Oude techniek
(de parkeerpagina voor 'af en toe kom ik wel eens wat leuks tegen')
(c) 2004 -2009 m.s.gerritsen

cycle benelux

Cyclo Benelux derailleur

Een oudje uit 1958 oid. Anders dan de naam doet vermoeden is de derailleur Engels (naar Frans ontwerp) maar naar Engelse maatstaven is de derailleur uiteraard goed en luxe!  Hij zit in ieder geval leuk in elkaar. De kooi wordt heen en weer bewogen door een rond asje te verschuiven, tegen een veer in, door er met een ketting aan te trekken. De kooi-as kan dus ook draaien in de geleidebus. De veer is een draadgewonden schroefveer die ook de kettingspanning voor zijn rekening neemt.  De veer wordt afgedekt door een slappe veer uit bandstaal. De kooiveer kun je strakker zetten door de tegenhouder te verdraaien. De lus van het veereinde is nog net te zien, de gekartelde ring past over een zeskantmoer op de derailleurbody, en je kunt hem verdraaien door hem iets in te drukken. De veer duwt de ketting naar het grootse kransje, het is dus een top-normal design. De wieltjes zijn trouwens van staal, kogelgelagerd en ongetwijfeld nog origineel!

cyclo benelux

Cyclo Benelux derailleur 2

Afstellen is simpel. De gekartelde bus waar het kettinkje uitkomt kun je verdraaien, en daarmee verschuift de geleiding en schroef je de derailleur onder het grootste tandwiel.
Niet zo goed zichtbaar (pijl) is de schroef waarmee je de derailleurbody kunt verdraaien om de afstand tussen pignon en bovenste geleidewieltje in te stellen

Een aanslag om niet over het kleinste tandwiel te schakelen is er niet, maar het is niet ongewoon om aan de derailleur te moeten buigen om te zorgen dat het kleinste tandwiel ueberhaupt gehaald wordt.

cyclo benelux

Cyclo Benelux voorderailleur

Ook voor treffen we een lineair design aan. Maar met die paar tanden verschil van de halfstep zijn de prestaties ook niet zo kritisch. Om voor elkaar te krijgen dat de kooi ver genoeg naar binnen gaat los je de klemschroef en verschuif je hem over het asje.....

cyclo benelux

Cyclo Benelux voorderailleur 2

Hier zien we het simpele krukje dat het asje naar buiten duwt. De kooi wordt geleid met twee ronde asjes (met eentje zou hij net als achter kunnen verdraaien) en op het onderste asje zit een verstelbaar aanslagmoertje dat de slag beperkt.

blokketting
Blokketting

Op oude fietsen kom je nog wel eens een blokketting tegen, ook wel eens Humber ketting genoemd. Bij de hier gefotografeerde variant is het blok niet zo duidelijk meer, bij de vroege kettingen bestond de korte schakel uit een massief stuk. Blok plus schakel is 1" lang, dus twee keer zo lang als een huidige fietsketting

chater lea tandwiel
Chater Lea
Oude tandwielen willen nog wel eens een creatief ontwerp hebben. 
gelaste verbinding
Gelaste frames
Dit is een detail van een oud Frans 650B frame. De hoofdverbindingen in het frame zijn autogeen gelast (en bijgevijld) ipv gesoldeerd.
charmante achterpad
Gelaste frames 2
Hetzelfde frame, dit zijn de achterpadden. Merk op de elegante lijn van de wielsleuven. De boog is een versterking in verband met de terugtraprem. Niet dat dat voldoende was, de achtervork is namelijk wel zeer dun
campa rodgear
Campagnolo Cambio Corsa derailleur
Een hele vroege (1940-1950) derailleur, Ergopower is nog erg ver weg! Met het bovenste handeltje draai je de achteras los, met de hendel eronder kun je schakelen. Het bovenste handeltje zit achter een veertje, want bij een lekke band moet het wiel er makkelijk uit kunnen.
campa rodgear
Campagnolo derailleur 2
Door de kooi te verdraaien en achteruit te trappen kun je de ketting op een ander (Regina) kransje manouvreren. De ketting spant zich door de schuine stand van de padsleuf en het gewicht van de rijder. 
campa rodgear
Campagnolo derailleur 3
De as is net als de padden voorzien van een vertanding. Hierdoor zal het wiel niet scheef komen te staan en vastlopen. Als je echt handig bent kun je schakelen zonder te stoppen, maar op een hobbelige weg zal dat niet meevallen!
racestuur?
30-er jaren racestuur
Waar hebben we deze vorm  toch meer gezien? (oplossing, klik hier)
resilion rem
Resilion rem
Een Engelse cantilever uit de 30-er jaren. Wordt met een beugeltje op het frame geklemd, en de speciale remkabel splitst om de twee helften te kunnen bedienen (goed te zien in het hogere plaatje)
chater lea balhoofd
Chater Lea balhoofdstel
Als je alle onderdelen voorziet van een smeermiddel kunnen ze knap oud worden. Voor het onderste lager zit er een links op het frame, goed te zien op de foto met het stuur
Sturmey Archer
                          shifter
Who needs STI?
batavus bracket
Batavus bracket
Het bracket van deze 50 jaar oude Batavus is voorzien van een losse huls. De huls en de ingeschroefde cups worden met twee stropbouten vastgeklemd. De draad is ook apart: aan beide zijden rechtse draad, voor zover ik kan nagaan BSA.
locomotief tour de france

Locomotief Tour de France ca 1962-1965

Hollandse racehistorie. Mag ik even op passen, een originele koersfiets uit vroeg 60-er jaren, gebouwd door Locomotief in Amsterdam.
Originele specificatie met Campagnolo Gran Sport derailleurs en laagflensnaven, Titan/ Maes stuurpen en bocht, Brooks B17 narrow, gelaste Weinmann velgen, Robergel spaken, en Conti 30mm banden, Stronglight Competition cranks (170mm) en holle as en Weinmann 500 remmen die het ook nog doen! De Televizierploeg van Pellenaars reed met aluminum Record cranks en Mafac remmen, maar dit is voor die tijd ook een keurige specificatie.
Locomotief zou uiteindelijk in '65 overgenomen worden door Gazelle, die daarmee de kennis in huis kregen om de Champion Mondials te gaan ontwikkelen

locomotief
Balhoofdplaatje


nervex pro

Nervex pro zadel- en bracketlug. De lakvernietigende kabelclip is Engels ( Terry)
531

Nog meer Engels: Reynolds 531 butted frametubes.

Totale fiets weegt 12.75 kg ex pedalen
74 graden //
maat 590
bovenbuis 562
drop 58mm, brackethoogte 290!
achtervork 430-450mm
sprong 55mm, naloop 43mm


balhoofdlug

Balhoofdlugs uit een andere en simpeler serie dan de bracket en zadellug! Nervex pro's hadden een hele slordige verdikkingsring die veel framebouwers er standaard afslepen. Misschien hadden ze daar bij Locomotief geen zin in of tijd voor.
vorkkroon

Vagner vorkkroon voor de platte Reynolds scheden, gemodificeerd  met zo te zien een autogeen gelaste verlenging aan de binnenzijde
conti 30mm

De 30mm brede Conti's vallen dik en hoog uit, en dan nog zat ruimte voor spatborden. De oogjes zijn er ook
cambio gran sport

Gran sport voorderailleur', tot 67 hadden ze allemaal nog zo'n steun voor de - niet beklede- buitenkabel.  Geleiders op het bracket (al dan niet met klembeugel) bestonden nog niet. De schroefjes en de veren zijn nog niet verroest, iemand heeft alle jaren heel goed op de fiets gepast!

Schakelt 50 en 47 tands (halfstep) aluminium bladen van  het franse Simplex-geen familie (De Nederlandse Simplex fabriek had Locomotief overgenomen)
Achter is een blokje met 14-16-18-20 en 22 gemonteerd. Maar voor de bergetappes, de Gran Sport achter kan een 26 hebben!
fongers rih 1968

Fongers-Rih (1968)

Voor Fongers door Batavus werd overgenomen (1972) hadden ze een deal met Bustraan in Amsterdam om aan de Hereweg sportfietsen te fabriceren onder de naam Rih. Later kwamen er ook de eenvoudiger koersfietsen bij, en er was zelfs een Fongers-Rih ploeg. Een Fongers -Rih heeft het framenummer op de onderste balhoofdlug ingeslagen, dit is 159H.  Afmontage is niet origineel,  maar het kaarsmodel zadelpen , de Weinmann remmen en het Titan-Rik van Steenbergen stuur en stuurpen zal nog wel kloppen.