Framebouwen
{c} m.s gerritsen 2010-2024
"so you wannabee a framebuilder? Keep your dayjob!"
Framebouwen is voor velen een
leuke hobby, en sommigen slagen er zelfs in er een inkomen mee
te verwerven ;) Voorwaarde is dan wel dat je leuk werk
belangrijker vindt dan een groots inkomen.
Om het framebouwen te leren zijn
er veel cursussen, boeken, websites en fora, maar de oude
methode van in de leer gaan bij een meester zit er voor de
meesten niet meer in. Je zal dus zelf veel moeten
uitvinden, en om belangstellenden een beetje op weg te helpen
heb ik hieronder een aantal zaken kort op een rij gezet.
In de VS barst het momenteel van
de framebouwers, dus veel van de spullen en info zal daar
vandaan komen. Als je geen engels kent: pech!
Boeken:
- Paterek manual. standaard
text voor het maken van stalen frames, lees dit eerst. Koop
wel de laatste (3e) druk
- Tony Oliver: touring bikes.
Out of print maar een helder verhaal over frameontwerp door
een framebouwer wat nog steeds zijn waarde heeft
- Richard Talbot,
Curiositeit, geen geld aan uitgeven.
Fora
- Velosalon: framebouwers
sectie. Mutual admiration society met grote namen (Sachs
etc) maar het is meer een marketing gebeuren met
bikePr0n dan dat er kritische noten worden gekraakt.
- Frameforum.org: de
moderator maakte er een sport van ruzie met framebouwers te
maken. Ik geloof dat het licht nu uit is. Update: Hostilities
have resumed, ik ga niet weer kijken. Update2: weer
-definitief?- overleden. Update 3: Neil probeert het weer, zou
hij nu zijn medicijnen wel innemen?
- MTBR.com forums. niet
toevallig vnl MTB's
- Framebuilders@bikelist.org,
maar nu op Googlegroups. Alleen Email zonder plaatjes, maar
met een uitgebreid archief: http://www.phred.org/pipermail/framebuilders/
Nederlands
singlespeed.nl, een
kleine subsectie in het nederlands
Frans
- http://veloartisanal.free.fr/forum/index.php
Framebouw wiki
- http://www.pvdwiki.com/index.php?title=Category:Frame_Building
Framebuilding in the
USA
Matt Wilkinson beschreef zijn visites aan Amerikaanse
framebouwers:
http://www.wcmt.org.uk/reports/891_1.pdf
Boodschappen doen
VS
- Henry James. True Temper
buizen, Henry James lugs en padden, en framebouw materiaal.
Kun je ook in het Duits mailen. True temper is er mee
opgehouden, Henry James is met pensioen
- Jeff Sputnik: framebouw
mallen, workmanlike
- Anvil: waren hele sjieke
mallen van Don Ferris, maar die is nu ook met pensioen
- Paragon: padden, frutsels
en wat zich nog meer laat CNC-en in staal, alu of ti. niet
goedkoop
Bikelugs.com
Kirk Pacenti maakt nooit wat af want het gras aan de andere
kant van het hek is altijd groener. Geen lugs meer, alles ging
in de opruiming
- Nova
- UBI heeft Kaisei (
was ISTR Ishiwata) buizen uit Japan, Jan Heine heeft ook
wat
- Joe Brighelli: simpele
mallen, maar Joe is herstellende van een hersenbloeding
UK
- Ceeway.com vnl
Columbusbuizen en een grote sortering lugs en frutsels, ook
starterspakketten. Nu ook flux uit Amerika waarvan de resten
in tegenstelling tot wat je hier bij de lasboer haalt in
water oplossen ipv glashard worden
- Reynolds.co.uk: Buizen,
maar niet handig als je er maar eentje nodig hebt
Italie
nb zaken doen met italianen is
apart.
Cursussen
Onder begeleiding een frame bouwen scheelt een boel tijd en
fouten maken, en geeft je een standaard om je aan op te trekken.
Deze lijst is zeker niet uitputtend. Voor je met iemand in zee
gaat vergewis je er van dat je wat gaat leren. In twee dagen zelf
een frame bouwen gaat niet lukken, dan kijk je toe hoe een vakman
het echte werk doet.
En let op dat de docent een ervaren framebouwer is. Er zijn ook
cursussen waar men vooral enthousiast is, niet gehinderd door
enige relevante ervaring. En framebouwen is meestal net even
anders als standaard metaalbewerken, en dat wreekt zich dan.
UK
VS
- UBI, ook Tig en Ti, in
Ashland,Oregon (westcoast, links boven)
- Doug Fattic, vooral goed
voor de klassieke stijl, makkelijk logeren on site en Chicago
/ Southbend is redelijk bereikbaar
- Dave Bohm, Bohemia, met
mooi weer en cactussen in Tuscon
Italie
- http://www.otmbikes.com/
UBI
graduate
NL
Duitsland
- Een framebouwer (Dietmar
Hertel) zou wel eens iets gedaan hebben?
- Christian Pyttel in Rastatt
- hou
http://stahlrahmen-bikes.de/ in de gaten (ook voor buiten
Duitsland)
Video
Op youtube en Vimeo zijn stapels filmpjes om de kunst af te
kijken. Oude meesters zijn (IMHO) meestal interessanter dan de
jonge & kewle garde. Rih is leuk, Paul Brodie is de moeite,
klassieke Japanners (NAgasawa, Kavalinka) zijn leuk..
Beurzen
Op kleine beurzen vindt je
heel veel framebouwers bij elkaar die best over hun
werk(wijze) willen praten als je blijk geeft van enige
kijk op het onderwerp. En met alleen kijken leer je ook al
veel. Je zal er alleen voor moeten reizen.
Europa
- Bespoked, was eerst
Bristol, toen Londen nu weer Bristol. http://www.bespoked.cc/,
is in een paar jaar een echt evenement geworden!
EHBE,
Schwabisch Gmund, Duitsland, nooit
wat geworden
festival de la
Petite Reine Frankrijk, was voorjaar, lijkt een vroege dood
gestorven
VS
NAHBS eind
februari, is het grote voorbeeld voor iedereen, maar
organisator Don Walker ligt niet bij iedereen goed (vv)
http://www.sandiegocustombicycleshow.com/
San
Diego, april : gegarandeerd geen sneeuw, en Brian Bayliss is
wat relaxter! Ik geloof niet dat dit nog bestaat,
Brian Bayliss bestaat zeker niet meer
en nog een zootje kleinere zoals
Cirque was
meer op (restauraties van) klassieke racefietsen gericht
- Seattle
- Philly (Bilenky cs)
- Oregon (najaar)
- Portland (zomer)
- etc
Spullen
Om een frame te bouwen heb je niet meer nodig dan een zaag, een
vijl en een kolenvuur. Meestal is het arsenaal wat uitgebreider en
neemt het alleen maar toe ;)
Uiteraard heb je het normale spul zoals moersleutels, vijlen,
ijzerzaag, tangen en boren en tappen nodig. En bij mij ontaard
ieder frame gauw toch weer in een exercitie van eerst nog even een
hulpstukje fabrieken, dus restjes buis, plaat en oude spullen
worden vaak weer hergebruikt
Mal.
Ga je lassen of lugloos solderen dan moet je alle buizen in de
juiste opstelling kunnen fixeren. Dat kan op een vlakke tafel
(vlak-tafel, machinebed, oud stuk biljart, nieuw en droge plaat
MDF etc) met afstandhouders of met een echte framemal. Niet iedere
framemal is dan even handig want ook om provisorisch te hechten
moet je wel overal bij kunnen.
Bouw je een gelugd frame dan kan dat met veel minder mal als je de
buizen in de lugs 'spijkert' . Dan kun je met een rechte balk en
een paar wielen ook ver komen.
Mallen kun je kant en klaar kopen, maar zelf maken is ook een
optie, bv uit extrusieprofielen ('meccano'). Voor specials zoals
bagagedragers zal je altijd zelf wat moeten verzinnen. Dat kan
ingewikkeld, maar soms ook simpel. Om bv een nokje op een frame te
plaatsen kun je een kleminrichting bouwen. Maar je kan het nokje
ook tijdelijk met ijzerdraad op zijn plek binden
Lassen
Ga je lassen dan heb je een TIG nodig (of MIG, als de ambitie niet
verder rijkt dan een 'konijnenhok op wielen' ), DC voor staal, AC
voor alu. En een voet (of vinger) pedaal om de stroom te kunnen
varieren. Een kleine luchtgekoelde toorts is prima, je kan toch
alleen maar een kwart buis per keer achter elkaar lassen. Argon
komt in drukflessen, die kun je kopen of huren. De prijzen zijn
heel verschillend, doe je huiswerk. Een goede LCD laskap is
aan te bevelen, en als je ogen wat ouder zijn heb je veel plezier
van inserts (+2 dioptrie). Toevoegmateriaal is meestal 1mm dik,
Er70s is prima (je kan ook migdraad gebruiken) , gelijk spoelgas
aan de binnenkant is prachtig maar niet-RVS kan ook best zonder.
Las je met ferritisch RVS draad ("Weldmold 880T etc) bedenk dan
dat dat niet werkt icm messing soldeer. Dus niet gebruiken om te
hechten icm een soldeerfillet
Solderen
Om te kunnen solderen heb je een propaan-zuurstof of
acetyleen-zuurstof vlam nodig ( ok je kan ook met een TIG bronze
fillets leggen). Propaan of Mapp is hoogstens geschikt voor een
bidonmoertje. Zuurstof komt net als acetyleen of propaan in
drukflessen, hoewel het ook mogelijk schijnt te zijn om een
medische zuurstof concentrator te gebruiken. Met 'butagas' heb je
dan een simpele inkoop. Branders moeten wel geschikt zijn voor of
propaan of acetyleen. Een lilliput set is handzamer dan een
standaard set. In NL gebruiken we (altijd?) injector branders, die
zijn anders dan waar je Amerikanen altijd over hoort. Hun
schroefdraad is ook voor alles anders, dus als je de aanbevolen
soepele slangen van Tillman (VS) gebruikt moet je dat ook
oplossen.
Voor je met zuurstof of acetyleen flessen gaat stoeien moet je je
goed inlezen in de risico's en in wat je vooral niet moet doen.
Een raket die door het dak van jou en de overburen gaat is niet
grappig. Technische scholen kunnen vaak wel een avondcursus op
maat geven om je op weg te helpen met de omgang met lasspullen en
technieken.
Soldeer
Voor zilversoldeer heb je flux nodig die werkt bij ~700 C, voor
hardsolderen een flux die bij hogere temperaturen werkt.
Zilverflux resten lossen op in water, maar resten koperflux kunnen
glashard zijn. Ik haal dus de flux van Cycle Design
(LFB) uit de VS of bij Ceeway, want die raak je wel kwijt
met onderdompelen in een vat koud water ipv een
straalkabine, Soldeerstaven zijn er in talloze variaties, de
verschillen zijn in dikte, sterkte, vloeibaarheid en smelttraject.
Zilversoldeer (50%) meestal in 1 of 1.5mm, voor fillets en padden
in zetten gebruik ik 2mm CuZn39Sn . Voor lugs etc is dat niet
dunvloeibaar genoeg, maar kun je ook beter zilver gebruiken
Klemblokken
Om een dunwandige buis vast te kunnen klemmen heb je buisblokken
nodig. Die kun je kopen of zelf maken uit hardhout of nylon oid.
Stalen blokken is icm de bankschoef niet zo handig, namelijk als
je ze op het frame uis laat vallen bij het vele herpositioneren.
Een bankschroef (120-150mm) breed heeft bij voorkeur gladde
bekken, dat klemt beter dan met losse inzetstukken. En gaat naar
voren open terwijl de vaste bek voorbij de rand van de werkbank
steekt. Ook nodig, een klemblok met een V-groef aan de ene kant en
een bolle rug aan de andere kant. Daarmee kun je de geconificeerde
buizen klemmen.
PBM
Pas gevijlde buizen zijn vlijmscherp, zeker voor het ontbramen,
dus handschoenen zijn -achteraf?) verstandig als je nog niet zo
handig bent.
Bij lassen en solderen leer je wel wat je waar wel en niet beet
kunt pakken, dus ook dan zijn handschoenen praktisch. Maar dan
niet die dikke leren voor het snijbranden, dan heb je geen gevoel
Werk uitsluitend in een voldoende geventileerde (en groot en hoog)
ruimte (dus geen kelder, maar ook zonder tocht) en hou je hoofd
uit de rook bij het solderen. Sommige mensen gebruiken een mondkap
met filter, your call
Kleding: framebouwers spelen met vuur, dus je zelf in de fik
steken hoort er bij. Als je denkt 'wat ruik ik', ben je het
meestal zelf. Denk daar dus aan bij de kleding keuze, katoen is
beter dan plastic
Bij TIG lassen gebruik je een laskap met de helderheid aangepast
aan de lage amperages. Zilver solderen kan zonder speciale donkere
glazen, maar voor koper solderen heb je een soldeerbril nodig.
Veiligheidsbril en een gelaatscherm (roterende staalborstel?) moet
je ook hebben en op tijd gebruiken.
Ipv pleisters gebruik ik doorgaans afplakband of ducttape, dan hou
je de wondranden beter op elkaar
Machines
Boormachine: minimaal een (accu) handboormachine, maar een
kolomboor met klem is erg waardevol. Ook nodig een 5mm centerboor
om een goede start in een dunne ronde buis te kunnen maken, en ev
extra korte & stijve spiraalboren in 4.2-5 en 6 mm
Draaibank: nuttiger dan een freesbank, want op een freesbank kun
je niet draaien, maar op een draaibank wel frezen. Als de
draaibank groot & stijf genoeg is kun je een frees in de
hoofdspil zetten en de buizen op de support klemmen en zo
uitfrezen. Bij een doorlaat van 1.125 kun je de huidge voorvorken
(zitting) afdraaien. De 'Joint jiggers die je wel ziet voor onder
de kolomboor lijken mij voor framebouwen niet stabiel genoeg.
Haakse slijpers ed: geven vooral een hoop rotzooi, dus bij een
nieuw frame heb je ze eigenlijk nooit nodig. Stationaire
bandschuurmachine: handig maar niet erg nodig, tenzij je een
versie modificeert om buizen uit te hoeken.
Dremel met flexibele as en schuurrollen, gebruik ik vooral om de
binnenkant van buizen schoon te schuren
Werkbank slijpmachine: boren slijpen, tig naald aanpunten..
Meetgereedschap
Schuifmaat, stalen linealen van 15cm, 30cm, 60 cm en 100cm.
Linealen met alleen een metrische aanduiding, ander probeer je
aldoor de verkeerde (inch) kant af te lezen. Kraspen, viltstift
Instelbare gradenboog, winkelhaak., Een vlakke ondergrond om je
werk op te controleren is erg handig
Buigen
Als je een vorkbeen van een bocht wil voorzien heb je een buigblok
nodig, met een radius van 225-275 mm en een V-groef om de buis te
steunen en zo niet af te platten. De V-groef kun je zelf maken
door twee helften van hardhout met een houtfrees van een 45 graden
afschuining te voorzien, en de twee helften samen te stellen. Maar
er zijn ook vorkscheden (en staande/liggende vorken) af fabriek
met een bocht er in te koop
Lugs
Als je aan een lug wil vijlen moet je die vast kunnen klemmen. Dat
doe je door ze op een buis te steken die voorzien is van een
expander zoals bij een klassieke stuurpen. Is vast te koop, maar
ook wel na te maken. Probeer dan oude MTB oversize stuurpennen te
scoren, met bv een vulbus voor een zadelpen oid
.