Balhoofdstel
(c) 2002 m.s.gerritsen
De voorvork wordt in het
frame gelagerd met het balhoofdstel. Traditioneel bestaat het balhoofdstel
uit een hoop losse onderdelen, bij moderne constructies zie je dat een
aantal onderdelen vervallen en in het frame geintegreerd worden. Allemaal
hebben ze gemeen dat er altijd twee lagers in tandem worden toegepast,
en dat het bovenste lager strakker gezet kan worden om de speling af te
stellen.
Als lagers kom je losse
kogels, naaldlagers of gesloten lagerringen tegen. Conventionele balhoofdstellen
werken met schroefdraad en een borgmoer, en kunnen worden afgesteld door
de bovenste cup verder op de binnenbalhoofdbuis te schroeven, bij Ahead
typen duw je de lagers aan door het stuur een fractie lager te zetten.
Voordeel is een snelle montage en afstellen met alleen een inbussleuteltje,
en bovendien rot de stuurpen niet vast in de binnenbalhoofdbuis. Het stuur
hoger of lager zetten kan bij Ahead wel tegen vallen, vaak heb je een andere
stuurpen nodig. Een ander 'nadeel' is dat voor zo'n balhoofdstel
aan Diacompe licentierechten betaald moeten worden, reden waarom je nooit
officiele Shimano Aheadsets tegenkomt.
Aan een balhoofdlagering
te stellen eisen zijn spelingvrij, duurzaam, en lichte loop zonder merkbare
zware punten ('ge-indexeerd')
Voor zwaar belaste fietsen
zijn naaldlagers of lagers met gesloten lagerringen (cartridge) aan te
bevelen. Conventionele lagers met kogels ontwikkelen snel putjes, zeker
in fietsen met korte balhoofdbuizen waar de lagers sterk belast worden.
Naaldlagers lopen altijd wat zwaarder dan goede lagers met kogels, maar
de slijtage neemt minder dramatische vormen aan. Bovendien zijn de lagers
makkelijk te wisselen. Ik ben al zoveel gescheurde aluminium conussen op
de voorvork tegen gekomen, dat een goedkopere stalen versie een plus is.
Bij cartridges zie je tegenwoordig ook vorkconussen die reeds standaard
van een deling voorzien zijn. Die worden door de wigvorm van het lager
vastgedrukt.
Traditioneel worden de lagers
in cups gemonteerd die met een perspassing in het frame gestoken worden.
Vooral bij aluminium frames is er tegenwoordig een trend waarbij de losse
cups vervallen, en de passing direkt in het frame wordt aangebracht. Balhoofstellen
voor zo'n frame zijn altijd van het Ahead type, dus zonder schroefdraad.
Er bestaat ook nog een tussenvorm, waarbij de de fabrikant een dunwandige
balhoofdbuis kan gebruiken. Van buiten zie je geen verschil, maar de lagers
zitten in verwisselbare doppen die in de balhoofdbuis zijn geperst (Internal
headset). Bij de Giant hieronder zijn die doppen niet
meegelakt en goed zichtbaar.
Nadeel van geintegreerde
balhoofdstellen is dat slijtage aan de pasvlakken in het frame kan optreden,
waardoor het balhoofdstel gaat kraken. Ook moet je maar hopen dat de desbetreffende
lagermaat courant blijft.
De diameter van de binnenbalhoofdbuis
kan varieeren. 1" (25.4mm) is traditioneel, de huidige trend is naar 1
1/8" (28.6mm) en er is ook nog 25mm (frans), 1.25" (tandems) en 1.5" (downhill).
 |
Conventioneel balhoofdstel
1= borgmoer
2= tussenring
3= bovenste cup met schroefdraad
4= ingeperste bovenste conus
5= frame
6= onderste ingeperste cup
7= vorkconus |
Montage
Een balhoofdstel met losse
cups wordt met klempassingen in de balhoofdbuis en op de vorkkroon gemonteerd.
Door het lassen of solderen is de balhoofdbuis van een nieuw frame altijd
ovaal, en ook doet niemand zijn best om de buizen echt recht af te zagen.
Voor de cups van het balhoofdstel gemonteerd kunnen worden moeten de pasvlakken
in het frame dus met speciaal gereedschap in lijn en op de juiste diameter
geruimd worden. Ook de zitting op de vorkkroon moet op de goede diameter
worden gebracht, dat kan met een speciale holle frees, maar ook eventueel
in de draaibank. Ook opnieuw gelakte frames moeten weer gevlakt worden
omdat de verflaag altijd in de weg zit. Zijn de passingen op maat, dan
worden de cups met anti-seize ingevet en met een schroefspindel op hun
plaats geperst. De conus op de voorvork wordt meestal met een slagpijp
op zijn plaats getikt. De inbouwhoogte van balhoofdstellen varieert van
32 tot 44 mm, en de kans is groot dat bij een nieuwe vork de binnenbalhoofdbuis
dus nog te lang is. Het teveel kun je afzagen, maar bij hele lage balhoofdstellen
is het niet raar om met het oog op de toekomst een paar vulringen te gebruiken.
Betere balhoofdstellen zijn vaak zo'n 37 mm hoog. Na het op maat zagen
van de binnenbalhoofdbuis wordt de schroefdraaduitloop bijgevijld, de buis
ontbraamd, en de draad nog even met een snijplaat nagelopen.
Balhoofdstel vervangen
Om de balhoofdcups uit het
frame te slaan is speciaal gereedschap nodig. Met een oude schroevendraaier
beschadig je het frame. Voor de ring op de voorvork is ook speciaal gereedschap
beschikbaar, maar bij veel dikke suspension- of carbonvorken heb je daar
niets aan. Wil je daar de vorkconus vervangen dan zit er weinig anders
op als voorzichtig werken met hamer en schroevendraaier. Bij suspensionvorken
met uitwisselbare vorkpijp tik je de pijp uit de vork, dan ben je er ook.
Balhoofdstel Onderhoud
(schroefdraadtype)
-
Normaal onderhoud van het balhoofdstel
bestaat uit demontage, schoonmaken en hermontage met nieuw vet. Hierbij
laat je de cups in het frame en de conus op de voorvork zitten.
-
Begin met het losdraaien van
de borgmoer. Dat gaat het handigst met het stuur er nog in. Je gebruikt
hiervoor speciale smalle balhoofdsleutels. Schiet niet los, je hebt zo
een kras op de bovenbuis
-
Zet de fiets op de kop (zadel
eruit en op paal, of in de montagestandaard) en neem de voorremkabel los.
-
Haal het stuur uit de voorvork.
en laat het hangen aan de overige kabels.
-
Draai de borgmoer los, verwijder
eventuele ringen en schroef de cup los. Let op de lagers, meestal zitten
die in een ring, zodat ze i.t.t. losse kogels niet alle kanten opvliegen,
-
Trek de vork uit het frame en
verwijder de lagers/lagerschalen uit de ondercup.
-
De kogels en kogelbanen moeten
glad zijn en zonder putten. Een ingeslagen balhoofdstel is niet goed af
te stellen en de voorkeursstanden belemmeren de besturing. In geval van
nood kun je proberen of het helpt om de kogelringen te vervangen door -meer-
losse kogels. Die lopen dan net op een ander spoor. Vervangen van het balhoofdstel
is natuurlijk de echte oplossing. Als het balhoofdstel is voorzien van
naaldlagers of gebruik maakt van lagercartridges is vervangen natuurlijk
ook niet veel werk. Tijdelijk kun je het minder versleten bovenste lager
vaak naar onderen verhuizen.
-
Maak alles schoon, bekijk de
binnenbalhoofdbuis goed op beschadigingen, en monteer de componenten weer
met -veel- nieuw vet. Is het lager uitgerust met kogelringen, dan passen
die maar op een manier goed in de cups
 |
Draadloos (Ahead) balhoofdstel
1= stuurpen
2= tussenring
3= wig
4= bovenste stelcup
5= bovenste ingeperste conus
6= frame
7= onderste ingeperste cup
8= vorkconus
De speling wordt afgesteld door de
stuurpen verder naar beneden te duwen (met een -niet getekende-centrale
bout) en weer vast te zetten |
Ahead-type
Begin met het losdraaien
van de dop op de stuurpen-binnenbalhoofdbuis. Meestal zit die vast met
een lange inbusbout en een stermoer -die moet je laten zitten!-, maar er
zijn ook variaties met een expanderje oid.
-
Zet de fiets op de kop (zadel
eruit en op paal, of in de montagestandaard) en neem de voorremkabel los.
-
Draai de voorbouw los en trek
hem van de binnenbalhoofdbuis. Laat het stuur hangen aan de overige kabels.
-
Verwijder eventuele ringen en
verloopbussen
-
Tik met een nylon hamer de bovenste
lagerschaal (die dus onder hangt) verder op de binnenbalhoofdbuis, om de
klemming op de conische ring te lossen
-
schuif de lagering van de binnenbalhoofdbuis
-
Neem de voorvork uit het frame
-
Let op de lagers, meestal zitten
die in een ring, zodat ze i.t.t. losse kogels niet alle kanten opvliegen
-
trek de vork uit het frame en
verwijder de lagers/lagerschalen uit de ondercup.
-
De kogels en kogelbanen moeten
glad zijn en zonder putten. Een ingeslagen balhoofdstel is niet goed af
te stellen en de voorkeursstanden belemmeren de besturing. In geval van
nood kun je proberen of het helpt om de kogelringen te vervangen door -meer-
losse kogels. Die lopen dan net op een ander spoor. Vervangen van het balhoofdstel
is natuurlijk de echte oplossing. Als het balhoofdstel is voorzien van
naaldlagers of gebruik maakt van lagercartridges is vervangen natuurlijk
ook niet veel werk. Tijdelijk kun je het minder versleten bovenste lager
vaak naar onderen verhuizen.
-
Maak alles schoon, bekijk de
binnenbalhoofdbuis goed op beschadigingen, en monteer de componenten weer
met -veel- nieuw vet. Bij cartridgelagers is het vaak mogelijk om met een
speld oid extra vet onder de afdichting door te werken. Is het lager uitgerust
met kogelringen, dan passen die maar op een manier goed in de cups
Afstellen
Een goed afgesteld balhoofdstel
draait soepel en klappert niet. Beoordeel de afstelling door het frame
op te tillen en iets schuin te houden: de vork moet soepel gaan draaien.
En laat het frame stuiteren op de opgepompte voorband: dan moet je geen
rammels horen. Bij het heen en weer schuiven van de fiets met ingetrokkken
voorrem moet er geen tik te voelen zijn.
Een Ahead balhoofdstel stel
je af door het centrale afdekdopje vaster te draaien met de voorbouw los
(anders wil het stuur niet schuiven). Je hoeft daarbij nauwelijks kracht
te gebruiken, met één vinger tegen een korte inbussleutel
duwen klopt meestal heel aardig. Zet na het afstellen het stuur weer vast!
Krijg je een Ahead balhoofdstel niet goed afgesteld, probeer dan eens een
andere stuurpen: het komt voor dat het aanlegvlak op de stuurpen niet haaks
op de boring staat.
Een gewoon balhoofdstel stel
je af met de stuurpen vastgedraaid. Door de vervorming in de binnenbalhoofdbuis
wordt de buis namelijk iets korter. Draai de stelcup met de hand vaster
tot de speling net weg is. Draai nu iets terug (bv 1/8 omwenteling) om
de speling op de schroefdraad te compenseren. Houdt de cup tegen met een
balhoofdsleutel terwijl je met de arm op het stuur steunt om de afstelling
niet weer te verdraaien. Draai de bovenste moer goed vast. Probeer de afstelling,
meestal moet je corrigeren. Draai de borgmoer weer los, terwijl je er voor
zorgt de andere sleutel niet te bewegen ten opzichte van het stuur. Je
houd dan je referentie om het lager iets strakker of losser te zetten.
Een kwart omwenteling is in zo'n situatie al veel.
 |
Geintegreerd balhoofdstel
1= stuurpen
2= tussenring
3= wig
4= bovenste stelcup
5= lager cartridge
6= frame met getrapte boring voor
de lagers
7= lager cartridge
8= vorkconus
De speling wordt afgesteld door de
stuurpen verder naar beneden te duwen (met een -niet getekende-centrale
bout) en weer vast te zetten |
Geintegreerd balhoofdstel
Geintegreerde balhoofdstellen
zijn nieuw, en dat betekent dat ongeveer iedere fabrikant zijn eigen lagers
aanhoudt. Lagers kunnen verschillen in diameter (dat is gauw duidelijk)
maar ook in de hoek van de aanschuining.
Diameters die je tegenkomt
zijn 38, 38.5, 41, 41.5 en 44mm. Afschuiningen zijn 45° of 36°,
en binnen- en buitenafschuining kunnen verschillen! Door de constructie
(meestal slechte afdichting, kleine kogeltjes, heel weinig ruimte voor
vet) hebben geintegreerde balhoofdstellen veel onderhoud nodig.
|