Nicola Barra ~1938?
uit de M-Gineering studie collectie
(c) 2011

Reeds voor de 2e wereldoorlog bouwde men in Frankrijk hele sjieke fietsen, die ook nu nog zeer modern overkomen. Onderstaand aluminium frame is daar een mooi voorbeeld van. Het is geheel met de hand autogeen gelast, is uitgerust met de eerste cantilevers en heeft prachtige details.  Bouwer is Nicola Barra, die eerst voor zich zelf werkte, tijdens de 2e wereldorlog voor Garin, en na de oorlog weer voor zich zelf. Dit is een vroege, de latere 'na oorlogse ' Barra's hebben het framenummer op de balhoofdbuis.


barra

Het totale plaatje van het mixte frame.  1400 gram zoals hier met balhoofdcups, achterrem, zadelstrop en trapascup


barra

losse zadelpenstrop

barra
Om de cranks van het crankstel (Stronglight 49D met Rosa bladen (48-32) dicht bij elkaar te houden zit er ook een deuk in de linker achtervork


barra
De originele cantilever. Draait om de bout, wat meestal niet zo'n zuivere oplossing is: grote kans dat de bout zich een keer los werkt


barra brake
De remnok op de voorvork, met gat voor het veertje

barra brake
De losse onderdelen. De rem draait om de bout waar het geheel mee vastzit, het blikken lipje zit klem tussen bout en framenok en houdt de rem tegen en vrij van het frame

barra
Doe dit maar eens met een gasvlam!


barra
Achterpadden met het originele katoenen verlichtingskabeltje. De voorvork is ook genummerd 111.


barra
Binnenbalhoofdbuis met verlenging voor de extern klemmende stuurpen


barra
Voorpad. En ja dat is een scheur, maar de andere pad is nog erger! (maar het frame is toch niet in mijn maat ;) )

barra
Twin plate vorkkroon. Je kunt leuk zien hoe de vork gebouwd werd. De bovenplaat wordt eerst aan de vorkpoten gelast, de onderplaat volledig aan de balhoofdbuis. Vervolgens worden de twee vorkdelen in elkaar gestoken, en afgelast zover je er nog bij kunt.


barra
Veel  ventilatiegaten voor de buizen, niet alleen handig voor het verlcihtingsdraadje, maar ook voor alle baden
waar het frame doorheen moest om de corrosieve flux er uit te spoelen

barra dimensions
De afmetingen van het 52,5cm frame. Het is het meest flexibele frame dat ik ooit op de meetatfel had: 40 Nm/graad, terwijl een Columbus SL oid toch gauw 80 doet ;)


Literatuur

Raymond Henry, : Nicola Barra, French Frame builder, Proceedings 12th International Cycling History Conference
Bicycle Quarterly Summer 2008 issue