Campagnolo Ergo shifters

(c) 2005-2007 m.s.gerritsen
(noot: deze procedure is niet toepasbaar op de nieuwe 2007 shifters (Mirage-Centaur) met het 'Shimano' binnenwerk)



 
Als je ooit een  Shimano STI shifter uit elkaar gehaald hebt sla je steil achterover als je het zelfde met een Ergopower doet. De Campagnolo shifter zit stront*)simpel in elkaar, terwijl de Shimanoversie (hier links) meer aan een op hol geslagen horloge doet denken. 

*) excuzezlemot

Hier hebben we een zijaanzicht van een Campagnoloshifter. Dit is nog een ouder model met een body met puntjes, na 99 hebben de shifters een vlakke bovenkant en glijden je handen er met het veldrijden eventueel makkelijker af. Maar het is heel persoonlijk, met tijdrijden vindt ik de nieuwe prettiger. 
De werking van de shifter is heel simpel. In de greep zit een kabeltrommel die op 8,9 of 10 standen kan inklikken. (althans rechts, links heb ik ze nooit geteld) Door de trommel te verdraaien schakel je een andere versnelling. Een permanent meedraaiende bedieningshandel zou echter raar uitsteken. Om dat te voorkomen zijn de handels gesplitst: er is een opschakelhandel (de lange achter de greep) en een (duim)afschakelhandel: Deze hebben een ratel, zodat ze na het draaien van de trommel weer met veerkracht naar hun rustpositie kunnen freewheelen. En daarom zijn er ook twee nodig, want een freewheel gaat maar een kant op. 

Bij deze handel viel het greeprubber er al af, maar anders is het handiger om eerst de remgreep te demonteren. De scharnierpen kun je er zo uitduwen

Hier is de remgreep al verwijderd, het zwarte deksel linksboven komt uit de achterkant van de greep. De eerste  grepen met aluminium huis deden het hier zonder.

Ook al te zien is het inbusbouteinde van de centrale as

Steek twee 4 mm inbussleutels in de as en draai hem los. Deze rechtergreep was voorzien van linkse draad, de linker greep (voorderailleur) is dacht ik hier normaal. Dat kun je zien aan de kleur van de bout: zwart is linkse draad (zoals hier, het boutje staat ook nog een keer onderaan op de volgende foto), chroom is normale schroefdraad.
Vis de onderdelen op volgorde uit de achterkant. Let op, er kan soms nog een dun ringetje in de shifter achterblijven, daarom staat het hier ook nog niet op de foto!
En dit is het hart van de shifter. Op de schakelrol zie je 2 x 8 met rood geaccentueerde inkepingen waar de twee schakelveertjes (ook rood) in klikken. Trek je te hard aan de shifterkabel, of duw je met de schakelhandel tegen de rol, dan forceer je de veertjes open en draait de trommel. De zaagtand op de trommel is voor het afschakelen, hier grijpt het duimrateltje in (zie een foto hoger)
En zo maak je van een 8-speed een 9 speed: Monteer een andere kabeltrommel (en het bijpassende ratelschijfje (zie onder))
Niet alle denkbare combinaties zijn te maken (bv niet oud naar 10 speed), maar er kan veel. Een ombouwset kost ca 40 euro
De opschakelratel zit voor in het huis, en die verwijder je door de as naar voren uit te trekken. Verwijder daarvoor eerst de veer: wip met een een punttang of dunne schroevendraaier de veer uit het huis
En daar hebben we het spul compleet. Het ratelschijfje grijpt in op de vlakjes van het asje bij het inbuseind, en het asje kan niet draaien tov de kabelrol door de vlakjes aan de andere kant. Niet op de foto: de lagerbus of de kogellagers in het remgreephuis.
Montage Montage in omgekeerde volgorde. Het helpt hierbij om de onderdelentekeningen er naast te hebben liggen (oa Campagnolo site). Sommige late versies hebben nog een veertje extra, maar dat hoeft niet bedreigend te zijn. Haal de eerste keer niet direct beide shifters open, want de onderdelen links en recht lijken sterk op elkaar. En de twee haarspeldveertjes vervangen is altijd een goed idee, dan klikt de shifter weer positief in. Maak alles schoon, en vet de bewegende onderdelen lichtjes in. Als je geen onderdelen in het kleed laat vallen, moet je de eerste keer in 1-2 uurtjes klaar zijn!