Wereldfietsen
een beknopte kijk op de historie van de reisfiets en het reizen per fiets

(c) 2020 Marten Gerritsen


Om te kunnen reizen met de fiets moet die natuurlijk wel uitgevonden worden. Volgens Lessing is de aanleiding de energiecrisis die ontstond door de uitbarsting van de Tambora in 1815. De inmense stofwolk zorgde wereldwijd voor misoogsten en dus sterke prijsstijgingen, ook voor paardevoer. De toen nog adelijke Von Drais werd hierdoor geinspireerd de loopfiets te ontwikkelen, en de eerste succesvolle gedocumenteerde tocht ging van huis naar een terras buiten de stad. En terug na de nodige verfrissing genomen te hebben, dus deze nog steeds populaire praktijk kan bogen op een stevig historisch fundament. 

loopfiets

Een loopfiets heeft natuurlijk een beperkte snelheid, en het aanbrengen van trappers aan het voorwiel was een eerste stap. want het moet - ook toen al- altijd sneller kunnen

velocipede
Moderne materialen stuurden de ontwikkeling, en massief hout werd snel vervangen door hoogwaardig dunwandig staal en grotere dun gespaakte wielen. De hoge bi was geboren en dat was een eerste practisch en wendbaar voertuig, Goed genoeg voor Thomas Stevens om in 1885 eerst de VS mee over te steken , en toen nog even vol te houden om de rest van de wereld ook nog mee te pakken. Zijn paklijst is prettig compact: 'In addition to a cycler's ordinary outfit and the before-mentioned small wedge tent I provide myself with a few extra spokes, a cake of tire cement, and an extra tire for the rear wheel. This latter, together with twenty yards of small, stout rope, I wrap snugly around the front axle; the tent and spare underclothing, a box of revolver cartridges, and a small bottle of sewing-machine oil are consigned to a luggage-carrier behind; while my writing materials, a few medicines and small sundries find a repository in my Whitehouse sole-leather case on a Lamson carrier, which also accommodates a suit of gossamer rubber.

thomas stevens

Een hoge bi was bruikbaar, maar vooral als je een jong en atletisch en mannelijk persoon was. Met een rok kon je er niet op rijden, en je moest ook niet bang zijn om er af te vallen, want je zat hoog en een steen of hond voor het voorwiel was voldoende om voorover te gaan. Dan waren er nog driewielers (Schlaglochsuchgeraet op zijn Duits) , maar die waren vooral loodzwaar, wiebelig en onhandig groot. In 1885 wordt het beter, dan krijg je met de Rover de eerste moderne fiets zoals we die nu kennen.

rover bicycle

Twee gelijke wielen, een kettingaandrijving voor een fatsoenlijk verzet en een bestuurbaar voorwiel. Dit concept is ook te vertalen naar een ontwerp waar je je met de damesmode van die tijd op kunt voortbewegen, en de zo verkregen grotere actieradius gaf de emancipatie een stevige impuls. Ook ontstonden nu fietsverenigingen zoals de Cyclist Touring Club en de ANWB om de belangen van fietsers te behartigen, varierend van beter wegdek (in dank aanvaard door de automobilist, honk, honk!)  tot toegang tot hotels.
dunlop
'moderne' velg

In 1890 komt de laatste grote doorbraak: de luchtband. Deze verbetert het comfort, de rolweerstand en de wegligging ten opzichte van een fiets met massieve hardrubber banden zodanig dat in enkele jaren tijd de luchtband het volledig overneemt en de fietsen met massieve wielen cadeau gedaan worden aan de tuinman.

'moderne fiets'

De moderne fiets is geboren, hoewel deze fixie (een fiets met stepjes op de voorvork duidt meestal op een doortrapper) nog radiaal gespaakte wielen heeft. Slechte gewoontes zijn kennelijk hardnekkig, want tangentiaal spaken was al ruime tijd bekend. De zitpositie is ook nog erg kort, afgeleid van de hoge bi.

Met de steeds bruikbaarder wordende fiets komt ook het rijwieltourisme op gang. Dit is een aangenamere manier van verplaatsen dan de postkoets, want dat is een hobbelende en vooral niet reukvrije aangelegenheid. Erg aardig is bevoorbeeld het reisverslag ' Cycling in the Alps' uit 1890, waarin een echtpaar over de Stelvio fietst (doen ze 2 dagen over) .  Het is uiteraard een reis met uitdagingen varierend van douane bureaucratie tot hotels waar je niet inkomt, ondanks dat men ongetwijfeld keurig gekleed ging:

ctc cloth



bikepcking avant la lettre
Ook 1890, ergens in Noorwegen

Beperken we ons tot Nederlanders dan springt Aletta Jacobs er uit, hier een plaatje en citaat uit haar memoires:

aletta jacobs
aletta jacobs

De behoefte aan informatie was natuurlijk groot, en in 1900 komt de eerste Guide Michelin uit, vol met nuttige info voor de reiziger zoals hoe banden te repareren en waar eetgelegenheden te vinden (een ster= goedkoop eten inclusief wijn)

guide michelin

sterren


En er gebeurt meer in Frankrijk. Fransen hebben namelijk vrije tijd, en die wordt nuttig besteed door de natuur op te zoeken en er in het weekend op de fiets op uit te trekken. Rond St Etienne heb je een fietsclub rond Paul de Vivie, en ze fietsen onder andere de col de Grand Bois op. Die is  steil en hoog en lang genoeg om te verzinnen dat verschillende verzetten voor klimmen en dalen handig moeten zijn.

paul de vivie

Deze fiets (hij staat in het museum van St Etienne, en de sukkels exposeren de fiets zo dat de interessante kant niet te zien is) is voorzien van twee kettingoverbrengingen, met de pal op de crank kun je de overdrive vastzetten. Verder ge-experimenteer levert de derailleur op, die door de cyclo touristen gretig opgepakt wordt. Want Paul de Vivie (aka Velocio)  weet dat aardig te pushen via het door hem uitgegeven tijdschift ' le Cycle' .  De door hem geformuleerde 7 geboden zijn ook nog steeds actueel:
- stop kort en niet te vaak
- eet voor je honger krijgt, drink voor je dorst krijgt
- wordt niet te moe om nog te kunnen eten of slapen
- trek een laag aan voor je het koud krijgt, doe een laag uit voor je het te heet krijgt
- gebruik geen wijn, vlees of tabak tijdens de rit
- rij binnen je kunnen, zeker het eerste uur
- wees geen show off

De hierop volgende jaren wordt er driftig geexperimenteerd met derailleurs, de touristen volgen veelal een wat andere weg dan de racers, die lopen achter en zijn vooral panisch voor een scheef lopende ketting of verliezen in geleidewieltjes.  In Frankrijk is de interesse in tourfietsen groot, daar zijn ook wedstrijden voor constructeurs (de fiets moest licht en snel zijn, maar vooral heel blijven!) , en daar ontstaan dan zeer lichte handgemaakte vakantiefietsen in staal of aluminium, die ook nu een bron van inspiratie zijn door de geintegeerde aanpak.  (Campagnolo heeft dan nog de Cambio Corsa).  Aluminium wordt steeds belangrijker voor oa velgen, sturen en cranks, Mafac komt met Cantilever remmen (=model Criterium!)  en het type fiets wat we nu een randonneur noemen begint aardig te lijken op wat we nu hebben. Veel schokkende uitvindingen zullen er dan niet meer gedaan worden, wel veel kleine stapjes en verbeteringen. Campagnolo komt met een derailleur waarbij de kooi bewogen wordt met een parallelogram (voordien had je vaak een rond & schuivend asje met een kettinkje en een veer voor de zijdelingse beweging), Suntour verbetert de derailleur weer door de het parallogram te verdraaien zodat de geleidewieltjes dichter op de tandwielen lopen, en we krijgen weer geindexeerde versnellingen. Maar nu werkt het wel.