Klassiek balhoofdstel (headclip)
(c) Marten Gerritsen 2019


Een balhoofdstel dat je afstelt door het bovenste lager naar beneden te duwen, en dan de fixeren met een klemming om de buis? Uitsparingen in de balhoofdbuis waar je de losse lagers inlegt? Dat hadden ze 100 jaar geleden ook al!

headclip
Dit is het bovenste lager van een Sunbeam uit begin 20e eeuw



headclip, onderdelen

Als je het uit elkaar haalt krijg je dit:

De voorvork is ingezaagd. Door de kraag op de bovenste cup op de buis te klemmen fixeer je niet alleen het lager, maar zet je ook de stuurpen vast. De stuurpen doet het dus zonder trekbout en expander.
De bovenste cup is voorzien van een kraag die met de klembout op de binnenbalhoofdbuis klemt. De cup kan schuiven op de buis, er zit geen schroefdraad in. Dat zou ook lastig zijn, want de cup is voorzien van een inkeping voor de parkeerhulp: een pal die je om kunt klappen zodat het stuur blokkeert en de kostbare fiets niet wegdraait en omvalt als je hem tegen de muur parkeert
De losse lagerschalen vallen op door de afwezigheid van putjes en ander drama. Ik moest er alleen 100 jaar uitgedroogd vet afbikken. De vormgeving is meer axiaal lager dan cup en conus, de kogels lopen onder en boven in een gootje.
De stelmoer dient om de cup naar beneden te duwen,  daarvoor zit nog een beetje draad op het uiteinde van de vorkbuis



het frame

En hier hebben we het uiteinde van de buitenbalhoofdbuis, waar de lagerschaal in gelegd wordt. Ook nog net links zichtbaar, het opengedraaide klepje voor het oliegaatje om olie richting de kogels te kunnen druppelen