M-Gineering framereparaties en aanpassingen
 
 

Naast het maken van complete frames doen we ook reparaties en aanpassingen: De draai- en freesbank, en de lashoek met TIG, CO2 en acetyleen zijn hierbij onmisbaar, alsmede een grote kennis op het gebied van speciale fietsconstructies en exotische onderdelen

Voorbeelden:

Kortom, heeft u een technisch  fietsprobleem dan kan het zeker lonen om hier contact over op te nemen

Aluminium: Alumnium frames zijn helaas maar beperkt te repareren. Bij scheuren loop je tegen het probleem aan dat de nieuwe las niet sterker is dan de originele buis want de las samenstelling en de benodigde warmebehandeling om weer sterkte te krijgen is een grote gok. En het frame was al bewezen niet sterk genoeg op die plek. Een afgebroken derailleuroor is wel te proberen, maar structurele schade is toch meestal einde oefening.
 
 

crank inkorten
Crank inkorten op de freesbank

ingekort

cranks worden minimaal 21mm korter, maar meer kan ook met genoeg vlees



zadelpen kotterenslagtrekker

Vastgeroeste zadelpen verwijderen: eerst de  pen afzagen en de binnenkant uitkotteren totdat er nog  maar een dunne huls is overgebleven. Dit frame was al zwaar aangeroest aan de buitenkant, maar normaliter hoeft de lak weinig te leiden.  Als er nog maar een dunne huls over is, is de pen zijn stabiliteit kwijt en kun je hem er met de slagtrekker uit halen

en daar is tie dan!
En dat is hem dan: de zadelpen is aan de buitenkant nog heel, dus heb je ook geen kans op een zaagsnede in het frame



kromme padgerepareerd!

Derailleuroor repareren: rechtbuigen, prop in lassen, vlak vijlen en nieuwe draad tappen (aluminium frame)
Maar meestal is het niet zo dramatisch en volstaat het aanbrengen van een schroefdraad-insert


draad reparatie

Uitgelubberde bracketschroefdraad herstellen met een insert, zodat de originele cups weer gebruikt kunnen worden. Bij een stalen frame kun je ev ook de draad herstellen door de draad op te solderen en opnieuw te tappen,maar dan moet er ook geverfd worden.


bracket verwijderen
Onwillige bracketlagers verwijderen zonder schade aan het frame

binnenbalhoofdbuis vervangen
Voorvorken voorzien van een nieuwe binnenbalhoofdbuis (schroefdraad restaureren of de buis inkorten met nieuwe draad kan ook)

afgebroken zadelklemming

Afgebroken zadelklemming, op een tandem dubbel lastig maar in staal ook te repareren

losgeraakte soldeerverbindingen
Losgeraakte soldeerverbindingen weer restaureren van die klassieker (zie de 2 mannetjes tussen onder en bovenbuis)


trailer

bestaande trailer omgebouwd voor een 100 mm brede band en een BOB koppeling



boutje

Onwillige boutjes verwijderen, al dan niet met afgebroken tap erin.  (precisie uitboren, of  een houvast er boven op lassen_