Stuurlint wikkelen
(c)2001 m.s.gerritsen



 
Stuurlint bestaat er in diverse soorten. We onderscheiden Kurk, Plastic en Katoen. 
  • Kurk is tegenwoordig het meest verbreide, en bestaat uit een elastisch kurkmengsel. Het lint is ongewapend, en je trekt het dus makkelijk stuk. Je komt het tegen met en zonder plakstrook, en in veel effen en gemengde kleuren. Als je goed je best doet vindt je zelfs naturel, ie kurkkleurig.
  • Plastic is gladder en iets minder schokabsorberend, maar goedkoper, makkelijker schoon te houden en meer slijtvast. Het is niet populair meer, en je moet daarom soms even zoeken.
  • Katoen stuurlint was de standaard in de 70-er jaren, maar ik heb het al heel lang niet meer gezien. Echte Retro-typen verven het vervolgens met schellak.
Behalve met stuurlint kun je een stuur ook in foam inpakken, of met leer bekleden. De setjes leer moest je in spiritus weken en dan op het stuur zien te krijgen. Belangrijk is dat je niet vergeet de remgreepstrop mee op het stuur te schuiven. Foam (Grab-on) voelt -vindt ik- vooral zomers warm vies aan, maar monteer je op de zelfde wijze.

Schoonmaken

Kurk stuurlint zonder plakstrook schijn je in de wasmachine te kunnen wassen. Ik gebruik uitsluitend geplakt lint, en ben dus gedwongen het stuur af te soppen met een schuursponsje en shampoo. Altijd met de wikkelrichting mee soppen (van binnen naar buiten), anders beschadig je het lint.

Wikkelen

  • Begin met het oude lint te verwijderen. Trek de doppen uit de einden (soms hebben ze een schroefje), en verwijder het plakband bij de stuurpen. Vers stuurlint kun je misschien netjes afwikkelen, oud lint zal breken en is soms makkelijker te verwijderen door het met een scherp mes langs de remkabel door te snijden. Wat ook prima werkt is het stuur eerst warm te maken, door met een electrische verfbrander warme lucht door het stuur te blazen (let op brandgevaar)  Nu is het moment om te besluiten de remkabels te vervangen, als de buitenkabel weer onder het stuurlint zit wil dat niet meer. (tenzij je de remkabel onder zo'n plastic kabelgoot inwikkelt, die Shimano wel eens bij de remsetjes meelevert)
  • Verwijder de ergste lijmresten met wasbenzine oid.
  • Plak de kabels die onder het stuurlint komen met isolatieband of de bij het lint geleverde decoratiestroken oid op enkele plaatsen vast.
  • stroop de rubbers op de remgreep op

  • stuur klaar om te omwikkelen
  • plak een strookje van 7 cm stuurlint over de strop van de remgrepen, meestal ligt er een los stukje in de verpakking, maar soms moet je zelf iets van de rol knippen. 
  • Trek 60-70 cm van het schutvel van de plakstrook en breek het af, dan heb je er ook geen last van. Let wel even op, want het is ook mogelijk het schutvel met de plakstrook van het lint te trekken, en dat schiet niet op! 
  • Plak het stuurlint onder aan het stuureinde, met de rol aan de buitenkant van het stuur. Plak de plakstrook tegen het einde van de buis, zodat er dus ongeveer nog een cm uitsteekt. (er is trouwens ook een school die stelt dat je het lint met de rol aan de binnenkant moet wikkelen, omdat je het lint boven anders loswikkelt. Ik heb daar echter nooit last van en vindt de wikkeling bij de remgreep netter.)

  • de eerste wikkeling
  • Ga een keer rond met het lint, zodat je een complete cirkel hebt uitsteken om straks naar binnen te vouwen, en begin nu het stuur in te wikkelen. Trek iedere wikkeling strak, en probeer de lijnrand zoveel mogelijk net naast het lint op de buis te plakken. De rek in het lint is echter beperkt, dus in bochten moet je een beetje smokkelen. 
  • Wikkel tot de remgreep, en zorg dat de laatste baan onder de greep al half op het greephuis komt te liggen, ga dan diagonaal omhoog en plak de volgend wikkeling weer laag en half op de remgreep. Controleer of het inderdaad (met het al eerder aangebrachte losse stukje) gelukt is het stuur compleet te bedekken.
  • Klap de dubbelgeklapte remgreephoes weer terug, trek de rest van het schutvel van het lint en wikkel door tot de verdikking in de stuurbocht.
  • Knip desgewenst het laatste stukje van het stuurlint schuin af en plak het vast met 4-5 slagen isolatieband. De bij het stuurlint geleverde afwerkstroken kunnen niet rekken, en zijn daarmee onbruikbaar. 

  • eind schuin afknippen
  • Vouw het stuurlint bij het stuureinde naar binnen en druk de dop erin. Dat is even prutsen, want het is de bedoeling dat het hele stuurlint naar binnen wordt gevouwen, en er dus niet een stukje tussen uit piept

Crosscommandeurs

Bij crosscommandeurs kun je het lint bij het begin niet naar binnen vouwen. Breng eerst de commandeurs met kabels aan, en plak de buitenkabel aan het stuur waar de eerste bocht begint. Het is niet aan te raden de derailleurkabel compleet langs het stuur te plakken, de kabel na 10 cm uit het stuurlint laten komen en dan in een enkele bocht naar de kabelstoppers schakelt veel beter.
Begin met wikkelen weer aan de onderkant, dus bij de commandeur. Fixeer het stuurlint onder de buitenkabel, maak een complete wikkeling (nu over de buitenkabel) en ga verder als boven beschreven. 

Truukjes.

  • Heb je een stuur met kabelgoot die je niet gebruikt, plak er dan een stuk buitenkabel in alvorens het stuur in te wikkelen. Anders krijg je een vreemd hoekig profiel.
  • Voor Campagnolo Ergopowergrepen bestaan er sturen met dubbele kabelgoot. De deraiileurkabels blijven daarbij aan de achterkant van het stuur, en je hoeft dan niet de vreemde lus buitenkabel over het stuur te plakken om de kabels naar de voorkant te krijgen.
  • Om de remgrepen gelijk op het stuur te krijgen leg je een lineaal oid onder tegen het stuur. 1.5 cm speling komt meestal goed uit, maar er zijn ook moderne sturen waarvoor de fabrikant 3-5 cm aanbeveelt!

  • uitmeten positie remgreep