 |
Hirondelle
Af en toe komt
er ook wel eens iets ouds de werkplaats binnen, en deze retrodirect uit
1925 oid is bijzonder genoeg om hier te laten zien. Deze kwaliteitsfiets
van vlak na de 1e wereldoorlog is namelijk voorzien van 2 versnellingen
vooruit en twee achteruit! Niet dat je met achteruitfietsen zelf ook achteruitgaat,
want door de gekruiste ketting gaat de fiets gelukkig wel naar voren. De
voorderailleur, die geheel in de trend vooruittrappend op- en achteruittrappend
af kan schakelen zorgt voor de verdubbeling van de mogelijkheden die de
twee freewheels bieden.
Het frame is
zoals je bij meer Franse frames uit die tijd tegenkomt lugloos autogeen
gelast, en de finish was ooit 'fijnst vernikkeld' zoals op altijd vette
tandwielen nog goed te zien is. |
 |
Les
vitesses
Hier zie je
goed hoe de aandrijving werkt: Trap je vooruit dan wikkelt de ketting zich
normaal op het kleine achtertandwiel af. Vandaar loopt de ketting via de
spanrol weer terug over het grote achtertandwiel. Dit kan niet zo hard
draaien als zijn kleine broertje, dus de freewheelpallen hebben het druk.
Trap je achteruit
dan is de situatie omgekeerd en drijft de schuin lopende ketting het grote
tandwiel aan. Het kleine tandwiel draait dan achteruit. |
 |
Het
gestaalde kader
Op deze foto
is goed te zien dat de liggende achtervork een wulpse bocht moet maken
om de ketting door te laten.
De achterrem
heeft ook duidelijk als inspiratie gediend voor moderne constructies. |
 |
Pienter
pookje
Er is ook een
voorderailleur: dit is de commandeur |
 |
Mit
verdaipens
En hier is het
mechaniek. De arm scharniert rond het bracket en is voorzien van twee conische
schakelhulpen die de ketting oplichten en richting het andere tandwiel
geleiden. Om op het grote blad te komen draai je de vork omhoog terwijl
je vooruit trapt, het afschakelen wil alleen als je achteruit trapt. |
 |
Cartridge
trapas
De trapas is
eenvoudig te verwijderen door het losdraaien van de borgring. Het gat rechts
in het huis dient voor de smering, het correspondeert met een olienippel
in het frame. De flens links hoort bij de voorderailleur. |
 |
Vooruitgang
De kogelbanen
van deze 75 jaar oude trapas zien er een stuk beter uit dan bij menig modern
fietsonderdeel! Het balhoofdstel is inwendig ook nog perfect! |
 |
Cassettenaaf
Het lijkt wel
een cassettenaaf. De tandwielen worden op de naaf gestoken en vastgezet
met een borgring. Alleen is hier het naafhuis zeskant, en is het freewheel
met de tandwielen geintegreerd. |
 |
Spaaknippel
De spaaknippels
zijn voorzien van een opgeperst logo. De franse ventielen leverden trouwens
ook een echte verrassing op, want linkse schroefdraad op het velgmoertje
was ik ook nog niet eerder tegen gekomen! |