(Son dynamo's worden geleverd via de vakhandel)
Schmidt Original Naafdynamo in SL uitvoering
sl dynamo, aansluiting
SL staat bij Schmidt niet voor Super luxe of Spezial Leicht maar voor SteckerLoss. Moet je bij de standaard uitvoering er altijd twee stekkers opsteken om de lamp aan te sluiten, bij de SL uitvoering maakt de as links en recht electrisch contact met de voorvork. Een kant van de vork is daarom net als een aseinde electrisch geisoleerd uitgevoerd, zodat een stroomkring kan worden gevormd. Veel dynamo's zij op verzoek in SL uitvoering leverbaar, maar omdat je er ook een aangepaste vork bij nodig hebt is dit meestal een af-fabrieks optie bij een nieuwe fiets. Bestaande dynamo's ombouwen is helaas niet mogelijk

  • Let bij een SL dynamo op de montagerichting. Bij een schijfremuitvoering zal je de fout niet gauw maken, maar monteer je het wiel achterstevoren heb je geen licht maar wel een zwaar lopende dynamo (kortsluiting)
  • In een wielrichter is de dynamo ook kortgesloten, isoleer dan de contactplaat met plakband oid.
  • De contactplaat is ook maar dun rvs, en het aangesoldeerde draadje kun je ( als je maar lomp genoeg bent) ook beschadigen. Enige precisie bij het wielensteken is verstandig
  • Een kant van de dynamo maakt massacontact met het frame, je kunt dus een eendraads installatie maken.
  • Sl dynamo's kosten hetzelfde als de niet-Sl versie, je moet alleen zelf voor een snelspanner zorgen

 


sl contactplaat
Zo zien de SL contactsets (dit is de 30 graden uitvoering) er uit: kunststof isolator, en een rvs contactplaat
sl contacten infrezen
Aluminium voorvorken kunnen vaak achteraf gemodificeerd worden. Bij stalen vorken ligt dat moeilijker omdat de padden veelal te klein zijn om de aansluiting in onder te brengen. De isolatieplaat meet 24mm in diameter, dus je moet een 1 Euromunt gecentreerd op de pad kunnen leggen zonder dat die uitsteekt Son levert wel een serie stalen SL padden voor framebouwers (onder), maar die bouw je niet even achteraf in.

Het modificeren bestaat uit het boren van drie 3mm gaten ( de middelste is nog net te zien) met een boormal, en het infrezen van een kamer aan de binnenkant.Geen klusje voor je fietsenmaker, maar je kan de vork naar Kiel Windeweer sturen waar we de spullen hebben.
een
                    selctie uit de leverbare padden voorsl
uiteraard levert Son diverse varianten van de padden aan framebouwers