Klassiek balhoofdstel (headclip)
(c) Marten Gerritsen 2019
Een balhoofdstel dat je afstelt door het bovenste lager naar
beneden te duwen, en dan de fixeren met een klemming om de buis?
Uitsparingen in de balhoofdbuis waar je de losse lagers inlegt?
Dat hadden ze 100 jaar geleden ook al!
Dit is het bovenste lager van een Sunbeam uit begin 20e eeuw
Als je het uit elkaar haalt krijg je dit:
De voorvork is ingezaagd. Door de kraag op de bovenste cup op de
buis te klemmen fixeer je niet alleen het lager, maar zet je ook
de stuurpen vast. De stuurpen doet het dus zonder trekbout en
expander.
De bovenste cup is voorzien van een kraag die met de klembout op
de binnenbalhoofdbuis klemt. De cup kan schuiven op de buis, er
zit geen schroefdraad in. Dat zou ook lastig zijn, want de cup is
voorzien van een inkeping voor de parkeerhulp: een pal die je om
kunt klappen zodat het stuur blokkeert en de kostbare fiets niet
wegdraait en omvalt als je hem tegen de muur parkeert
De losse lagerschalen vallen op door de afwezigheid van putjes en
ander drama. Ik moest er alleen 100 jaar uitgedroogd vet afbikken.
De vormgeving is meer axiaal lager dan cup en conus, de kogels
lopen onder en boven in een gootje.
De stelmoer dient om de cup naar beneden te duwen, daarvoor
zit nog een beetje draad op het uiteinde van de vorkbuis
En hier hebben we het uiteinde van de buitenbalhoofdbuis, waar de
lagerschaal in gelegd wordt. Ook nog net links zichtbaar, het
opengedraaide klepje voor het oliegaatje om olie richting de
kogels te kunnen druppelen