Dat laatste is handig voor toerders (stuurtas) of cross, het eerste is practisch voor de mechanieker en om vast te houden in een tijdrit! De vernieuwde Dura-Ace groep heeft nu ook alle kabels onder het stuurlint.
Shimano levert een met de shifters geintegreerde computer die aan de hand van de cassette en geschakelde versnelling de cadans uit kan rekenen. De sensorsteun op het wiel van de draadloze versies is echter knudde, voor de rest werkt het wel. Campagnolo heeft iets dergelijks, maar dat heb ik nog nooit in handen gehad. Maar het wordt door Cateye gemaakt, dus dat kon minder.
Sram heeft een geheel eigen greep ontwikkeld met maar een schakelhandel. Met de greep naar binnen drukken schakel je een kransje, druk je verder dan kun je tot drie kransjes terugschakelen. Ik heb er nog niet mee gereden, maar op een beurs geprobeerd maakte het een goede indruk. Het mechanisme is ook simpel van opbouw, dus dat is ook niet verkeerd. Er zijn echter nog geen tripelgrepen beschikbaar.
Remmen
Het
fundamentele
verschil hier is dat Shimano en Sram een quickrelease op de rem
monteren,
en Campagnolo die tegenwoordig naar de remgreep verbannen heeft.
Bij Campagnolo kun je alleen de rem helemaal open zetten waarbij de
remgreep
ook een stuk verder weg komt te zitten, bij de andere kun je traploos
de
rem iets open zetten om een slag in het wiel te compenseren. Heb je bij
Campa eenmaal de handel te pakken kun je altijd maximaal remmen, bij de
Shimano oplossing trek je de greep tegen het stuur en moet je verder
afwachten.
Het heeft allemaal dus z'n voors en tegens. Zet alleen geen Camparem op
een Shimanofiets, want bij wielensteken schiet dat niet op.
Of de remmen het doen ligt hoofdzakelijk aan de blokjes, die van Shimano zijn zachter maar ook aggressief op je velg. De cartridgeblokjes zijn te vervangen, bij Campagnolo heb je daar meer geweld voor nodig.
Crankstel
Hier zien we
grote verschillen. Campagnolo hield het tot voor kort op klassiek met
een
cartridgeas met de lagers in het frame, een vierkant aseinde en smalle
cranks al dan niet met veel carbon. Bij Shimano gooien ze er een
overmaat aan technologie tegenaan met hol gesmede cranks, een grote
diameter
as die een geheel vormt met de rechter crank, en lagers die buitenboord
het frame hangen. Shimano claimt een grote stijfheidstoename,
maar
de gewichten lopen niet ver uiteen. Als je met je hakken naar binnen
fietst
lijkt mij een belangrijker overweging dat het Shimanocrankstel gemeten
over de trapas erg breed is uitgevallen. De plek voor de lagers
moet
ergens vandaan komen, en veel mensen slijten diepe groeven in de crank.
Dit kan breukgevaar opleveren.
Campagnolo
heeft nu ook een buitenboordlager systeem, maar waar iedereen een lange
as
aan de rechtercrank heeft die door beide lagers wordt gestoken, heeft
Campa
twee halve assen die in het midden met een vertanding worden verbonden.
Campagnolo
hanteert
een steek van 135mm (de Compact is 110mm maar NIET volgens de norm),
Shimano
houdt het op 130mm. Heb je een niet helemaal standaard frame dan kun je
met een crankstel met losse trapas meer sjoemelen dan met een crankstel
met geintegreerde as. Als dat niet past ben je uitgepraat, van
een
crankstel met losse as kun je wel met een nieuwe trapas en een
adaptable
een vakantietriple maken.
Alle
crankstellen
met externe lagering muv die van Campagnolo gaan mank aan de
werktuigbouwkundige zonde dat de
ronddraaiende as met een losse (schuif) passing gemonteerd wordt. De
niet-vervangbare
as zal hierdoor slijten, zeker als de kwetsbare lagers door roest niet
zuiver meer lopen.
Balhoofdstel
Alle fietsen
moeten tegenwoordig een Ahead balhoofd hebben, maar Shimano verdomt het
om licentiegelden te betalen. Campa is niet zo kinderachtig en levert
wel
een paar nette lagers.
Conclusie
Ik zie geen
enkele reden om nog voor een Campa groep te kiezen. De 'betere' groepen
zijn onzinnig 11-speed met alle compatibiliteitsproblemen, slijtage,
extra breukgevaar van de ketting en exhorbitante prijzen van
dien, conventionele wielen voor de basisgroepen mogen ook al niet
meer, kortom laat ze dood vallen daar in Vicenze.
SRAM is
interessant
maar doorgaans wat duurder als vergelijkbaar Shimano en de triple-optie
ontbreekt. Maar als je graag met wat nieuws wil rondfietsen en 2 x 10
prima
vindt zou je het best kunnen overwegen.
Shimano is
de grootste en de shifters hebben de laatste jaren aan betrouwbaarheid
gewonnen. Onderdelen zijn overal verkrijgbaar en daarmee is een
Shimanogroep
voor de meesten vermoedelijk de beste keus.
Shimano Di2
Als kostprijs niet vreselijk
interessant is, maar moderne techniek en electronica/bling wel dan moet
je naar de electronisch schakelende Di2 groep van Shimano kijken. Geen
idee of het jaren heel blijft maar het maakt een overtuigende indruk.
De bediening is als je verschillende fietsen hebt wat verwarrend omdat
je afschakelt met wat met de normale groepen de opschakelbeweging is,
maar het werkt prima.