(fiets) Materiaalkunde voor Dummy's
M.S.Gerritsen (c) 2023


Hoe zie je het verschil tussen een loden pijp en een koperen buis? Is mijn frame van staal? Kun je zien waar een velg van gemaakt is? Waarom is er voor een bepaald materiaal gekozen? Allemaal hele basale vragen waar je hier discreet hopelijk het antwoord op vindt.
Er worden heel veel verschillende materialen in een fiets gebruikt, want de ontwerper zoekt altijd bij ieder onderdeeltje naar de juiste combinatie van maakbaarheid, sterkte, levensduur, uiterlijk en kostprijs. Ruwweg kun je de materialen onderverdelen in natuurlijke materialen, metalen en kunststoffen.  Hier een overzicht vanuit fietsperspectief

Natuurlijke materialen.

Leer
Leer is een prettig materiaal voor de contactpunten met de mens. Het ademt, is vocht doorlaatbaar en flexibel en sterk. Nadeel is dat het kan schimmelen en uitdrogen, en als het erg nat wordt rekt. Leer wordt gebruikt voor het zadeldek (als bekleding of als vormvaste bespanning over een metalen frame), als handvat of in de vorm van toeclipriemen. Ook kom je het wel als decadente decoratie tegen, bijvoorbeeld toegepast als spatlap of jasbeschermer. Omdat leer flexibel blijft kom je het ook wel tegen als elastische en dempende ringen om spatborden rammelvast te zetten of als scharnier.  In productie zijn natuurlijke materialen lastig omdat de eigenschappen niet heel constant zijn, dus krijgen kunststoffen meer en meer de voorkeur.

Kleuren: naturel (bruin) of geverfd
Oppervlak: vaak een kant glad, een kant generfd

Textiel
In een moderne fiets zit nauwelijks meer textiel verwerkt. Sommige zadels hebben een textiel dek, met als nadeel dat ze direkt regen opnemen. Tenzij de textiel als wapening is gebruikt zoals in lakdoek (kettingkast, jasbeschermers) of kunstleer. In olie gedrenkte vilten ringetjes kom je in oude apparaten wel als afdichting op een draaiende as tegen. Bij oudere fietsen had je velglinten uit gevlochten katoen, of banden met een wapening uit katoen of zijde etc. Stuurlint en sommige andere plak (velg) linten kunnen nog textiel zijn.

Vezels
Vlas en hennepvezels worden wel gebruikt als 'milieuvriendelijk' alternatief voor glas en koolstofvezel. Of het veel vriendelijker is zal ook afhangen van waarmee de vezels verlijmd worden.

Hout
Hout wordt een enkele keer nog gebruikt voor het decoratieve effect en is dan dus blank gelakt en goed herkenbaar. Mits intelligent toegepast is hout voor het gewicht behoorlijk stijf, en behalve zeilboten of vliegtuigen kun je er dus ook best (dure) fietsframes of velgen van maken. Houten onderdelen moet wel wat volume hebben, dus voor kleine asjes is het niet geschikt. Goed hout (langzaam gegroeid, fijn en rechte vezel) is tegenwoordig moeilijk te vinden, meestal zijn de onderdelen dan ook meer decoratief bedoeld zoals in spatborden of handvatten.

Bamboe
Bamboe is hout, maar dan al af fabriek in een stijve buisvorm gegroeid. Het wordt (en werd al rond 1900)  wel gebruikt in fietsframes, de buiseinden worden dan in lugs gestoken of met vezels (bv carbon of hennep vezels) en lijm aan elkaar verbonden. Heel erg eco en groen natuurlijk, totdat je de epoxylijm meerekent. In laagjes verlijmd werden er ook wel velgen van gemaakt (cane)


Metalen


Metalen is de benaming voor een bepaalde groep elementen uit het perodiek systeem met gemeenschappelijke eigenschappen. Zo geleiden ze bv stroom en hebben ze glans. Metalen glanzen doorgaans zilver/grijs, uitzondering zijn roodkoper en goudgeel.  Metalen worden meestal niet zuiver toegepast omdat met bijmengingen de eigenschappen worden verbeterd. Men spreekt dan van een legering. Zo is 18 karaats goud een legering van zuiver goud en zilver en ev koper. Veel legeringen hebben een eigen naam zoals brons (koper en tin), staal (ijzer en koolstof) of amalgaan (kwik, tin en zilver) . Legeringen zijn vaak genormeerd, en de namen daarvan kom je dus vaak tegen AA7575, 25cromo4, AlMgSi5 etc

Staal
Staal is een legering op basis van ijzer. Er is bijna geen enkel fietsonderdeel wat je niet uit staal zou kunnen maken. Staal gaat wel roesten, dus je moet het wel invetten, verven of bedekken met een niet roestende deklaag. Staal is in heel veel verschillende samenstellingen te verkrijgen, varierend van heel hard (voor kogellagers of hamerkoppen), heel sterk (voor veren), heel sterk en taai (voor framebuizen, assen of andere hoogbelaste onderdelen), goed lasbaar, goed bewerkbaar etc. Staal is magnetisch. Normale kleur is grijs, maar je kunt het oppervlak spiegelend polijsten. De roestkleur is bruin. Als je blank staal verhit in lucht oxideert de buitenste laag en verkleurt deze. De kleur is afhankelijk van de temperatuur, maar staalblauw is een bekende vorm

Roestvast staal
Staallegering met veel chroom, nikkel etc. Het chroom moet het ijzer afdekken en verhindert zo corrosie. Wordt dus veel gebruikt voor onderdelen die niet moeten gaan roesten en waar een zilveren glans op prijs wordt gesteld zoals boutjes, tafelmessen, spatborden, maar ook remkabels, spaken,  framebuizen of bagagedragers. RVS valt in twee groepen uiteen: magnetisch (spatborden, wasmachines en tafelmessen)  en nauwelijks magnetisch. Het kan wel roesten, maar meestal gebeurt dat langs kristalgrenzen en valt dat niet op, tot dat het plafond van het zwembad naar beneden valt of de melkkoeltank gaat lekken: de juiste soort roestvast staal kiezen afhankelijk van de gebruiksomstandigheden is niet triviaal! Bruin roesten kan ook, vooral als het oppervlak met gewoon staal vervuild is.

Gietijzer
Ijzer met veel koolstof, waardoor het dunvloeibaar wordt bij een aanvaardbare temperatuur. Gestold is het zwaar, niet al te treksterk, maar het roest ook niet hard. Dat maakt het dus heel geschikt voor handwijzers, putdeksels, voeten voor machines en standaards, handwielen en grafmonumenten. Niet magnetisch. Ben het nog nooit in een fiets tegengekomen maar wel in klassieke wielenrichters, presentatiestandaards en dat soort werk. Het is niet taai, dus je kunt er niet aan buigen. Als het breekt is het breukvlak bros.

Nikkel
Nikkel glimt en roest nauwelijks. Voor chroom ontdekt werd werden onderdelen wel vernikkeld, te herkennen aan de ei-gele glans  ( of de doffe ellende, want de laag blijft poreus) Je komt het verder tegen in muntgeld, en als toevoegmateriaal in soldeerverbindingen en rvs. Niet aan te bevelen voor zaken die in voortdurend contact met de huid blijven (bv een polshorloge) ivm nikkelallergie.

Chroom
Wordt gebruikt als legeringselement (chroom molybdeenstaal, RVS) of als oppervlaktelaag. Kan dan prachtig glimmen, maar satijnmat of zwart kan ook. Er is ook een extra harde variant voor bv zuigerstangen.

Aluminium
Aluminium is vrij laat beschikbaar gekomen, voor 1920 was het vooral duur en werd het nauwelijks toegepast. Het soortelijk gewicht is ca een derde van staal, maar het is ook minder sterk, zodat je wel meer volume nodig hebt. Aluminium legeringen zijn er in vele variaties, om te beginnnen zijn er giet- en kneedlegeringen. Het gegoten aluminium is minder sterk dan gesmeed of ge-extrudeerde versies, maar je kunt het wel een ingewikkelde vorm geven. De gietvariant komt je tegen in kleine onderdeeltjes zoals remcylinders (Magura), derailleurs, zadelpennen en crankstellen. Aluminium leent zicht ook voor extruderen, een proces waarbij met een oversize slagroomspuit een lang en al dan niet hol profiel gemaakt wordt. Dat kun je dan bv rondbuigen om een velg uit te maken. Of in plakjes zagen als je leuk gevormde ringetjes oid wil hebben.
Gesmeed aluminium kom je tegen als cranks, naafhuizen ed. Na het smeden worden dergelijke onderdelen vaak nog flink nabewerkt. Je zou die onderdelen ook uit een blok massief kunnen frezen, maar dan heb je veel afval en is volgt de materiaalstructuur niet meer de vorm van het onderdeel. Dat is dan minder sterk.
Aluminium in de juiste samenstelling laat zich ook redelijk makkelijk lassen, zodat het veel in de framebouw wordt toegepast. Omdat de wanddikte groter is dan bij een stalen frame, en omdat het in gesmolten toestand nogal klodderig is, zijn de lasrupsen (dakpansgewijs gedeponeerde druppels) nogal groot. Het soortelijk gewicht van  'superlicht' aluminium is trouwens gelijk aan dat van beton ;)

Titanium
Titanium oxideert niet bij normaal gebruik en houdt qua sterkte en stijfheid het midden tussen staal en aluminium. Titanium maken en verwerken is wel duur, dus is het voorbehouden aan de bovenkant van de markt. Maar je hoeft het niet te lakken en zo houden de onderdelen een prachtige technische uitstraling. Als je het tegen een slijpsteen houdt krijg je prachtige witte vonken (staal is rood/oranje). Er zijn ook prachtige aanloopkleuren, maar na het lassen wil je die niet zien, omdat dan het lasbad vermoedelijk ook geoxideerd is. Daar kan het absoluut niet tegen.

Magnesium
Magnesium legeringen zijn weer lichter dan aluminium, maar het materiaal is moeilijker bewerkbaar. Om te beginnen zijn de spanen erg brandbaar, denk aan een oude flitslamp.  Als je het tegenkomt is het meestal als gietstuk, bv in frames of verende vork onderdelen. Het is wel erg gevoelig voor corrosie, dus de onderdelen moeten wel goed in de lak blijven staan. Kleur is meestal donkergrijs

Tin
Heeft een laag smeltpunt, dus je komt het tegen in zachtsoldeer voor electrische verbindingen. Of als dunne glanslaag op vertint blik voor doosjes, kapjes en ander dun spul

Zink
Zink kom je tegen als toevoegmateriaal in soldeer en als anti corrosie bedekking. Als in verzinkte boutjes, verzinkte spaken (op de doos staat dan 'rustless' zodat je aan roestvrij staal denkt) en straatmeubilair om je fiets aan vast te maken. De zinklaag is minder edel dan het te bedekken materiaal en zal dus eerder roesten. Op een gegeven moment is de zinklaag echter op en roest het onderdeel zelf.

Lood
Lood is zwaar en niet sterk. Je komt het dus alleen tegen als gewicht of als legeringselement. Uit milieuoogpunt gebruiken we het tegenwoordig liever niet als er alternatieven zijn. Lood wordt onder de invloed van de atmosfeer snel donkergrijs

Koper
Afhankelijk van de legering en de omstandigheden is koper goudgeel tot roodgeel van kleur. Tenzij het niet gepoetst wordt, dan wordt het donkerbruin tot groen.. Koper is makkelijk bewerkbaar, kan vrij zacht tot tamelijk hard zijn en is goed te buigen. Je komt het dus tegen als afdichtingsringetjes (zacht), koplamphuizen (goed vervormbaar) als veertjes (in schakelaars) als galvanische (tussen) laag, en in klein draaiwerk zoals spaaknippels, pompnippels etc.

Brons
Brons is een legering van koper en tin. Er zijn poreuze kwaliteiten om lagerbusjes uit te maken, en harde kwaliteiten voor hoog belaste onderdelen. Het kan goed gegoten worden en is corrosievast Voor aluminium gemeengoed werd  zag je het wel in naven en derailleurs, maar na 1965 houdt dat wel op want aluminium is lichter. Het laat zich goed vernikkelen of verchromen, het standbeelden groene patina is in fietsen minder gewenst.

Goud
Een enkele keer worden onderdelen verguld als er weer iets heel moois gemaakt moet worden voor jubileum, sjeik of beurs, maar dat blijft klein bier. Bladgoud kan je ook tegenkomen, dat is een flinterdune folie die je verlijmt, bv om letters uit te maken. Goud oxideert niet, maar het is zacht dus je hebt toch gauw een beschadiging. Je komt het ook tegen in electrische contacten. Je moet het trouwens niet verwarren met de goudkleurige TiN (titanium nitride)coating, die kom je tegen op kettingen, boren, en orthodoxe kerkdaken.

Zilver
Kom je tegen in hardsoldeer (laag smeltpunt) of in contacten. Of als bedekking op bv een balhoofdplaatje.

Zamak
Zink, Aluminium, Magnesium, Koper, laag smeltende dus makkelijke legering, vooral bekend van Dinky toys.  Kom je wel tegen in derailleurs (Campagnolo Rallye is berucht) , maar het is kwetsbaar, zwaar en niet te repareren. Oud zamak (historisch speelgoed) kan last hebben van verontreinigingen, en dan spontaan uit elkaar vallen

Kunststoffen

Kunststoffen zijn die materialen die je niet in de natuur tegenkomt, of juist wel omdat ze niet vergaan en achteloos gedumt zijn. We hebben het dus over plastics en composiet materialen. Dit zijn er teveel om op te noemen, dus hier volgt alleen een kleine bloemlezing

ABS slagvaste thermoplastische kunststof

Aramide. Heet Kevlar als het van Dupont komt, is een vezel met hoge treksterkte. Wordt gebruikt in hieldraden voor banden, wapening al dan niet samen met carbonvezel, speciaal touw etc

Bakeliet De klassieke thermoharder, ie een kunststof die na uitharden niet meer wil smelten. Lampfittingen, knoppen, en veel jaren 30 huishoudelijke artikelen. Wordt ook wel met weefsel toegepast als de bruine isolatieringetjes

Polycarbonaat (Lexan)  doorzichtig en slagvast, dus voor ruiten ed

Polyetheen Voelt vettig aan en is taai en slijtvast. Bv geschikt voor kettinggeleiders

Polyester, meestal glasvezelweefsel verlijmd met polyester hars

Koolstof composiet lichtere en sterkere variatie van polyester, sterkere vezels verlijmd met een sterkere epoxy hars.

Rubber kan natuurrubber zijn op basis van latex, of synthetisch rubber uit aardolie

PTFE (Teflon) voelt vettig aan en glad. Bekend als loodgieters tape of in lagerbusjes

Nylon (polyamide, PA) Voor taaie onderdelen, ev kan het nog sterker worden door het meegieten van kleine glas of koolstofvezels


Dus wat is het?

Frame
Frames zijn historisch eigenlijk altijd van staal, sinds de 80-er jaren wordt aluminium populair, en nu zie je als het duur en licht moet frames uit koolstof vezel. Sinds '75 oid loop je ook sporadisch kans op titanium.
Een stalen frame heeft doorgaans de slankste buizenset, is magnetisch, en vaak gebouwd met lugs.

typisch staal
typisch staal: slanke buizen, gelugde constructie,  ingestoken achterpadden, bruin roest


Gelast kan ook, de lasrupsen zijn dan klein.
stalen las
detail van stalen voorvork


 Als 3e optie lugloos gesoldeerd, de buisovergangen zijn dan meestal glad gevijld.. Roest is bruin van kleur
Aluminium frames waren in den beginne verlijmd met dikke, recht afgesneden lugs en (ronde) buisdiameters gelijk aan stalen frames,  tegenwoordig zijn de frames veelal gelast met dikke lasrupsen uit dikke buizen die ook wulpse vormen kunnen hebben. Frames kunnen gepolijst zijn of geanodiseerd, maar verf is uiteraard een polulaire optie. Oxidatie is meestal wit
Titanium is meestal ongeverfd, heeft subtiele en regelmatige lasrupsen, en de buisdiameters zitten tussen staal en aluminium.
Carbon frames zijn tegenwoordig meer organisch gevormde dozen ipv buisvorm, en als je er tegen aan tikt klinken ze dof.

carbon frame
carbonframe op de operatietafel, de aluminium insert moet getransplanteert

Crankstel
Ook hier weer staal, aluminium of carbon. Iets met chroon (of nikkelfinish) en crankspieen is altijd staal. Ook zit het staal soms achter een dikke laag plastic, dat is het geval bij hele goedkope fietsen. Aluminium kom je het meeste tegen, meestal in aluminium kleur, maar zwart kan ook. Aan de zilveren slijtagesporen zie je dan wel dat het geen roestend staal is. En bij staal kun je er hoogstens wat letters inslaan, bij aluminium is het meegieten van logo's etc simpel. Cranks uit carbon zijn iha 2 x zo breed als standaard, en zwart of met een -zie mij eens- vezelstructuur

Derailleurs
Als ze heel oud zijn helemaal van staal of met gegoten onderdelen uit brons, als de onderdelen meer volume hebben en zilver kleurig zijn is het aluminium en kunststof kan ook nog. 70-er jaren Simplex derailleurs waren van een special buigzaam plastic, nu zie je veel glas of carbonvezel versterkte behuizingen en armpjes.
kunststof spuitgietwerk
Kunststof spuitgietwerk, het breukvlak is dus niet metaalkleurig

Velgen
Ook hier weer staal, hout, aluminium of carbon. Een stalen velg wordt uit dunne plaat gerold, en is vaak geverfd. Als er velgremmen gebruikt worden kan het ook verchroomd zijn of rvs.
Een aluminiumvelg wordt uit een extrusieprofiel vervaardigd, dus dan is er veel vormvrijheid en kunnen er holle profielen gemaakt worden. Als er velgremmen gebruikt worden krijg je met regen de bekende zwarte-grijze prut op velg en band.
extrusie
Typisch hol alumnium extrusieprofiel

Carbonvelgen kan ook, die zijn nooit metaalkleur maar doorgaans zwart, en met een hoog profiel. Meestal niet met een remvlak, en als je er tegen tikt klinken ze dof

Sturen en zadelpennen
Ook hier weer staal, aluminium en carbon. Staal is doorgaans verchroomd, aluminium  meestal mat zilver of zwart, en carbon uiteraard met zwarte vezels of geverfd.
alu en stalen pen
Boven: typisch gelaste aluminium pen met dikke lasrupsen, onder een typisch verchroomde stalen pen

Ook hier speelt weer de chronologie, bij oud spul is carbon uitgesloten en staal heel waarschijnlijk, bij nieuw spul is staal alleen nog gangbaar in de onderste prijsklassen of als vallen de norm is (baan/bmx/kunstfietsen en zo)