M-gineering

De meeste fietsen die ik bouw zijn vakantiefietsen. Dat mogen fietsen met derailleurs zijn, maar ook Rohloffnaven zijn veel gevraagd. Maakt mij niet uit, iedere fiets is toch uniek en wordt vanaf de eerste buis tot het laaste schroefje bij elkaar gezocht. Hieronder staan wat exotische escapades, wat normalere fietsen staan ook in de fotogalerij
Basis voor een frameontwerp is een lange checklist, deze is hier te downloaden.
De prijslijst om de gedachten te bepalen staat hier
 

SRS
De SRS is een op maat gemaakte randonneur die bovendien voorzien is van een aantal bijzondere zaken. SRS staat in dit geval voor Son, Rohloff , S&S btc's en Split-Endz. 

Son is de naam van de naafdynamo: onvoelbaar, onhoorbaar, een zee van licht en niet stuk te krijgen.

Rohloff is de ontwerper en fabrikant van een zeer bijzondere 14 versnellingsnaaf. Alle draaiende delen zijn beschermd in een oliebad, en met de snelspanner is het wiel toch in een oogwenk uit het frame gehaald. De vertikale uitvaleinden in het frame zijn verstelbaar, zodat geen extra kettingspanner meer nodig is, en de wiel bij montage altijd goed staat.

BTC in buis, zonder wartelmoer S&S bicycle torque couplings zijn de buiskoppelingen waarmee het frame deelbaar is uitgevoerd. Zo past de hele fiets in een discrete koffer (geen gezeur bij inchecken), en is beschadiging tijdens transport een stuk moeilijker geworden.

Dit zijn de twee helften zoals ze in de buis gesoldeerd worden. De taps toelopende vertanding wordt met een wartelmoer in elkaar geperst en vormt zo een onwrikbare en kraakvrije verbinding.  De wartelmoer is hier voor de duidelijkheid verwijderd. Zie ook de fotogalerij voor een ander voorbeeld.

Het Split-Endz stuur is deelbaar, en daardoor bij transport veel makkelijker in de koffer onder te brengen. Bovendien kon nu de versteller voor de Rohloff naaf (die normaal niet op een racestuur is aan te brengen) een plaatsje op het stuur krijgen

Een blik op het Split-endz stuur met de handgemaakte voorbouw (de huidige versie past in een standaard OS stuurpen) , en de geintegreerde Rohloffshifter.
 

 

Dit is een andere mogelijkheid om de shifter van de Rohloff speedhub op een fiets met een racestuur (en een opzetstuur) te monteren. 
Het steuntje wordt om de binnenbalhoofdbuis geklemd, en je kunt het stuur demonteren zonder het balhoofdstel opnieuw af te moeten stellen.