Son naafdynamo: storingen
> Everything seems to be working OK, when suddenly the light goes out.
When that happens its usually a sign you are about to be abducted by aliens
Tony Raven (uk.rec.cycling)
Son naafdynamo's zijn bijzonder betrouwbaar, maar desondanks kan een storing voorkomen. Met deze leidraad bij het storingzoeken valt de fout hopelijk snel te lokaliseren en verhelpen.

Geen licht
Meestal is hier niet de dynamo maar de bedrading de schuldige. Net als bij andere verlichting helpt het om systematisch te werk te gaan. Koppel het achterlicht af bij de koplamp en probeer of de verlichting het nu wel doet. 
Helpt dit niet, trek dan de stekkers van de dynamo. Geef het wiel een slinger en sluit bij draaiend wiel de contacten kort. Zie je vonken en remt het wiel nu merkbaar af dan is de dynamo in orde. Breng de bedrading weer aan en geef het wiel weer een slinger: Als het wiel lekker doorloopt ook al probeer je het licht aan te zetten dan heb je een open verbinding, als je het wiel electrisch kunt laten remmen zoals daarnet met het kortsluiten van de polen dan heb je nu ook ergens kortsluiting. Als de dynamo geen spanning levert (los lampje over de contacten van de draaiende dynamo, vonken bij kortsluiten met schroevendraaier) zijn misschien de contacten ten opzichte van de as verdraaid en is de verbinding inwendig gebroken. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als de as niet goed vastgezet was in het frame (zie geklapper) of als iemand dacht de niet instelbare lagers in te stellen. Dit kan doorgaans in Kiel Windeweer gerepareerd worden .

LED verlichting, Edelux
De Edelux is een gesloten ontwerp en kun/mag/moet je niet open maken. Controleer bij geen licht :
  • Of de achterlichtsteker goed geisoleerd is en geen kortsluiting maakt met het huis
  • Of de draad goed contact maakt in de stekers
  • Of er geen kortsluiting in de draad zit, bv door een slordige splitsing van de coax kabel
  • Of de lamp niet vol met water is gelopen

De gevoeligheid van de sensor is niet instelbaar, maar als de sensor op een zwart spatbord kijkt gaat het licht eerder aan dan wanneer de ondergrond veel licht reflecteerd.  (Het sensoroog zit onder in de groef van de schakelaar, als je met de schakelring de sensor afdicht is het licht altijd aan.


Halogeenlampen
E6
Meest voorkomend probleem is het achterstevoren monteren van de Schalterring. Het magneetje kan dan niet voor de schakelaar worden gedraaid en het licht blijft uit.
Bij de E6 kan het gebeuren (als het lampje bij het inzetten niet goed in de reflector zit?) dat de centrale contactveer verbogen raakt en vervolgens sluiting maakt met de massaveer. Buig de centrale veer dan weer voorzichtig terug met een balpointvulling oid. 
E6 contactveer
Voor geen licht (ronde Lumotec):
De centrale contactlip in de Lumotec kan soms meedraaien samen met de bus door de centrale bevestiging van de lamp. Dit gebeurt als je de koplamp verstelt terwijl de bevestigingsbout erg vast zit. De lip maakt dan geen contact met het lampje. Oplossing: verwijder de reflector, het lampje en de schroefveer, buig de bladveer een paar mm naar voren en zet de koplamp weer in elkaar. Koplamp niet meer verstellen of iets minder strak vastzetten. De schroefveer wil ook wel eens uit de lampvoet vallen bij het verwisselen van het lampje, dan doet het nieuwe lampje het ook niet
Geen achterlicht
De Son dynamo heeft geen massaverbinding naar het frame. Als je geen dubbel snoer gebruikt moet de massa komen door de verbinding tussen de koplamp en het achterlicht van het frame. Gebruik je wel een aparte massaleiding dan moet de massadraad aan beide einden aan massa gelegd worden en niet worden verwisseld. B&M gebruikt een gestyleerde bliksemschicht om de plus pool aan te duiden. Op SHimano stekkers staat een harkje om de massa (verbinding naar het frame)  aan te geven 
Koplamp brand snel door.
De gemiddelde levensduur van een lampje is 100 uur, bij hardrijders 30-50. Fiets je veel en ook overdag met licht dan zijn dat dus meerdere lampjes per jaar. Gaan de lampjes veel eerder stuk dan is meestal een defecte overspanningsdiode in de koplamp de schuldige. Bij oude Lumotecs kan de Z-diode soms slecht kontakt maken, bij de Lumotec Senso kan de Z-diode bij overbelasting van de print vallen.
Gebruik je een koplamp zonder achterlicht, monteer dan een 3w lampje, wat ook voor de hardrijders de moeite waard kan zijn. Een E6 KS (de 2e koplamp bij de '12volt' versie) moet je ook nooit in zijn eentje aansluiten maar altijd in serie met nog een lampje. Als iemand de stekers afgeknipt heeft, de kortsluitversie is te herkennen aan het ontbreken van de aansluiting voor het stekkertje van het achterlicht .
Lampjes kunnen ook stuktrillen. Monteer een koplamp bij voorkeur dan ook niet op het niet-geveerde deel van een verende voorvork (dat trilt veel harder dan een niet geveerde voorvork) en vermijdt wiebelende koplampbeugels
Achterlicht brand snel door (of wordt opgeblazen)
Oorzaak is hier vaak de te hoge spanning veroorzaakt door een kapotte koplamp en een niet functionerende Z-diode. Controleer als dit vaker voorkomt direct de koplamp.
Minder licht
Een fietsgloeilamp heeft een ontwerplevenduur van ca 100 uur (dat is vergelijkbaar met een projector, een gewone 220V gloeilamp doet 2000-3000!) Trillingen kunnen er voor zorgen dat windingen van de hete gloeidraad aan elkaar lassen en zo worden kortgesloten. De gloeidraad wordt korter en zal minder licht uitzenden.  Om de kans hierop te verkleinen loont het dus de moeite de koplamp zo te monteren dat deze niet extra staat te trillen. Montage aan de verende voorvork is wat dat betreft funest, veel beter is dan een afgeveerde plaats zoals aan stuur of vorkkroon. Een krijsende voorrem kan onder omstandigheden ook teveel zijn voor de gloeidraad.

Vlekkerig licht
Bij oude gloeidraden willen de windingen nog wel eens kortsluiten, waardoor secties uitvallen. Nog erger zijn sommige goedkope lampjes, waarbij de gloeidraad niet op de normpositie zit. De gloeidraad zit dus uit focus, en het lichtbeeld wordt verstoord (vlekkerig)
3 watt lampjes kunnen flink
                                verschillen
Links Philips, rechts 'knakenspul'

Achterlicht gaat laat aan of zelfs helemaal niet
Als de weerstand van het lampje door inwendige kortsluiting van de wikkelingen verminderd wordt, zal de spanningsafgifte van de dynamo (=stroombron) verminderen. Vooral LED achterlichten met standlicht krijgen dan niet voldoende spanning (bv maar 4 volt!) om betrouwbaar te branden en op te laden.  Vervang het voorlampje, en je hebt aan alle kanten weer meer licht!

Dynamo loopt zwaar
Door de sterke magneten is het moeilijk om de as van de dynamo met de vingers te verdraaien, waardoor al gauw de indruk ontstaat dat de lagers vast zitten. Deze "Polfühligkeit" levert bij een draaiend wiel echter geen verliezen op omdat de weerstand heuvel op even groot is als de zet mee als de top bereikt is. Een Son in goede doen zal als je hem (met ingespaakt wiel) een slinger geeft bij het tot stilstand komen nog enkele malen soepel heen en weer slingeren tussen twee magneetpolen in. (Uiteraard met licht uit) Een andere controle is om het oor op de stuurpen te leggen als je het wiel een slinger geeft. Je hoort als het goed is een zoemend/snorrend geluid. Bij dynamo's die inwendig gecorrodeerd zijn of die lagerschade hebben zullen schurende geluiden ('kiezelpad') bemerkbaar zijn. Met licht aan moet de dynamo duidelijk zwaarder gaan lopen. Merk je geen verschil dan kan kortsluiting de oorzaak zijn: neem de kabels los en controleer of het zwaar lopen nu is opgeheven. Als de dynamo en zwaar loopt en geen licht geeft kan er kortsluiting in de dynamo zelf zitten.

SON maakt geluid
\

Geratel
Geratel ontstaat meestal doordat de as niet voldoende klem zit in de voorvork. De spanas zit misschien los (draad en boutkop altijd invetten) of de vork is te breed of heeft scheve padden.

Lagerspeling
Nieuw hebben de lagers van de SON geen speling. Na gebruik kunnen de kogellagers iets ruimer worden, in de grote orde van  0.01-0.02mm axiale en radiale speling. De lagerspeling van de SON is echter niet instelbaar, de speling op de velg van ca 0.2 mm is normaal. Veel meer speling houdt in dat de lagers beschadigd zijn en dat de naaf opgestuurd zal moeten worden. Een goede controle op lagerschade is door het wiel een slinger te geven, en het oor tegen het stuur te duwen. Er ontstaat dan een mechanische koppeling tussen schedel en naaf, zodat trillingen (=geluid) goed wordt doorgegeven. Een goede SON zoemt als een electromotor, krijgt u visioenen van houten wielen op een grindpad dan zijn de lagerbanen beschadigd. 

Kraken, getingel
Loszittende spaken kunnen ook aanleiding geven tot rare geluiden, zeker als het wiel radiaal gespaakt is. Vooral kleine wielen willen hun spaakspanning nog wel een verliezen, het komt tenminste veel voor bij Bromptons


Onregelmatig schurende geluiden
Dit kan komen door een zandkorrel in de spleetafdichting, of een splinter van de zeer brosse magneten.  Dit is niet kritich en zal meestal snel verdwijnen. Als het vriest kan het ook ijsvorming zijn, maar dan moet ontdooien helpen

Regelmatig schurende geluiden, zwaar lopen, vastzittende as.
Oorzaak hiervan ligt meestal niet aan de lagers maar aan een beschadiging van de dynano door ingedrongen water. De naaf is zeer goed afgedicht.  Water wat toch in de naaf dringt komt er dus ook maar zeer langzaam uit. De naaf kan dus vastvriezen, en roestdeeltjes kunnen in de nauwe spleet tussen stator en magneten onheil aanrichten. Zo'n dynamo dus direct opsturen voor demontage en reiniging. 

Son's oude type (met zwarte centersectie tot eind '99)
Dit type dat voor demontage eerst uitgespaakt moet worden is door ons nooit geimporteerd. Son verleende drie jaar garantie, maar voor service kunnen ze normaal aan ons opgestuurd worden.

Garantie/Service 
Neem voor je een lamp, dynamo cq compleet wiel naar ons opstuurt contact op. Son zal eigenlijk altijd repareren, denk dus niet dat je een nieuwe krijgt en het dus niet uitmaakt wat je verder stuk maakt:  door bv het snoer af te knippen ipv de moeite te nemen om het los te maken ben je bij de halogeenlampen €15 verder, de LED versies zijn gesealed en dan niet meer te repareren! !
son doorsnede



SL Dynamo's

SL is Steckerloss, dus de uitvoering zonder stekkertjes. Deze dynamo's werken met een aan een kant geisoleerde asring die aanligt tegen een geisoleerde contactplaat in de voorvork. Aan de contactplaat is een draad gesoldeerd die door de vork  loopt en ergens weer verbonden is met de 'hete' draad van de koplamp. De koplamp maakt massacontact met -doorgaans- de voorvork, en sluit zo de stroomkring naar het niet geisoleerde deel van de as van de dynamo .

Als het niet werkt zijn er grofweg twee opties: Kortsluiting (dan draait het wiel zwaar) of een onderbroken stroomkring

Kortsluiting maak je
door het wiel achterstevoren in de vork te zetten
de veertjes van de snelspanner verkeerd om te monteren
de koplampdraad door te schuren of ergens contact te laten maken. Bij een Santos kom je bij de soldeerverbinding van de koplampdraad door de contactplaat voorzichtig uit de vork te wippen en aan de draad te trekken. Bij anderen kan de verbinding ook in de binnebalhoofdbuis zijn geschoven. Als er ook nog een lader tussen geknutseld is kun je alles verwachten  ;)

Een onderbroken stroomkring is vaak een slecht massacontact tussen koplampvoet en frame: Design alu koplampbeugels zijn daar heel goed in, leg even een testsnoertje tusssen lamp en frame aan om dat te testen

controleer of de voet van de  koplamp goed massacontact maakt met het frame