Schmidt Original Naafdynamo FAQ
Dynamo's

Help, hoeveel SON dynamo's zijn er wel niet?

Nu een stuk of 100 (!) verschillende, maar dat zijn eigenlijk maar drie basistypen met variaties. Maar als we bij het begin van Schmidt Machinenbau beginnen:
  • Het begon in 95 of zo met het oermodel, 90mm diameter en met een zwarte centersectie. In NL nooit officieel geimporteerd
  • Vanaf 2000 -2014 hadden we de opvolger die nu de Klassik heet. ~75 mm in diameter en rechthoekig vormgegeven, Hij was wat lichter, had minder weerstand, en kon uit elkaar zonder het wiel uit te spaken. In die jaren zijn diverse updates uitgevoerd, de belangrijkste was de invoering van het ventilatiesysteem en RVS aseinden.  De naaf is geleverd in versies met of zonder 6 gaats schijfremflens, en in spaakgaten van 24 tot 48H. Er was een 20" en een 26-28" model.
  • Vanaf 2014 hebben we de huidige generatie met ronde vormgeving ('het bolletje'), lichter, weer kleiner, eventueel met 6-gaats of centerlock disk, kleurtjes, spaakgatvariatie  enz. Qua weerstand en stroomopbrengst zijn de verschillen met de vorige versie gering. De 20" versie (Sondelux) kan je nu met LED lamp ook in een groot wiel gebruiken, en dan heb je wel duidelijk meer licht en minder verliezen.
  • Een afgeleide van de Sondelux is de XS voor Bromptons etc, deze dynamo bestaat in twee huisvormen, een voor gewone spaken en een voor spaken zonder haakse bocht
  • De Sondelux is er nu ook in een versie voor 12mm steekas en met Centerlock remschijfopname, de Son 28 is er in versies met 12mm of 15 mm steekas en in Centerlock of 6 gaats. En in 100 of 110mm (Boost) inbouwbreedte


son dynamo met
                              remschijf
Son Klassik disc polished

Past de SON in iedere voorvork?
De standaard SON past met 100 mm inbouwbreedte en 9mm aseinden in praktisch iedere normale vork. De stijve as heeft ook geen problemen met montage in een geveerde voorvork, en veel modellen zijn voor tandems toegelaten. De SON 28 en Sondelux zijn zelfs verkrijgbaar in een schijfrem uitvoering, maar niet combineerbaar met een trommelrem of rollerbrake. 
Sommige vouw-deelfietsen (oa. Brompton, Dahon, Moulton NS, Tikit)  hebben een 70-73 mm inbouwbreedte, daar is nu de SON XS voor leverbaar.
Er zijn ook steekasversies (15 en 12mm) en extra brede versies voor Boost en fatbikes (110, 135 en 150mm)

Waar is de SON dynamo te koop?
De SON is geen groot product op de Nederlandse markt en zal nooit bij iedere fietsenmaker in de winkel liggen. Bel of mail als je er niet uitkomt. Ook vindt je SON's al standaard gemonteerd in de betere (vakantie) fietsen zoals onder andere Avaghon, Idworx, Jan Jansen, Jongerius,  Koga's of Santossen.

Welke spaaklengte heb ik nodig?
Zie de rekenhulp op de SON site, vergis je niet met het spaakaantal!

Kun je achteraf een remschijf aanbrengen?
Nee, dan zou je het naafhuis moeten omruilen en dat is geen economische oplossing. Bestel een nieuwe SON, de oude SON kun je vast wel prive verkopen. (NB, sommige OEM's zoals Koga leveren al hun fietsen met een schijfremversie, ook al heb je velgremmen)

Kan je een dynamo ombouwen naar steekas?
Nee, de as is een integraal onderdeel van de dynamo, de steekas versies hebben een dikkere as, grotere diameter lagers etc. Wel kun je een insert in de 12mm steekas dynamo's steken om de dynamo in een conventionele voorvork te monteren. Voor de 15mm steekas dynamo's gaat die truuk niet op, omdat de aanlegvlakken in de vork een grotere diameter hebben dan de norm voor 12mm en 9mm. Er is vast wel een Chinees die toch een adapter aanbiedt, maar de kans is dus groot dat dat niet lekker in de vork einden past.

Is de SON ook in een kleurtje leverbaar?
Ja en nee. SON's worden in de meeste gevallen in gepolijste of zwarte uitvoering geleverd. Maar er komen steeds meer kleuropties bij, zie hiervoor de kieswijzer.  Koplampen en achterlichten zijn er in nog meer kleuren

Komt er ook een 12V SON
De huidige SON's kunnen ook 12V leveren (of nog meer afhankelijk van toerental en belasting), maar met de huidige sprong in de LED techniek is een 12v dynamo achterhaald. 

Mag een SON in tandems?
De SONdelux en SON 28 mogen ook in tandems worden toegepast. Het schijfremmodel is nu ook vrijgegeven voor gebruik in tandems, mits de aseinden worden voorzien van roestvaststalen kartelringen (T-uitvoering)

Kan ik met de SON ook een accu opladen?
Hoewel met een condensator ondersteund LED licht (bv de SON  voor & achterlichten of Bumm verlichting in Plus-uitvoering) het licht ook na stilstand nog geruime tijd blijft branden, zijn er natuurlijk altijd mensen die meer willen, al was het maar om op vakantie de laptop, de GSM of de GPS op te laden. Met een 6V gelijkrichter en wat bekabeling is dat ook heel goed mogelijk. Zie hiervoor de site van SON zelf (Deutsch Kentnisse erfördert) en deze pagina. Om de gelijkrichter aan te sluiten heeft SON speciale stekker oplossingen. 

Doet de SON het ook in de winter?
Uiteraard, een naafdynamo is ideaal in de winter omdat er geen slip op kan treden. Wel beslaat onder sommige omstandigheden de ruit van de LED koplamp aan de buitenzijde, want die wordt niet meer verwarmd door het hoge rendement waardoor de LED koud blijft.
Heb je een hele vreemde definitie van winter, en ga je fietsen tussen de ijsberen (=Meals on Wheels) , dan zijn de dynamo's ook leverbaar met een speciaal lage temperatuurvet in de lagers.

Ik vind die 2 stekkers onhandig, kan dat ook anders?
Een standaard SON gebruikt voor de aansluiting twee 4.8mm stekers, van hetzelfde materiaal als de lippen op de dynamo zodat ze niet corroderen. Als alternatief is er een coax oplossing, een blokje dat je op de dynamo steekt (past alleen op de bolletjes, maar beperkt op de Klassik) en waar een enkele coax stekker in past.
Af fabriek kun je bij sommige merken ook voor een SteckerLos  kiezen, dan is de dynamo een versie die contact kan maken met een speciaal gemodificeerde voorvork en zijn de draden meestal onzichtbaar binnendoor verlegd. Sommige vorken kunnen achteraf omgebouwd worden, zie de pagina over SL


Mijn computer doet raar (of haal ik toch 300 km/h?)

Die ganz neuen drahtlosen Modelle von Sigma Sport (z.B. 1200 RDS) sollten dank digitaler Signal-Codierung nicht mehr so leicht gestört werden.

Persönliche Erfahrung mit "besseren" Fahrradcomputern haben wir nicht (wir benutzen gar keine). Bei den meisten Modellen (z.B. HAC) wurde uns berichtet, daß die Umrüstung von drahtlos auf "mit Draht" erfolgreich möglich ist und auch noch die Batteriekosten senkt. Ansonsten würde ich dazu raten, den Signalgeber möglichst weit weg vom Nabendynamo und allen Fahrradbeleuchtungskabeln anzubringen - also an der linken Gabelscheide recht weit oben.

Oftewel, als je computer raar doet door de magneetvelden van de dynamo, probeer dan de de opnemer en computer zo ver mogelijk uit de buurt van de dynamo en draad naar de koplamp te houden. De draad van de computer en de verlichting samen om de remkabel wikkelen kan ook een aardige ' transformator' opleveren, de draden niet gewikkeld maar recht omhoog leiden kan dan al voldoende zijn om de storing op te heffen

ANT+ speedsensors
Deze om de naaf geklemde sensors meten het aardmagnetisch veld. Dat is zwakker dan de magneten binnen in de SON. Monteer dit soort sensors dus op de achternaaf, niet op de dynamo. Volgens Garmin:

Despite the auto-calibration process mentioned above, the sensor will likely have challenges if mounted over a dynamo hub (i.e. a hub that generates power for a light or other device). These hubs typically have magnetic components which will interfere with the sensor. Since these hubs are much larger than the typical road/mountain bike hub, users will generally mount the sensor on the other wheel.

Mijn Avocet computer doet raar!
Avocet computers met een ringmagneet krijgen problemen met storing door de extra 'ringmagneet' die in de SON zit. De oplossing is om de Avocet magneetring weg te laten, en het signaal van de dynamo op te pikken. Deel het calibratiegetal door 1.3 en voer dit in in de computer in.

Kan een SON stuk?
Alles kan stuk, maar bij een SON duurt het wat langer. Electrisch kun je een Son niet verpesten, kortsluiting is geen probleem. Het trapt alleen zwaar. Vocht kan wel een probleem worden, dus niet met de dynamo door rivieren waden, en het ontluchtingsgat in de as niet dichtsmeren met een dikke lik vet op de snelspanner. Water in de naaf laten lopen, dit laten bevriezen en dan het wiel aan het draaien krijgen is altijd funest. Net als tangen op de aseinden zetten, moet je ook niet -laten- doen. dus pas op voor goedwillende reparateurs die nog nooit een naafdynamo hebben gezien.  Op normaal gebruik geeft SON 5 jaar garantie, en ook na die tijd kan de naaf gerepareerd worden (voor een vriendenprijs)

De contactlippen zijn ook niet onverwoestbaar, enig beleid bij het losnemen van de stekkers en het plaatsen van het wiel in de vork is aan te raden. Ga ook niet fietsen met een los wiel, de as kan gaan draaien en wikkelt het snoer rond de as en rukt zo misschien de stekkers uit de naaf.



Koplampen

Welke koplampen zijn er?
Schmidt is begonnen met een paar halogeen koplampen van Busch&Mueller, maar gemodificeerd en voorzien van eigen snoer en wip-schakelaar. Later kwam er de E6 bij, met een aluminium lamphuis en de grote reflector overgenomen van de Bisy koplamp. Deze zijn allemaal opgevolgd door de Edelux met LED, die inmiddels als Edelux2 (met oa verbeterde afdichting)  door het leven gaat.

Welke Edeluxen zijn er?
edellux line up
Als we de verschillende kleurtjes en bekabelingsuitvoeringen even negeren hebben we de oerversie Edelux, de verbeterde versie Edelux2, een 'op de kop' uitvoering van de Edelux ll (LED zit aan de kant van het voetje ipv er tegenover) en de Edelux lI DC versies. Normaal is de Edelux geschikt voor aansluiting op een naafdynamo, voor een accu (E-bike) moet je echt de juiste DC=gelijkstroom versie gebruiken. Dan staat ook de toegelaten spanningsrange op de ring (er is ook een versie tot 75V). K607 is het Duitse Prüfzeichen, dat is in NL minder boeiend

Kan ik de Schmidt koplampen ook met een andere naafdynamo gebruiken?
Naafdynamo's van concurrenten hebben veelal een massaverbinding met het frame. Als je de draden dan verkeerd om aansluit heb je geen licht. (buitenmantel in de coax = massa) De Schmidt oval plus uit de vorige eeuw had de schakelaar in de massakant zitten. Als je de lamp niet geisoleerd van het frame monteert is het licht altijd aan.

Wat voor koplamp kan ik aan de SON hangen?
Schmidt levert uiteraard prima koplampen om met de naafdynamo's te kombineren. Zoek je wat anders dan moet je er op letten dat de koplamp een aan-uit schakelaar bezit, voorzien is van een overspanningsbeveiling in de vorm van een Zehnerdiode of andere electronica (goede naafdynamo's zijn nooit voorzien van zo'n diode, sommige banddynamo's wel zodat je daarvoor wel koplampen zonder diode tegenkomt) en dat je zo nodig het juiste lampje monteert. (6V-2,4W met achterlicht, of 6V- 3W zonder). Monteer je een LED lamp dan is voor straatgebruik een versie aan te bevelen met een reflector die een goede licht-donker afscheiding heeft. Fijn voor tegenliggers, en ook voor je zelf prettig in de mist. Dat zijn dan meestal Duitse lampen, geen spul voor MTB's of Amerikanen of van Aliexpress

Mag je de SON koplampen ook alleen met accu's gebruiken?
De inschakelstroom bij een accu is gauw 10 x hoger dan de nominale stroom. Om een voorbeeld te noemen, de schakelaar in de E6 kon maar 1 Amp, 30W aan. De kans is dus groot dat je de contacten aan elkaar last. Niet doen dus. De dynamo LED lampen functioneren alleen optimaal op wisselstroom, met een accu kun je ze opblazen. Dat begint heel even met blauw licht en dan is de magische rook eruit!  Voor E-bikes zijn er nu speciale versies die wel gelijkstroom proof zijn, op de lampring staat dat duidelijk aangegeven met de toevoeging DC

Kan ik een (SON) koplamp ook op de kop monteren?
Nee, de reflectoren in fietskoplampen (dus niet de meuk van Ali express)  zijn als het goed is asymmetrisch en zitten vast in het lamphuis. Op de kop gemonteerd komt er veel strooilicht omhoog, en is de lichtverdeling op de grond zeer onregelmatig (dichtbij te veel, veraf te weinig licht). Bovendien kan er makkelijker water in de lamp lopen. De Edelux koplampen zijn wel in een geinverteerde (Upside down) uitvoering te bestellen, maar dan heeft de lamp geen sensorstand.

Hoe sluit je een achterlicht aan?
Bij een naafdynamo sluit je het achterlicht aan op de koplamp, zodat ze samen aan en uit gaan. De stekkeruitgang zit bij de edelux in de lampvoet, voor de massaverbinding gebruik je een ringoog onder de bevestigingsbout (of de massa van het frame)

Hoelang gaan de halogeen lampjes mee?
Bij een naafdynamo gaan de lampjes niet langer of korter mee dan met een gewone goede banddynamo. Bij een slechte banddynamo zal het lampje uiteraard minder vaak branden en ook op een lagere spanning. Rij je met een dynamo hard dan zal de spanning ca 6.8 volt bedragen. De ontwerp levensduur van een fietslampje is ca 100 uur, maar als je altijd hard rijdt zal die door de geringe overspanning en trillingen ca 30-50 uur bedragen. Ook als de lamp nog wel licht geeft kan het al zinvol zijn om de gloeilamp te vervangen: Oude lampjes hebben een geringere lichtopbrengst omdat de weerstand van de gloeidraad afneemt waardoor de spanning zakt. Vaak merk je dit als eerste aan een LED achterlicht wat slecht gaat functioneren door de lage spanning. LED's in koplampen hebben een levensduur van enkele duizend uur en zijn daarom niet te vervangen. Als een LED koplamp stuk gaat is het meestal de overige electronica, niet de LED zelf

Het licht knippert bij lage snelheden, kan dat niet anders?
 
Als de LED lamp dit doet is er iets stuk, maar voor een klassiek halogeenlampje is het normaal. Met een halogeenlamp is bij wandeltempo de frequentie van de wisselstroomdynamo goed waarneembaar. Pas vanaf 8 km/h kan het menselijk oog de helderheidsvariaties in de lamp niet meer volgen.Bij de E6 halogeenlamp hebben wij gemeend dit zo te moeten laten, de keus is of helder & knipperend licht, of constant bijna geen. Het heldere licht valt tenminste nog op. Moderne Led lampen met fatsoenlijk standlicht hebben er nauwelijks last van, want die gaan op standlicht als je langzaam rijdt. Goedkope ledlampen met slecht standlicht kunnen wel behoorlijk knipperen.

Wat zijn lumen?
Lumen is de eenheid voor de totale hoeveelheid licht die bv een LED produceert. Een goede LED zit op 100 Lumen per Watt (of meer, ze worden iedere keer weer beter). Als je het stroomverbruik weet zegt het dus iets over de efficiency, niet of je er in de praktijk iets mee kunt zien.

Wat zijn Lux?
Lux is de maat voor de gemeten lichtsterkte op een oppervlak. Bij koplampen kom je vaak het getal tegen wat ook gebruikt wordt bij de Duitse typegoedkeuring, de helderheid op 10m afstand op een vlak van 1m2. Als je alleen daar licht hebt maar daarnaast niets zie je nog niks op de fiets, vandaar dat de StVZO ook daar verdere eisen stelt. Van belang is dus niet alleen een goede helderheid recht vooruit, maar ook een geleidelijke afname links en rechts, geen bijzonder felle vlek net voor je zodat je verder niks meer ziet omdat je oog zich daarop instelt, en een goede horizontale licht-donker afscheiding. De licht-donker afscheiding is belangrijk voor tegenliggers, voor rijden in de mist, en het is wel zo efficient om licht terug naar de weg te weerkaatsen in plaats van naar de boomkruinen te schieten. De trend bij fietskoplampen is om de verbeterde lichtopbrengst te gebruiken voor een bredere bundel zodat je in bochten beter weet waar je bent en waar de weg ophoudt. Een kilometer ver schijnen klinkt leuker dan het is.

Mag ik twee koplampen gebruiken in Nederland?
Formeel vermoedelijk niet (ligt aan de fiets), maar de wetshandhavers leggen het accent in de opsporingspraktijk meer bij wielrijders met te weinig licht. (en knipperende lampjes etc) Maar met een goede LED is dit op een 2-wieler  niet meer zo zinvol

Is de levertijd van de Edelux echt zo lang?
In het introductiejaar 2008 was het een half jaar, inmiddels is de lamp practisch altijd uit voorraad leverbaar, tenzij je een heel aparte versie zoekt.

Ik had wel verwacht dat de Edelux veel licht geeft, maar zoveel?
Het teveel geproduceerde licht kunnen we helaas niet terugnemen.

Achterlichten

Kan ik de SON cq Edelux koplamp ook zonder achterlicht gebruiken?
Led lampen zitten vol met electronica die dat allemaal regelt, met of zonder maakt dan niet uit.  Voor halogeenlampjes geldt dat e
en klauwenpooldynamo vanaf een bepaald toerental een maximale stroom levert die bijna onafhankelijk van de belasting is. Met alleen een standaard 2.4W lampje resulteert de 550-590 mA van de SON dan al gauw in meer dan 7 V, zelfs in koplampen met een overspanningsdiode. Wil je langer dan 10 uur met je lampje toe, dan kun je dus beter een 6V3W-lampje, zoals de Philips HPR64.3W monteren. De SON E6 koplamp heeft een sjieke spanningsregelaar die wel de spanning laag genoeg houdt, maar met 3w heb je uiteraard meer licht.

Wat voor achterlichten levert Son
Er zijn in wezen drie typen achterlichten, allemaal met hetzelfde binnenwerk: een bagagedragerversie met 50mm boutafstand, een versie die je om de zadelpen kunt klemmen, en een spatbordversie . De spatbordversie heeft in gepolijste vorm een ronde vormgeving en is hoekig in zwart. Glaasjes zijn of wit of rood. Een reflector wordt los bijgeleverd bij de dragerversie, ivm art 5.9.54. Er zijn ook kleuropties voor het aluminium huis. De draad is onlosmakelijk verbonden met het lampje.

Hoe sluit je een achterlicht aan?
Bij een naafdynamo sluit je het achterlicht aan op de koplamp, zodat ze samen aan en uit gaan. De stekkeruitgang zit bij de edelux in de lampvoet, voor de massaverbinding gebruik je een ringoog onder de bevestigingsbout (of de massa van het frame) Het is niet toegestaan het achterlicht direct aan de dynamo te hangen, dan mis je de spanningsbegrenzing die in de koplamp zit.